Page 88 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 88

3. ÜNİTE


               Pablo Ruiz Picasso (1881-1973): İspanyol Ressam Georges Braque ile kübizm akımının temelini atan iki önemli
               isimden birisidir. Picasso’nun babası ressam ve aynı zamanda resim öğretmenidir. Küçük yaşta resim yapmaya babası
               tarafından yönlendirilmiş ve kısa sürede keşfedilmeyi başarmıştır. Barcelona Güzel Sanatlar Okulu ve Madrid Sanat
               Akademisinde eğitim almıştır. Burada Goya ve Velazquez gibi eski ustalarla Gauguin, Van Gogh ve Munch (Manç)
               gibi çağdaş ressamların yapıtları üzerine çalışmaya başlamıştır.

                                               Picasso’nun Mavi ve Pembe Dönemleri

                             Mavi Dönem (1901-1904)                         Pembe Dönem (1904-1906)

                  1901 yılında Barcelona'ya dönmesiyle eserlerinde büyük bir   Dönem, adını tıpkı mavi dönemde olduğu gibi pembe ve
                  değişim  başlamıştır.  O  güne  dek  canlı  ve  parlak  renkler   tonlarının yoğun kullanımından alır. Bu dönem tabloların
                  kullanan  Picasso  koyu  renklere  yönelmiş,  resimlerinde   temalarda  sirk dünyasına da rastlanır.
                  griye yakın mavi eksik olmamıştır. Ancak resimlerindeki bu
                  değişiklik  yalnız  renk  ve  ton  değişikliğiyle  kalmamış,   Picasso, bu dönemde renkten çok çizgi ve desen kulla-
                  sanatçının çevresine olan farklı tutumu da değişmiştir. Artık   nımına önem verir.
                  modellerine  alaycı  bir  gözle  değil  sevgi,  melankolik  bir
                  tutku ve içtenlikle bakmaya başlamıştır. Eserlerinde şimdiye   Picasso'nun  mavi  dönemin  melankolisinden  sıyrılması
                  dek olduğu gibi bir anı, günlük yaşamın bir parçasını değil   1904 yılında Fransa'ya yerleşmesiyle son bulur. Picasso'nun
                  bir  duyguyu,  zaman  kavramının  dışında  kalan  gerçekleri   paletindeki  renkler  kırmızıya  çalar,  yeni  kahramanları
                  vermeye  çalışmıştır.  Bu  dönemde  mavi  ağırlıklı  zemin   sirk  insanları  ve  palyaçolardır.  Bu  renk  değişimi
                  üzerinde sokak serserilerini ve dilencileri resmetmiştir. Aynı   Picasso'nun resimlerine daha yumuşak ve hoş bir atmos-
                  zamanda ilk heykellerini yaptığı dönemdir.     fer kazandırmıştır.
















                   Görsel 3.100: Deniz Kıyısında  Görsel 3.101: Celestina,  Görsel 3.102: Cambaz Ailesi  Görsel 3.103: Aktör,
                    Yoksullar, Picasso, 1903,  Picasso, 1904,          Picasso, 1905,         Picasso,
                 Ulusal Sanat Galerisi, Washington  Picasso Müzesi, Paris  Ulusal Sanat Galerisi, Washington  1904, The Met, ABD

               Picasso, pembe dönemi sırasında heykel ve gravür yapmaya başlamıştır. Nitekim sanatçının 1905-1906 yılları arasın-
               daki eserlerinde klasik ögelere geniş yer verdiği görülmektedir. Bu dönemde Picasso hem Mısır sanatı hem de Yunan
               ve Roma sanatının etkisiyle kişisellikten arınıp şekilleri ve alanları nesnel açıdan ele almıştır. “Yelpazeli Kadın”
               isimli eseri bu dönem eseridir (Görsel 3.104). Sanatçı 1906 yılında Matisse, Derain ve Braque ile tanışır. Bu üç
               arkadaş  primitif  (ilkel)  sanata  büyük  bir  yakınlık  duymuştur.  Picasso  artık  ayrıntıların  ne  kadar  yersiz  olduğunu
               görmeye başlamış ve bu tarihte yaptığı “Ekmekçi Kadın” tablosunda geometrik çizgiler kullanmıştır (Görsel 3.105).





               “Ben başkalarının adına görürüm. Başka bir deyişle, bana ken-
               disini zorla kabul ettiren görüntüleri tuvale geçiririm. Tuvale ne
               koyacağımı önceden bilmem, hangi renkleri kullanacağıma ise
               hiç karar veremem. Çalışırken tuvalde neyin resmini yaptığımın
               hiç farkında değilimdir. Yeni bir resme her başlayışımda kendimi
               boşluğa  atıyormuş  gibi  bir  duyguya  kapılırım.  Ayaklarımın
               üstüne düşüp düşmeyeceğimi hiç bir zaman bilemem. Yaptığım
               şeyin etkisini değerlendirmeye ancak daha sonra başlayabilirim”

                                                     Pablo Picasso
                                                                 Görsel 3.104: Yelpazeli Kadın,  Görsel 3.105: Ekmekçi Kadın,
                                                                      Picasso, 1905,      Picasso, 1906, Philadelphia
                                                                Ulusal Sanat Müzesi, Washington  (Filedel ya) Sanat Müzesi, ABD


                                                                                                          85
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93