Page 90 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 90
3. ÜNİTE
Bilgi Notu 15
Görsel 3.112: Guernica, Picasso, 1937,
Kraliçe S a Ulusal Sanat Müzesi, Madrid
Pablo Picasso’ya 1937 Uluslararası Paris Sergisi İspanyol Pavyonu için bir duvar resmi ısmarlandığı zaman sanatçı hangi konuda
resim yapacağını düşünmeye başlamıştı. O sıralarda Alman uçakları Guernica adlı küçük kasabayı bombalamıştı. İşte o zaman
Picasso aradığı konuyu bulmuştu. Ancak yaptığı ünlü tablo, ne o olayın bir betimlemesiydi ne de bir kışkırtmaydı. Picasso, bir
duvar resminin geniş çerçevesi içinde bir takım eylemleri ve simgeleri anıtsal bir düzenlemeyle bir araya getirmiştir. Neredeyse
siyah-beyaz olan bu resim, havasız ve mekânsızdır. Elektrik ışığı, gaz lambası ve yangın, resme hemen hemen hiç ışık vermez
gibidir. Picasso bir sergisi sırasında kendisine “Bu resmi siz mi yaptınız?” diye soran bir Alman generaline “Hayır, siz yaptınız.”
cevabını vermiştir. Bu resim Picasso'nun savaşa ve Guernica'nın bombalanmasına karşı duyduğu güçlü nefreti insan ve hayvan
figürleri kullanarak acı, hüzün ve savaşa karşı duyulan nefreti yansıtmıştır (Görsel 112).
Picasso’nun bundan sonraki eserleri yeni klasik anlayış-
tadır. Bu dönemde sanatı daha da zenginleşmiş, artık
belli bir düzen veya sisteme bağlı değildir. Eserlerinde
insan vücutları bozulmuş, fantastik düşünceler, abartmalar
yer almıştır. Picasso’nun bu çalışmaları giderek onu
gerçeküstücülüğe itmiştir. “Dans” (Görsel 3.113) ve “Gitar”
isimli tabloları sanatçının gerçeküstücü çabalarının
ürünleridir. Picasso’nun yıllar boyunca çeşitli türlerde
eser vermesi biçim, şekil ve anlayışında çeşitli değişik-
liklerden geçmesi; sanatının doruğu sayılan “Guernica”
adlı tablosunu ortaya çıkarmıştır. Picasso çok değişken
bir ruh hâlinin sürekli devinimi içindeki bir kişilik
sahibidir. Bu da ona olağanüstü bir arayış ve hareket
özelliği vermiştir. Post-empresyonizmden, mavi ve pembe
döneme; kübizmden neoklasisizme ve sürrealizme varan
bir sanat hareketi içinde aynı başarıyı gösteren sanatçı
azdır.
Araştırınız 2
Pablo Picasso’nun değişik denemelere yöneldiği yıllarda
bizim sanatçılarımızın neden kübist ögeleri yoğun biçim-
de kullanmayı sürdürdüklerini araştırınız.
Görsel 3.113: Dans, Picasso,
1925, Tate Galeri, Londra
87