Page 83 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 83
ERKEN 20. YY ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI
Sakin nehir, geniş ve değişken gökyüzü, durgun bulutlar, çamurlu yollar, çarpıcı okyanus rüzgârları, fırtınadan eğilmiş
ağaçlar, yıkık çıplak duvarlar Vlaminck’in iç dünyasının hüznünü yansıtan doğa görüntüleri olmuştur (Görsel 3.79, 3.80).
Sanat için sanat fikrinden her zaman uzak durmuş, yeniliğe karşı duyduğu açlıktan hiç vazgeçmemiştir. Sonraki dönem-
lerde açık ve koyu arasındaki zıtlıklarla etkili bir biçimde ortaya koyduğu doğa görünümlerinde ekspresyonist resme
yönelmiştir. Vlaminck’in en çok tanınan eserleri “Sirk” (Görsel 3.81) ve “Kırmızı Ağaçlar”dır.
Görsel 3.79: Nehir, Vlaminck, 1910, Görsel 3.80: Chatou Köprüsü, Vlaminck, Görsel 3.81: Sirk, Vlaminck,
Ulusal Sanat Galerisi, ABD 1907, Orsay Müzesi, Paris 1906, Özel Koleksiyon
Raoul Dufy (1877-1953):1901-1904 arasında izlenimciler ve post-izlenimci-
lerden Pissarro, Monet, Manet ve Boudin'den etkilenmiştir. “Sainte Adresse
Kıyıları” adlı resmini onlardan aldığı ilhamla yapmıştır (Görsel 3.82).
1904-1905 yılları arasında Matisse'nin eserlerinden etkilenen Dufy fovizme
yönelmiştir. Parlak, kontrast renkleri geniş fırça darbeleriyle yayarak yaşamını
geçirdiği Fransa’nın Honfleur Bölgesi’ni resimlemiştir (Görsel 3.83).
Görsel 3.82: Sainte-Adresse Kıyıları, Dufy, Görsel 3.83: Hon eur’da Eski Evler, Dufy, Görsel 3.84: Marsilya Limanı’na Demirli Tekneler,
1901, Norton Sanat Müzesi, ABD 1906, Ulusal modern sanat müzesi, Paris Dufy, 1908, Ulusal Modern Sanat Müzesi, Paris
1907'de Cezanne’nin sergisi Dufy'yi etkilemiş ve sanatçı, eserlerinde daha
yumuşak renkler, yapılandırılmış kompozisyonlar kullanmıştır. 1908 ve
1909 yılları arasında Georges Braque ile çalışan sanatçı kübizmin etkisinde
kalmış fakat kübizme yönelmeyerek Braque'tan daha canlı renkler kullanma-
ya devam etmiştir. Bu dönemde de Marsilya Limanı’na demirleyen teknelerin
resmini yapmıştır (Görsel 3.84). I. Dünya Savaşı öncesi tekstil tasarımında
tahta kullanmaya başlamış, bir Fransız tekstil şirketi için kumaş tasarlamıştır.
1920'li yıllara gelindiğinde ise hazırladığı büyüleyici spontan (kendiliğinden
oluşan) taslakları geniş ve sınırsız canlı renk alanlarıyla birleştirerek yeni bir
stil oluşturmuştur. Bu stili 1930'lu yıllardan itibaren birçok büyük ölçekli
kamuya açık yapılarda bir dizi duvar resminde uygulamıştır. Canlı çizgileri
ve geniş yoğunlukta renklerle işlenmiş modern ve alegorik nesnelerin
kombinasyonuyla tamamladığı bu anıtsal eserler, sanatçının klasik duvar
resmi geleneğine olan başarılı modernist tavrını temsil etmektedir. Bu
nitelikteki önemli eserlerinden biri “The Electricity Fairy”dir (Elektrik
Perisi) (Görsel 3.85). Uluslararası Sergi için Paris Modern Sanat Müzesinde
yer alan 10 metre yüksekliğinde, 60 metre genişliğindeki dev kompozisyon
Dufy’nin bilinen en büyük yapıtıdır. Kompozisyonda ciddi bir konuyu, Görsel 3.85: The Electricity Fairy, Dufy,
ayrıntılardan fanteziye inen değişimler içinde hafifleterek sunmuştur. 1937, Modern Sanat Müzesi, Paris
80