Page 76 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 76

3. ÜNİTE


               Joseph Maria Olbrich’in (Cozep Marya Olbrih) (1867-1908)
               yaptığı “Viyana Secession” Binası akımın Avusturya’daki
               en  tipik  mimari  eseridir  (Görsel  3.56). Art  nouveaunun
               Avusturya versiyonu olan Viyana ekolünün Secession Evi
               sanatçıların merkezi konumunda olmuştur. Planı ve kütle-
               siyle neredeyse klasik bir geometrisi olan Secession Evi'nin
               eğrisel,  çiçeksi  yüzey  bezemeleri  yalnızca  çerçevelenmiş
               alanlarda ve kapısında bulunmaktadır.

               c) Resim, Grafik ve Diğer Sanatlarda Art Nouveau Hareketi

               Sembolizmin bir uzantısı konumunda olan art nouveada
               ressamlar  da  çizgisel  ve  süslemeci  formlar  kullanmaya
               özen göstermişlerdir. Doğu resim sanatından etkilenen art   Görsel 3.56: Viyana Secession Binası, Joseph Maria Olbrich,
               nouveau Avrupa’da  yepyeni  bir  form  anlayışı  geliştir-        1897, Avusturya
               miştir. Uzak Doğu resimlerinde karşımıza çıkan bitkisel motifler, akıcı formlar, kıvrık hatlar, çizgisel nitelikte ince
               zarif çizimler ve hareketlilik bu akımda önem kazanmıştır. Hatta bazı ressamlar resimlerini çeşitli motifler ve dekoratif
               süslemelerle abartılı hâle getirmişlerdir. I. Dünya Savaşı’nın başlamasıyla sona eren art nouveauyu diğer tüm sanat
               hareketlerinden ayıran özellik bu stilin eskiyle yeni arasında bir köprü oluşturmasıdır. Art nouveau yeninin saf niteliği
               ile  ölmekte olan eskinin deneyimini birleştirerek bir sentez oluşturmuştur. Daha sonra gelen sanatçılar bu hareketin
               üslubundan çok onun malzeme, yöntem ve değerleri ele alış biçimini uyarlamışlardır.

               Dante Gabriel Rossetti’nin (Dante Gebriyıl Rozetti) (1828- 1882) 1850’de yaptığı “Ecce Ancilia Domini” (Meryem’e
               Müjde) ve kız kardeşinin portresini kullandığı “Meryem’in Çocukluğu”nda (Görsel 3.58) göze çarpan zayıf ve uzun
               figürler İngiltere’de art nouveau geleneğine öncülük etmiştir.  Japon sanatına karşı duyulan ilgi resimlerde yer alan
               objeler ve motifler kadar figürleri de etkilemiştir.

                 Bilgi Notu 9






















                             Görsel 3.57: A şler, Behrens,
                                 1907, Özel Arşiv
                 Dünyanın ilk büyük endüstriyel tasarımcısı ve kurumsal
                 kimliğin  öncüsü  sayılan  Alman  Peter  Behrens  (Pitır
                 Behrens)  (1868-1940),  1907’de  bir  Alman  elektrik
                 firmasının ilk resmî tasarımcısı olmuştur.
                 Fabrikanın  inşası,  elektrikli  ürün  konseptlerinin  oluştu-
                 rulması, ambalaj, katalog, broşür, kırtasiye ve posterlerin
                 tasarımı,  dükkân  ve  sergilerin  iç  dekorasyonu  ve  hatta
                 şehirdeki işçi lojman binalarının yapımından bile sorumlu
                 olmuştur. Bu yenilikçi ve eşi olmayan görev, bir şirket
                 içindeki görsel tutarlılığa genel bir yaklaşımın ilk örneği
                 olarak görülmektedir.
                                                                         Görsel 3.58: Meryem’in Çocukluğu, Rossetti,
                                                                            1850, Londra Tate Galeri, İngiltere


                                                                                                          73
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81