Page 85 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 85
ERKEN 20. YY ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI
Etkinlik 3
Aşağıda Paul Cezanne’nin aynı konuya ait değişik tarihlerde yapılmış eserleri verilmiştir. Resimleri inceledikten sonra soruları
cevaplayınız.
1. Cezanne’nin değişik tarihlerde yaptığı eserleri arasında form, fırça vuruşları ve renk alanlarının resim yüzeyindeki strüktürel
düzeni açısından farklılıklar gözlemliyor musunuz?
2. Cezanne’nin üslubunda oluşan bu değişiklik hangi akımlara esin kaynağı olmuştur?
Görsel 3. 87: St. Victorie Dağı, Görsel 3. 88: St. Victorie Dağı, Görsel 3. 89: St. Victorie Dağı,
Paul Cezanne, 1897-1898 Paul Cezanne, 1900 Paul Cezanne, 1904-1906
Klasik anlamdaki form anlayışına tam anlamıyla karşı çıkan kübistler, görünen nesne veya nesnelerin direkt bir tasvirini
değil onların değişik bölüm ve görüntülerinin bir araya getirilmesinden oluşmuş bütünü eserlerine aktarmayı
hedeflemiştir. Yani cismin göründüğü anki biçimi dışlanmıştır. Değişik köşeler, yüzeyler ve bölümlerin gerçekçi
algılamadan uzaklaşarak mantık yoluyla geometrik formlar hâlinde yeni bir bütün teşkil edecek şekilde yeniden
kurulmasını sağlamışlardır. Görünen hayal değil bilinen şeyin önem taşıdığı bu anlayışla yeni bir form teşekkülü
ortaya konmuştur.
Etkinlik 4
Aşağıda fovizm ve kübizm akımlarının ortaya çıkmasına ait benzer olay örnekleri verilmiştir. İsimlendirilmelerinden yola çıkarak
bu iki akımın anlayışlarını karşılaştırınız.
FOVİZM KÜBİZM
1905’te Matisse öncülüğünde bazı sanatçıların Paris’te 1908’de Sonbahar Salonu'nun jürisinde yer alan ünlü sanatçı
Sonbahar Salonu’nda açtıkları bir sergide yapıtların doğalcı Henri Matisse, sergiye katılan Braque’nin “L'Estaque”
olmayan renkleri ve kaba sayılabilecek tekniğinden ötürü bu resimlerini şematik olarak küçük küplere benzetmiştir.
sanatçılara eleştirmen Louis Vauxcelles’in sözleriyle
“fauves” (vahşi hayvanlar) adı verilmiştir.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
82