Page 89 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 89
ERKEN 20. YY ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI
1907 Parisi’nin en önemli olaylarından biri Cezanne’nin açtığı resim sergisidir. Picasso empresyonizmin ötesine giden
Cezanne’a ilgi duymuş aynı zamanda eski İspanyol sanatı (İber heykelleri) ve Afrika maskeleriyle ilgilenmiştir.
Cezanne’nin sergisinin açılışından birkaç gün önce Picasso, “Avignon'lu Genç Kızlar” isimli tablosunu bitirmiştir.
Tablodaki değişik anlayış ve teknik, çağdaş resmin bir dönüm noktası olarak kabul edilmiştir. Bu tablo Picasso’nun
kalıplara, geleneksel güzellik anlayışına, geçerli sayılan tüm ölçülere en güçlü başkaldırışıdır. Picasso bu eseriyle o
güne dek süregelen perspektif anlayışını yıkmış, cisim ve hacim kurallarını hiçe saymıştır.
Fark Ediniz 4
Picasso’nun devrim yaratan eseri “Avignon’lu Kızlar” kübizm akımının habercisi olarak kabul edilir. Bu eserde önemli olan
konu değil üslup olup mekânın parçalanmış ve bozulmuş tarzı insanları şaşırtmıştır. Bedenler geometrik formlar
kullanılarak yapılmıştır. Perspektiften uzak veya derinlik hissi az işlenmiş, figürler hem cepheden hem de profilden resme-
dilmiştir. Figürler adeta Mısır duvar resmini ve klasik dönem heykellerini andırır gibidir. Figürlerin yüz kısmı Afrika
masklarını andıran sert hatlı ürkütücü ve gülünç ifadelerle çizilmiş, profilden çizilen burunları olmasına rağmen yandan
görünüyormuş hissi vermiştir.
Görsel 3.106: Eski Mısır’da Görsel 3.109: İlkel Afrika
yapılmış duvar resmi kültürüne ait gür
Görsel 3.107: Köle, Görsel 3.108: Avignon’lu Kızlar, Picasso, 1906, Görsel 3.110: İlkel Afrika
Michelangelo Philadelphia Müzesi, ABD kültürüne ait maske
Braque ile birlikte geliştirdikleri kübizm akımından sonra
Picasso önce “analitik kübizm”e sonra 1912 yılında da
“sentetik kübizme” yönelmiştir.
Picasso kişisellikten daha da arınmak için bir cismin
yalnız görüntüsünü değil dokusunu da eserlerine
katmak istemiştir. Daha nesnel olmak amacıyla sanatçı
yeni bir tekniğe, “kolaj”a (yırtma-yapıştırma) yer vermiş
ve yapıştırma kağıtlardan meydana gelen ilk eserlerini
yapmıştır.
Biçimlerin analizi konusundaki buluşları da bu devreye
rastlar. Sanatçı, renklerini zenginleştirmiş ve konuya her
zamankinden daha çok önem vermeye başlamıştır.
“Üç Müzisyen” adlı tablosu Picasso’nun kübizmdeki son Görsel 3.111: Üç Müzisyen, Picasso, 1921,
safhalarını yansıtır (Görsel 3.111). Modern Sanatlar Müzesi, New York
86