Page 82 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 82

3. ÜNİTE


               Andre Derain (1880-1954): Önemli bir fovist sanatçıdır.
               Vlaminck,  Matisse  ve  Picasso  gibi  sanatçılar  Derain’in
               tarzının belirmesinde etkili olmuştur. 1901’de gördüğü Van
               Gogh sergisinden sonra fovist anlayışa yönelmiştir. 1905’te
               Güz Salonu’nda fovistlerin ilk sergisine katılmıştır. Sanatçı
               bu  yıllardan  sonra  resmi  yalnız  renklerle  ifade  etmekten
               vazgeçmiş  ve  Cezanne’nin  etkisiyle  biçim  kaygısının
               giderek daha ağır bastığı kompozisyonlara yönelmiştir.


               1906’da Picasso’yla tanışmasından sonra resimlerinde çok
               hafif de olsa kübizm etkileri sezilmiştir. Ancak Derain’in
               sanatı asıl gücünü renksel yoğunluktan almıştır. Ünlü yapıtı
               “Westminster  Köprüsü”  bu  anlamda  renksel  bir  hareket
               sunmaktadır (Görsel 3.75). Gotik ve zengi heykel sanatın-
               dan etkilenen sanatçı, 1913-1914 yılları arasında dinî figür-
               ler ve natürmortlar yapmıştır. Bu dönem Derain’in Gotik   Görsel 3.75: Westminster Köprüsü, Derain,
               anlayışla  eserler  yaptığı  bir  dönemdir.  Savaştan  sonra   1907, Orsay Müzesi, Fransa
               sanatçının  resim  araştırmaları  yeniden  yön  değiştirmiştir.
               Rönesans’tan  Caravaggio  ve  barok  stilinden  Corot,
               Courbet,  Delacroix  ve  Renoir’e  kadar  çeşitli  kültürlerle
               beslenen bir realizme yönelmiştir.  Sanatçı zaman geçtikçe
               eski ustalara daha çok bağlanmış, onları örnek alarak resim-
               lerine yepyeni ve orijinal bir nitelik vermeye çalışmıştır.

               1924 yılında “Harlequin ve Pierrot” adlı eserini yapmıştır
               (Görsel 3.76). Bu yıllardan itibaren eserlerinde realist bir
               görüşle figürler, peyzajlar, mecazi ve mitolojik sahneleri
               canlandırmıştır.
                                                                Görsel 3. 76: Harlequin ve Pierrot,  Görsel 3.77: Yeşil Tonlarla Madam
                                                                      Derain, 1924,        Derain, Derain, 1907,
               Sanatçının  önemli  eserleri  “Vers  Vadisi”,  “L’Estaque”,   Orangerie Müzesi, Fransa   Modern Sanatlar Müzesi, New York
               “Balıkçı Tekneleri Collioure”, “Cassis Manzarası”, “Yeşil
               Tonlarla Madam Derain”dir (Görsel 3.77).


               Maurice  de  Vlaminck  (1876-1958):  Spor  ve  müzikle
               uğraşan sanatçı, Derain’in etkisiyle resme yönelmiştir.  “Renkler bizim için dinamit lokumlarıydılar, biz resme derhâl
                                                               renk ile başlıyorduk”
               Sanatçı, 1901’de Van Gogh'un sergisinde tanıştığı Henri
               Matisse’den etkilenmiştir. 1905-1906 “Sonbahar Salonu”                                    Derain
               sergisinde yapıtlarını sergileme fırsatını bulmuştur.

               1907'ye kadar saf renklerle yaptığı resimlerine Van Gogh
               üslubundaki fırça vuruş tekniğiyle hareket kazandırmıştır.
               1908  yılından  sonra  renklerini  Cezanne’nin  etkisiyle
               yumuşatmıştır.


               Vlaminck  kişisel  gerilimini,  tutkularını  geçmişten
               arınmış  ve  özgür  biçimde  eserlerine  aktarmıştır.  Onun
               için sanat, kişileri yargılayan bir toplum karşısında tek
               başına  verilen  bir  savaştır.  Eserlerindeki  renk  coşkusu
               sanatçının bu üslübunun bir yansımasıdır (Görsel 3.78).
               Yıllar  geçtikçe  gençliğin  atılganlığından  sıyrılmış,  daha
               durgun ve derin ögelere yönelmiş, duygu ve mantık arasın-
               daki dengeyi olumlu biçimde sağlamayı denemiştir.


                                                                  Görsel 3.78:  Bougival Bölgesi’ndeki La Machine Şehri Restoranları,
                                                                           Vlaminck, 1905, Orsay Müzesi, Paris


                                                                                                          79
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87