Page 91 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 91

ERKEN 20. YY ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI

            Georges Braque (1882-1963): Kübizmin kurucularından olan sanatçı, duvar boyacılığı ve badanacılık yapan babası ve
            dedesinin yanında yetişmiştir. Evlerin duvar ve tavanlarını boyayıp resimlerle süslemeyi onlardan öğrenen Braque, 1893
            yılından itibaren düzenli bir şekilde resim kurslarına devam etmiştir. 1900 yılında Paris’te ressam ve dekoratör çırağı
            olarak çalışmaya başlamıştır. 1905 yılında açılan fovistlerin sergisinden çok etkilenmiş ve fovist türde eserler yapmıştır.


                                                            1907 yılından itibaren özellikle analitik kübizm dalında
                                                            eserler  vermeye  başlayan  Braque’nin  en  önemli  eseri
                                                            “Gitar Çalan Adam” tablosudur (Görsel 3.114). Braque
                                                            bu  eserinde  telli  müzik  aleti  çalan  tek  bir  figürü  konu
                                                            almış, farklı açılardan iç içe geçmiş ögelerle farklı form-
                                                            lar  uygulamıştır.  Daha  önceleri  sert  keskin  hatları  ve
                                                            sınırlı renkleri kullanan Braque I. Dünya Savaşı sonrasın-
                                                            da  bu  anlayışından  vazgeçerek  daha  yumuşak  üslup  ve
                                                            her türlü renk ögesini kullanarak natürmort ve manzara
                                                            resimleri  yapmıştır.  Fransız  resminin  en  saygın  ismi
                                                            olmuş  ve  Venedik  Bienali’nin  resim  ödülünü  almıştır.
                                                            Braque,  sanatının  gelişme  sürecinde  deneylerine  daima
                                                            şahsi unsurlar katmış ve buna değişik bir yön vermeye
                                                            çalışmıştır.  Fovizm  akımından  etkilendiği  zamanlarda
              Görsel 3.114: Gitar Çalan Adam,  Görsel 3.115: Meyve Tabağı ve Bardak,  yaptığı  eserlerde  bile  diğer  meslektaşları  gibi  kendisini
            Braque, 1911,  Modern sanat müzesi,  Braque, 1912, Tate Galeri,  rengin  cazibesine  doludizgin  kaptırmamış,  belirli  ve
                    New York                 Londra
                                                            yapıcı  ölçüler  içinde  kalmaya  dikkat  etmiştir.  Georges
            Braque, resimlerinde kullandığı tipografik ögelerle iki boyutlu yüzey üzerinde diğer objelerle karşıtlık oluşturmuştur.
            Dilsel bir gösterge olan yazı resme dâhil edilerek resmin içindeki ve dışındaki objelerin daha belirgin olarak ayırt
            edilmesini sağlamıştır (Görsel 3.115).

            Braque  büyük  değişikliklerin  olduğu  bir  devirde  yaşamıştır.  Bu  aynı  zamanda  geleneklerin  sarsıntı  geçirdiği  bir
            çağdır. Braque’da yenilik tutkusundan doğan akımlara yabancı kalmamıştır. Çevresinde eskiye karşı doğan her tepkiyi
            önce mantığının terazisinde tartmış ve gelişigüzel konulmak istenen usullere hiçbir zaman körü körüne uymamıştır.
            Daha önce hayal edilmemiş bir imgenin nasıl soyut form hâline geldiğini en iyi şekilde gösteren sanatçı olmuş,
            geleneksel perspektif kullanımı yerine çok sayıda perspektif çeşidini kullanarak iki ve üç boyutlu formları aynı anda
            ve bir aradaymış gibi göstermiştir.

            Juan  Gris  (1887-1927):  Picasso  ve  Braque  ile  birlikte
            kübizm akımının en özgün temsilcilerindendir. Cezanne’nin
            ilkelerini başlangıç noktası olarak kabul etmiş ve kübizmi
            en  iyi  şekilde  yorumlamıştır.  Bunu  sadece  resimleriyle
            değil kuramcı kimliğiyle de yapmıştır. Sanatçılığının ilk
            döneminde art nouveau etkili eserler üretmiştir. 1906'da
            Paris'te  Picasso'yla  aynı  evde  kalmaya  başlamış  ve  bu
            yıllarda  egemen  olan  fovizmden  etkilenmiştir.  Ayrıca
            dergiler için desenler yapmıştır.
            Sanatçının  ilk  kübist  yapıtı  “Pipolu Adam”  adlı  eseridir
            (Görsel  3.116).  Sanatçı,  tablolarında  önce  biçimlerin
            çözülerek dağıtıldığı analitik kübizmi denemiş, daha sonra
            birleştirici nitelikteki sentetik kübizme yönelmiştir. Gris'in
            resimlerindeki geniş yatık düzlemler çatışarak birbirlerini
            dengelemektedir.

            Juan Gris’in “le Journal” adlı çalışması sentetik kübizm
            aşamasını  iyi  bir  şekilde  açıklayan  önemli  bir  çalışma
            olup  ismini  de  resmin  üzerindeki  journal  yazısından
            almıştır.  1915-1916  yıllarında  yapılan  bu  eserin  teknik
            özelliklerinin  yanında,  grafik  ve  mantık  altyapısı
            sonucunda  oluşturulan  plastik  görünümde  dengeli,
            hareketli parçalanmalardan ibarettir.                        Görsel 3.116: Pipolu Adam,Gris,
                                                                            1911, Özel Koleksiyon


            88
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96