Page 78 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 78

3. ÜNİTE


               Viyana'da l890'larda görsel sanatlar üzerinde Avrupa plastik
               ve uygulamalı sanatlarındaki gelişmeleri reddeden  akade-
               misyenler  söz  sahibiydi.  Onların  bu  hâkimiyetine  karşı
               sanatlarının sınırlarını genişletme çabalarının sonuç verme-
               mesinden şikâyetçi olan Josef Hoffmann (Yozef Hafmen),
               Joseph Olbrich (Yozef Abrih), Gustav Klimt (Gustav Klimt)
               ve Koloman Moser (Koleman Moza) gibi isimlerin bulun-
               duğu  bir  grup  genç  mimar,  ressam  ve  grafik  sanatçısı
               l897'de yaygın adıyla Viyana Secession’u (Viyana Ayrılığı)
               kurmuşlardır. Avusturya Sanatçılar Birliğinden ayrılanların
               oluşturduğu Viyana Secession grubunun önemli üyelerin-
               den  birisi  olan  Gustav  Klimt  sadece  tablolar  yapmakla
               kalmamış; duvar resimleri, eskizler ve pek çok farklı eserle
               öne çıkmıştır. Resimlerinde öncelikli olarak kadın portlerini
               temel alan Klimt, bu konu çerçevesinde ince süslemeler ve
               zerafet dolu hafif bir erotizme de eserlerinde yer vermiştir.
               Klimt’in  Uzak  Doğu’ya  sevgisi  dikkat  çekmektedir.
               “Kimono  İçinde  Bir  Kadın”  adlı  portresinde  elinde  bir
               yelpaze  tutan  kadını  konu  edinmiştir.  Kadının  güzelliği,
               zerafeti  ve  ulaşılmazlığını  arka  planda  Doğu’ya  özgü   Görsel 3.63: Kimono İçinde Bir Kadın, Klimt,
               zümrüdü anka kuşu ile ifade etmiş gibidir (Görsel 3.63).      1917, Özel Koleksiyon, Viyana

               Viyana’da Gustave Klimt ile art nouveauyu zirveye taşıyan ressamlardan diğeri de Alphonse Mucha (Alfonso Muka)
               (1860-1939) olmuştur. Alphonse Mucha’nın sanatı cazibenin sanatıdır ve onun resimlerinde de kadın en temel öge
               olarak yerini almıştır. Ancak Mucha’da kadın vurgusu ince ve dökümlü giysilerin altında verilmiştir. Uzun, dalgalı,
               sallanan saçlarla kadın vurgusu dikkat çekmiştir (Görsel 3.64). Art nouveau ile bir tutulan tarzıyla resim, heykel, grafik,
               iç  mekân  tasarımı  ve  kuyumculukla  ilgili  tasarımlar  yapmıştır.  Henri  de Toulouse-Lautrec  (Anri  dö Tuluz  Lötrek)
               (1864-1901), 1890’ların Parisi’nin genel havasını yansıtan Moulin Rouge (Mulen Ruj) gibi (Görsel 3.65) Monmarte'deki
               (Monimat) eğlence mekânları, Aristide Brutant (Aristi Boyto) ve Yvette Guilbert (İve Gilbe) gibi kabare sanatçıları için
               birçok afiş yapmıştır (Görsel 3.66).

























                     Görsel 3.64: İlkbahar, Mucha,  Görsel 3.65: Moulin Rouge La Glue,  Görsel 3.66: Aristide Bruant,
                       1896, Özel Koleksiyon          Lautrec, 1891, Avustralya      Lautrec, 1892, Özel Koleksiyon
               Art nouveau hareketi birçok eski kültürden etkilenmiş olsa da “yeni” ve “çağdaş” olmak sanatçıların temel ilkeleri
               olmuştur. Hareket her ne kadar teknoloji ve sanayinin gelişimine tepkili olsa da bunların getirdiği olanaklardan da
               faydalanmıştır. Özellikle sokak afişlerinin gelişmesi art nouveaunun tanınmasında ve yayılmasında faydalı olmuştur.
               Matbaacılıkta  kitap  ve  dergilerin  çoğaltılabilmesi,  yeni  baskı  ve  resimleme  tekniklerinin  gelişmesi  art  nouveau
               öncülerinin düşüncelerini yaymasına ve tanınmasına yardımcı olmuştur. Art nouveau, tümel bir sanat akımı olarak
               yüzyıl  geçişine  egemen  olmuştur.  Matbaa  harflerinden  günlük  kullanım  eşyasına,  modadan  resim,  heykel  ve
               mimarlığa uzanan bir alanda yepyeni biçimler, yeni kurgular veya yeni esin kaynakları önermiş ve yaratmıştır. İletişim
               ve ulaşım olanaklarının o döneme kadar görülmeyen boyutlara ve çeşitliliğe kavuşmasıyla art nouveau, yalnızca
               gelişmiş ülkelerde değil bu ülkelerle ekonomik ve kültürel bağları olan ülkelerde de yayılmıştır.


                                                                                                          75
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83