Page 86 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 86

3. ÜNİTE


               Kübizm; 1908-1912 arasında çözümsel (analitik) evreyi, 1912’den sonra bireşimsel (sentetik) evreyi yaşamıştır.

               Çözümsel (Analitik) Evre: Picasso ve Georges Braque 1908-1912 yılları arasında oluşturdukları eserlerine “Analitik
               Kübizm” adını vermişlerdir. Sanatçılar bu dönemde konunun planlarını çeşitli açılardan analiz etmişler, nesneleri
               optik parçalanmaya tabi tutarak bu parçaları geometrik planlardan oluşan yeni bir resim düzeni kurmak için bir araya
               getirmişlerdir. Bu dönem kübist resimler yeşil, gri ve kahve tonlarıyla sınırlandırılmıştır. Sebebi de rengin espas
               (boşluk) ve biçim odaklı yeni arayışlar uğruna bilinçli olarak arka planda bırakılmasıdır. Picasso ile Braque’nin resim-
               lerini birbirinden ayırmanın oldukça güç olduğu bu dönem resimlerin konuları çoğunlukla natürmort ve portre gibi
               geleneksel türlerle sınırlıdır (Görsel 3.90, 3.91, 3.92).






























                   Görsel 3.90: L’Estaque’de Evler, Braque,  Görsel 3.91: Ambroise Vollard'ın Portresi, Picasso,  Görsel 3.92: Portekizce, Braque,
                  1908, Bern Güzel Sanatlar Müzesi, İsviçre  1910, Puşkin Güzel Sanatlar Müzesi, Moskova  1911, Basel Sanat Müzesi, İsviçre
               Bireşimsel (Sentetik) Evre: Resimlerinde şablon harfler kullanarak boyayı kum ve talaş gibi malzemelerle karıştı-
               rarak yeni bir resim anlayışı yaratan Brague ve Picasso “Sentetik Kübizm” adı verilen yeni bir döneme girmişlerdir.
               Bu dönemde görünür dünyayla bağlantısı bulunmayan düzlem, renk ve şekiller, yeni formlar ve kompozisyonlar
               kullanılarak  sentez  oluşturulmuştur.  Bu  sürecin  en  önemli  yeniliği  Picasso’nun  ardından  Braque'ın  kullanmaya
               başladığı kolaj tekniğidir. Picasso’nun küçük boyutlu eseri “Sandalye Hasırıyla Natürmort” kolaj tekniğinde büyük bir
               devrimdir (Görsel 3.93).

               Picasso, 1912 yılından itibaren gerçekleştirdiği resimlerine baskılı kumaşlar ve kağıtlar yapıştırmaya başlamış ayrıca
               atık malzemeler kullanarak kolaj tekniğini üçüncü boyuta da taşımıştır. Dolayısıyla asamblaj tekniğinin (doğal veya
               hazır malzemelerin parçalarından oluşturulan sanat eseri) ilk örneklerini vermiştir (Görsel 3.94).





















                         Görsel 3.93: Sandalye Hasırıyla Natürmort ,        Görsel 3.94: Gitar, Picasso, 1913,
                          Picasso, 1912,  Picasso Müzesi, Barcelona        Modern Sanatlar Müzesi, New York


                                                                                                          83
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91