Page 76 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 76
3. ÜNİTE
Joseph Maria Olbrich’in (Cozep Marya Olbrih) (1867-1908)
yaptığı “Viyana Secession” Binası akımın Avusturya’daki
en tipik mimari eseridir (Görsel 3.56). Art nouveaunun
Avusturya versiyonu olan Viyana ekolünün Secession Evi
sanatçıların merkezi konumunda olmuştur. Planı ve kütle-
siyle neredeyse klasik bir geometrisi olan Secession Evi'nin
eğrisel, çiçeksi yüzey bezemeleri yalnızca çerçevelenmiş
alanlarda ve kapısında bulunmaktadır.
c) Resim, Grafik ve Diğer Sanatlarda Art Nouveau Hareketi
Sembolizmin bir uzantısı konumunda olan art nouveada
ressamlar da çizgisel ve süslemeci formlar kullanmaya
özen göstermişlerdir. Doğu resim sanatından etkilenen art Görsel 3.56: Viyana Secession Binası, Joseph Maria Olbrich,
nouveau Avrupa’da yepyeni bir form anlayışı geliştir- 1897, Avusturya
miştir. Uzak Doğu resimlerinde karşımıza çıkan bitkisel motifler, akıcı formlar, kıvrık hatlar, çizgisel nitelikte ince
zarif çizimler ve hareketlilik bu akımda önem kazanmıştır. Hatta bazı ressamlar resimlerini çeşitli motifler ve dekoratif
süslemelerle abartılı hâle getirmişlerdir. I. Dünya Savaşı’nın başlamasıyla sona eren art nouveauyu diğer tüm sanat
hareketlerinden ayıran özellik bu stilin eskiyle yeni arasında bir köprü oluşturmasıdır. Art nouveau yeninin saf niteliği
ile ölmekte olan eskinin deneyimini birleştirerek bir sentez oluşturmuştur. Daha sonra gelen sanatçılar bu hareketin
üslubundan çok onun malzeme, yöntem ve değerleri ele alış biçimini uyarlamışlardır.
Dante Gabriel Rossetti’nin (Dante Gebriyıl Rozetti) (1828- 1882) 1850’de yaptığı “Ecce Ancilia Domini” (Meryem’e
Müjde) ve kız kardeşinin portresini kullandığı “Meryem’in Çocukluğu”nda (Görsel 3.58) göze çarpan zayıf ve uzun
figürler İngiltere’de art nouveau geleneğine öncülük etmiştir. Japon sanatına karşı duyulan ilgi resimlerde yer alan
objeler ve motifler kadar figürleri de etkilemiştir.
Bilgi Notu 9
Görsel 3.57: A şler, Behrens,
1907, Özel Arşiv
Dünyanın ilk büyük endüstriyel tasarımcısı ve kurumsal
kimliğin öncüsü sayılan Alman Peter Behrens (Pitır
Behrens) (1868-1940), 1907’de bir Alman elektrik
firmasının ilk resmî tasarımcısı olmuştur.
Fabrikanın inşası, elektrikli ürün konseptlerinin oluştu-
rulması, ambalaj, katalog, broşür, kırtasiye ve posterlerin
tasarımı, dükkân ve sergilerin iç dekorasyonu ve hatta
şehirdeki işçi lojman binalarının yapımından bile sorumlu
olmuştur. Bu yenilikçi ve eşi olmayan görev, bir şirket
içindeki görsel tutarlılığa genel bir yaklaşımın ilk örneği
olarak görülmektedir.
Görsel 3.58: Meryem’in Çocukluğu, Rossetti,
1850, Londra Tate Galeri, İngiltere
73