Page 90 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 90

3. ÜNİTE



                 Bilgi Notu 15



























                                                  Görsel 3.112: Guernica, Picasso, 1937,
                                                 Kraliçe S a Ulusal Sanat Müzesi, Madrid
                 Pablo Picasso’ya 1937 Uluslararası Paris Sergisi İspanyol Pavyonu için bir duvar resmi ısmarlandığı zaman sanatçı hangi konuda
                 resim yapacağını düşünmeye başlamıştı. O sıralarda Alman uçakları Guernica adlı küçük kasabayı bombalamıştı. İşte o zaman
                 Picasso aradığı konuyu bulmuştu. Ancak yaptığı ünlü tablo, ne o olayın bir betimlemesiydi ne de bir kışkırtmaydı. Picasso, bir
                 duvar resminin geniş çerçevesi içinde bir takım eylemleri ve simgeleri anıtsal bir düzenlemeyle bir araya getirmiştir.  Neredeyse
                 siyah-beyaz olan bu resim, havasız ve mekânsızdır. Elektrik ışığı, gaz lambası ve yangın, resme hemen hemen hiç ışık vermez
                 gibidir.  Picasso bir sergisi sırasında kendisine “Bu resmi siz mi yaptınız?” diye soran bir Alman generaline “Hayır, siz yaptınız.”
                 cevabını vermiştir. Bu resim Picasso'nun savaşa ve Guernica'nın bombalanmasına karşı duyduğu güçlü nefreti insan ve hayvan
                 figürleri kullanarak acı, hüzün ve savaşa karşı duyulan nefreti yansıtmıştır (Görsel 112).



               Picasso’nun bundan sonraki eserleri yeni klasik anlayış-
               tadır.  Bu  dönemde  sanatı  daha  da  zenginleşmiş,  artık
               belli bir düzen veya sisteme bağlı değildir. Eserlerinde
               insan vücutları bozulmuş, fantastik düşünceler, abartmalar
               yer  almıştır.  Picasso’nun  bu  çalışmaları  giderek  onu
               gerçeküstücülüğe itmiştir. “Dans” (Görsel 3.113) ve “Gitar”
               isimli  tabloları  sanatçının  gerçeküstücü  çabalarının
               ürünleridir.  Picasso’nun  yıllar  boyunca  çeşitli  türlerde
               eser vermesi biçim, şekil ve anlayışında çeşitli değişik-
               liklerden geçmesi; sanatının doruğu sayılan “Guernica”
               adlı tablosunu ortaya çıkarmıştır. Picasso çok değişken
               bir  ruh  hâlinin  sürekli  devinimi  içindeki  bir  kişilik
               sahibidir.  Bu  da  ona  olağanüstü  bir  arayış  ve  hareket
               özelliği vermiştir. Post-empresyonizmden, mavi ve pembe
               döneme; kübizmden neoklasisizme ve sürrealizme varan
               bir sanat hareketi içinde aynı başarıyı gösteren sanatçı
               azdır.


                 Araştırınız 2
                 Pablo Picasso’nun değişik denemelere yöneldiği yıllarda
                 bizim sanatçılarımızın neden kübist ögeleri yoğun biçim-
                 de kullanmayı sürdürdüklerini araştırınız.

                                                                              Görsel 3.113: Dans, Picasso,
                                                                              1925, Tate Galeri, Londra


                                                                                                          87
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95