Page 85 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 85

ERKEN 20. YY ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI


              Etkinlik 3

              Aşağıda Paul Cezanne’nin aynı konuya ait değişik tarihlerde yapılmış eserleri verilmiştir. Resimleri inceledikten sonra soruları
              cevaplayınız.
                 1.  Cezanne’nin değişik tarihlerde yaptığı eserleri arasında form, fırça vuruşları ve renk alanlarının resim yüzeyindeki strüktürel
                    düzeni açısından farklılıklar gözlemliyor musunuz?
                 2.  Cezanne’nin üslubunda oluşan bu değişiklik hangi akımlara esin kaynağı olmuştur?
















                    Görsel 3. 87: St. Victorie Dağı,  Görsel 3. 88: St. Victorie Dağı,  Görsel 3. 89: St. Victorie Dağı,
                      Paul Cezanne, 1897-1898         Paul Cezanne, 1900           Paul Cezanne, 1904-1906



            Klasik anlamdaki form anlayışına tam anlamıyla karşı çıkan kübistler, görünen nesne veya nesnelerin direkt bir tasvirini
            değil  onların  değişik  bölüm  ve  görüntülerinin  bir  araya  getirilmesinden  oluşmuş  bütünü  eserlerine  aktarmayı
            hedeflemiştir. Yani  cismin  göründüğü  anki  biçimi  dışlanmıştır.  Değişik  köşeler,  yüzeyler  ve  bölümlerin  gerçekçi
            algılamadan uzaklaşarak mantık yoluyla geometrik formlar hâlinde yeni bir bütün teşkil edecek şekilde yeniden
            kurulmasını sağlamışlardır. Görünen hayal değil bilinen şeyin önem taşıdığı bu anlayışla yeni bir form teşekkülü
            ortaya konmuştur.


              Etkinlik 4
              Aşağıda fovizm ve kübizm akımlarının ortaya çıkmasına ait benzer olay örnekleri verilmiştir. İsimlendirilmelerinden yola çıkarak
              bu iki akımın anlayışlarını karşılaştırınız.

                                 FOVİZM                                       KÜBİZM


                1905’te  Matisse  öncülüğünde  bazı  sanatçıların  Paris’te   1908’de Sonbahar Salonu'nun jürisinde yer alan ünlü sanatçı
                Sonbahar Salonu’nda açtıkları bir sergide yapıtların doğalcı   Henri  Matisse,  sergiye  katılan  Braque’nin  “L'Estaque”
                olmayan renkleri ve kaba sayılabilecek tekniğinden ötürü bu   resimlerini şematik olarak küçük küplere benzetmiştir.
                sanatçılara  eleştirmen  Louis  Vauxcelles’in  sözleriyle
                “fauves” (vahşi hayvanlar) adı verilmiştir.

                . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .






            82
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90