Page 83 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 83

ERKEN 20. YY ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI

            Sakin nehir, geniş ve değişken gökyüzü, durgun bulutlar, çamurlu yollar, çarpıcı okyanus rüzgârları, fırtınadan eğilmiş
            ağaçlar, yıkık çıplak duvarlar Vlaminck’in iç dünyasının hüznünü yansıtan doğa görüntüleri olmuştur (Görsel 3.79, 3.80).
            Sanat için sanat fikrinden her zaman uzak durmuş, yeniliğe karşı duyduğu açlıktan hiç vazgeçmemiştir. Sonraki dönem-
            lerde açık ve koyu arasındaki zıtlıklarla etkili bir biçimde ortaya koyduğu doğa görünümlerinde ekspresyonist resme
            yönelmiştir. Vlaminck’in en çok tanınan eserleri “Sirk” (Görsel 3.81) ve “Kırmızı Ağaçlar”dır.

















                 Görsel 3.79: Nehir, Vlaminck, 1910,  Görsel 3.80: Chatou Köprüsü, Vlaminck,  Görsel 3.81: Sirk, Vlaminck,
                   Ulusal Sanat Galerisi, ABD      1907, Orsay Müzesi, Paris        1906, Özel Koleksiyon
            Raoul Dufy (1877-1953):1901-1904 arasında izlenimciler ve post-izlenimci-
            lerden Pissarro, Monet, Manet ve Boudin'den etkilenmiştir. “Sainte Adresse
            Kıyıları”  adlı  resmini  onlardan  aldığı  ilhamla  yapmıştır  (Görsel  3.82).
            1904-1905 yılları arasında Matisse'nin eserlerinden etkilenen Dufy fovizme
            yönelmiştir. Parlak, kontrast renkleri geniş fırça darbeleriyle yayarak yaşamını
            geçirdiği Fransa’nın Honfleur Bölgesi’ni resimlemiştir (Görsel 3.83).

















               Görsel 3.82: Sainte-Adresse Kıyıları, Dufy,   Görsel 3.83: Hon eur’da Eski Evler, Dufy,  Görsel 3.84: Marsilya Limanı’na Demirli Tekneler,
                 1901, Norton Sanat Müzesi, ABD  1906, Ulusal modern sanat müzesi, Paris  Dufy, 1908, Ulusal Modern Sanat Müzesi, Paris
            1907'de Cezanne’nin sergisi Dufy'yi etkilemiş ve sanatçı, eserlerinde daha
            yumuşak  renkler,  yapılandırılmış  kompozisyonlar  kullanmıştır.  1908  ve
            1909 yılları arasında Georges Braque ile çalışan sanatçı kübizmin etkisinde
            kalmış fakat kübizme yönelmeyerek Braque'tan daha canlı renkler kullanma-
            ya devam etmiştir. Bu dönemde de Marsilya Limanı’na demirleyen teknelerin
            resmini yapmıştır (Görsel 3.84). I. Dünya Savaşı öncesi tekstil tasarımında
            tahta kullanmaya başlamış, bir Fransız tekstil şirketi için kumaş tasarlamıştır.
            1920'li yıllara gelindiğinde ise hazırladığı büyüleyici spontan (kendiliğinden
            oluşan) taslakları geniş ve sınırsız canlı renk alanlarıyla birleştirerek yeni bir
            stil oluşturmuştur. Bu stili 1930'lu yıllardan itibaren birçok büyük ölçekli
            kamuya açık yapılarda bir dizi duvar resminde uygulamıştır. Canlı çizgileri
            ve  geniş  yoğunlukta  renklerle  işlenmiş  modern  ve  alegorik  nesnelerin
            kombinasyonuyla  tamamladığı  bu  anıtsal  eserler,  sanatçının  klasik  duvar
            resmi  geleneğine  olan  başarılı  modernist  tavrını  temsil  etmektedir.  Bu
            nitelikteki  önemli  eserlerinden  biri  “The  Electricity  Fairy”dir  (Elektrik
            Perisi) (Görsel 3.85). Uluslararası Sergi için Paris Modern Sanat Müzesinde
            yer alan 10 metre yüksekliğinde, 60 metre genişliğindeki dev kompozisyon
            Dufy’nin  bilinen  en  büyük  yapıtıdır.  Kompozisyonda  ciddi  bir  konuyu,   Görsel 3.85: The Electricity Fairy, Dufy,
            ayrıntılardan fanteziye inen değişimler içinde hafifleterek sunmuştur.   1937, Modern Sanat Müzesi, Paris


            80
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88