Page 88 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 88
3. ÜNİTE
Pablo Ruiz Picasso (1881-1973): İspanyol Ressam Georges Braque ile kübizm akımının temelini atan iki önemli
isimden birisidir. Picasso’nun babası ressam ve aynı zamanda resim öğretmenidir. Küçük yaşta resim yapmaya babası
tarafından yönlendirilmiş ve kısa sürede keşfedilmeyi başarmıştır. Barcelona Güzel Sanatlar Okulu ve Madrid Sanat
Akademisinde eğitim almıştır. Burada Goya ve Velazquez gibi eski ustalarla Gauguin, Van Gogh ve Munch (Manç)
gibi çağdaş ressamların yapıtları üzerine çalışmaya başlamıştır.
Picasso’nun Mavi ve Pembe Dönemleri
Mavi Dönem (1901-1904) Pembe Dönem (1904-1906)
1901 yılında Barcelona'ya dönmesiyle eserlerinde büyük bir Dönem, adını tıpkı mavi dönemde olduğu gibi pembe ve
değişim başlamıştır. O güne dek canlı ve parlak renkler tonlarının yoğun kullanımından alır. Bu dönem tabloların
kullanan Picasso koyu renklere yönelmiş, resimlerinde temalarda sirk dünyasına da rastlanır.
griye yakın mavi eksik olmamıştır. Ancak resimlerindeki bu
değişiklik yalnız renk ve ton değişikliğiyle kalmamış, Picasso, bu dönemde renkten çok çizgi ve desen kulla-
sanatçının çevresine olan farklı tutumu da değişmiştir. Artık nımına önem verir.
modellerine alaycı bir gözle değil sevgi, melankolik bir
tutku ve içtenlikle bakmaya başlamıştır. Eserlerinde şimdiye Picasso'nun mavi dönemin melankolisinden sıyrılması
dek olduğu gibi bir anı, günlük yaşamın bir parçasını değil 1904 yılında Fransa'ya yerleşmesiyle son bulur. Picasso'nun
bir duyguyu, zaman kavramının dışında kalan gerçekleri paletindeki renkler kırmızıya çalar, yeni kahramanları
vermeye çalışmıştır. Bu dönemde mavi ağırlıklı zemin sirk insanları ve palyaçolardır. Bu renk değişimi
üzerinde sokak serserilerini ve dilencileri resmetmiştir. Aynı Picasso'nun resimlerine daha yumuşak ve hoş bir atmos-
zamanda ilk heykellerini yaptığı dönemdir. fer kazandırmıştır.
Görsel 3.100: Deniz Kıyısında Görsel 3.101: Celestina, Görsel 3.102: Cambaz Ailesi Görsel 3.103: Aktör,
Yoksullar, Picasso, 1903, Picasso, 1904, Picasso, 1905, Picasso,
Ulusal Sanat Galerisi, Washington Picasso Müzesi, Paris Ulusal Sanat Galerisi, Washington 1904, The Met, ABD
Picasso, pembe dönemi sırasında heykel ve gravür yapmaya başlamıştır. Nitekim sanatçının 1905-1906 yılları arasın-
daki eserlerinde klasik ögelere geniş yer verdiği görülmektedir. Bu dönemde Picasso hem Mısır sanatı hem de Yunan
ve Roma sanatının etkisiyle kişisellikten arınıp şekilleri ve alanları nesnel açıdan ele almıştır. “Yelpazeli Kadın”
isimli eseri bu dönem eseridir (Görsel 3.104). Sanatçı 1906 yılında Matisse, Derain ve Braque ile tanışır. Bu üç
arkadaş primitif (ilkel) sanata büyük bir yakınlık duymuştur. Picasso artık ayrıntıların ne kadar yersiz olduğunu
görmeye başlamış ve bu tarihte yaptığı “Ekmekçi Kadın” tablosunda geometrik çizgiler kullanmıştır (Görsel 3.105).
“Ben başkalarının adına görürüm. Başka bir deyişle, bana ken-
disini zorla kabul ettiren görüntüleri tuvale geçiririm. Tuvale ne
koyacağımı önceden bilmem, hangi renkleri kullanacağıma ise
hiç karar veremem. Çalışırken tuvalde neyin resmini yaptığımın
hiç farkında değilimdir. Yeni bir resme her başlayışımda kendimi
boşluğa atıyormuş gibi bir duyguya kapılırım. Ayaklarımın
üstüne düşüp düşmeyeceğimi hiç bir zaman bilemem. Yaptığım
şeyin etkisini değerlendirmeye ancak daha sonra başlayabilirim”
Pablo Picasso
Görsel 3.104: Yelpazeli Kadın, Görsel 3.105: Ekmekçi Kadın,
Picasso, 1905, Picasso, 1906, Philadelphia
Ulusal Sanat Müzesi, Washington (Filedel ya) Sanat Müzesi, ABD
85