Page 89 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 89

ERKEN 20. YY ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI

            1907 Parisi’nin en önemli olaylarından biri Cezanne’nin açtığı resim sergisidir. Picasso empresyonizmin ötesine giden
            Cezanne’a  ilgi  duymuş  aynı  zamanda  eski  İspanyol  sanatı  (İber  heykelleri)  ve Afrika  maskeleriyle  ilgilenmiştir.
            Cezanne’nin sergisinin açılışından birkaç gün önce Picasso, “Avignon'lu Genç Kızlar” isimli tablosunu bitirmiştir.
            Tablodaki değişik anlayış ve teknik, çağdaş resmin bir dönüm noktası olarak kabul edilmiştir.  Bu tablo Picasso’nun
            kalıplara, geleneksel güzellik anlayışına, geçerli sayılan tüm ölçülere en güçlü başkaldırışıdır. Picasso bu eseriyle o
            güne dek süregelen perspektif anlayışını yıkmış, cisim ve hacim kurallarını hiçe saymıştır.

              Fark Ediniz 4

              Picasso’nun devrim yaratan eseri “Avignon’lu Kızlar” kübizm akımının habercisi olarak kabul edilir. Bu eserde önemli olan
              konu  değil  üslup  olup  mekânın  parçalanmış  ve  bozulmuş  tarzı  insanları  şaşırtmıştır.  Bedenler  geometrik  formlar
              kullanılarak yapılmıştır. Perspektiften uzak veya derinlik hissi az işlenmiş, figürler hem cepheden hem de profilden resme-
              dilmiştir.  Figürler  adeta  Mısır  duvar  resmini  ve  klasik  dönem  heykellerini  andırır  gibidir.  Figürlerin  yüz  kısmı Afrika
              masklarını andıran sert hatlı ürkütücü ve gülünç ifadelerle çizilmiş, profilden çizilen burunları olmasına rağmen yandan
              görünüyormuş hissi vermiştir.















                Görsel 3.106: Eski Mısır’da                                             Görsel 3.109: İlkel Afrika
                 yapılmış duvar resmi                                                    kültürüne ait  gür
















                  Görsel 3.107: Köle,        Görsel 3.108: Avignon’lu Kızlar, Picasso, 1906,  Görsel 3.110: İlkel Afrika
                   Michelangelo                    Philadelphia Müzesi, ABD              kültürüne ait maske



            Braque ile birlikte geliştirdikleri kübizm akımından sonra
            Picasso  önce  “analitik  kübizm”e  sonra  1912  yılında  da
            “sentetik kübizme” yönelmiştir.


            Picasso  kişisellikten  daha  da  arınmak  için  bir  cismin
            yalnız  görüntüsünü  değil  dokusunu  da  eserlerine
            katmak istemiştir. Daha nesnel olmak amacıyla sanatçı
            yeni bir tekniğe, “kolaj”a (yırtma-yapıştırma) yer vermiş
            ve yapıştırma kağıtlardan meydana gelen ilk eserlerini
            yapmıştır.

            Biçimlerin analizi konusundaki buluşları da bu devreye
            rastlar. Sanatçı, renklerini zenginleştirmiş ve konuya her
            zamankinden daha çok önem vermeye başlamıştır.

            “Üç Müzisyen” adlı tablosu Picasso’nun kübizmdeki son      Görsel 3.111: Üç Müzisyen, Picasso, 1921,
            safhalarını yansıtır (Görsel 3.111).                        Modern Sanatlar Müzesi, New York


            86
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94