Page 74 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 74

3. ÜNİTE


                                                               İngiltere’de  1851  yılında  gerçekleştirilen  Büyük  Dünya
                                                               Sergisi’nde teşhir edilen eserler fazla süslü, duygusal ve
                                                               kaba fabrikasyon ürünlerinden örneklerdir. Buna karşı ilk
                                                               tepki arts and crafts hareketine mensup William Morris ile
                                                               arkadaşlarından gelmiştir. W. Morris, sanatçının yeniden
                                                               zanaatçı hüviyetine girmeden makineleşme ve iş bölümü
                                                               gibi Endüstri Çağı’nın kötülükleriyle mücadele edemeye-
                                                               ceği fikrini öne sürmüştür. Çevresindeki sanatçı grubuyla
                                                               yeni hayat düzeni için yeni biçimler arayarak yeni sanat
                                                               hareketlerinin öncüsü olmuştur. Londra’da o çağda Palla-
                                                               dio  etkisiyle  stukolu  evler  yapılırken  W.  Morris  Mimar
                                                               Philip Webb’e (Filip Vep) kendisi için “Red House”u ısmarla-
                                                               mıştır  (Görsel  3.46).  Bu  bina  tuğla,  ahşap  ve  çini
                        Görsel 3.46: Red House, Webb, 1859, İngiltere  kullanılarak millî üslupta ve el işçiliğinden yararlanılarak
                                                               yapılmıştır.  Böylece  bu  özel  ev  fonksiyonel  ve  doğaya
                                                               uygun olarak yenilenmiş; temel biçimi, iyi malzemesi ve
                                                               itinalı işçiliğiyle yeni bir İngiliz evi tipi oluşturulmuştur
                                                               (Görsel  3.47).  Bundan  sonraki  sayfiye  evleri  doğaya
                                                               uygun inşa edilmeye başlanmıştır.

                                                               Morris’in tasarım uygulamaları Red House ile başlamıştır.
                                                               Bu projeyle birlikte Morris&Co. mobilya parçaları, doğal
                                                               boyanmış  giysi,  desenli  çiniler  gibi  üretimlerle  1861’de
                                                               hayata geçmiştir. Morris duvar kâğıdı motiflerinde doğaya
                                                               ve el işçiliğine dönüşü savunmuştur (Görsel 3.48). Kendi
                                                               evinin tasarımında revaçta olan tarihî görkemi benimse-
                                                               mektense geleneksel İngiliz mimarisinin yöresel unsurlarını
                                                               yeğlemiştir.  Morris’in  düşüncelerinin  20.  yüzyılın  ilk
                  Görsel 3.47: Red House’nin   Görsel 3.48: Tekstil tasarımı,  dönemindeki Alman  mimarisi  ve  modernizmin  gelişimi
                    içinden bir görünüm      Morris, 1883      üzerinde etkisi olmuştur.
               İngiliz  mimar,  tasarımcı  ve  sosyal  reformcu Arthur  Heygate  Mackmurdo  (Artur  Higet  Makmurdo)  (1851-1942),
               Londra'da  otel ve özel evler inşa etmiştir.  Mackmurdo'nun bazı mimari eserleri İtalyan etkisi göstermesine rağmen çok
               sayıda özgün eseri onu modern hareketin öncüsü yapmıştır. 1880'lerin başında art nouveauyu ön plana çıkaran, genellikle
               bitki formlarıyla karakterize olan tekstil, halı, duvar kâğıdı ve metal işlerini tasarlamıştır. William Morris'in öğretilerine
               dayanan  sanatçıların  oluşturduğu  “Yüzyıl  Loncası’nı”  kurmuştur  (1882). Ticari  olarak  daha  kârlı  olan  mobilya  ve
               dekoratif aksesuarlar üretmiştir. Tasarımlarında doğal bitki formlarını, stilize edilmiş taç yaprakları ve hafifçe kıvrılan
               dal motiflerini geometrik bir yüzey üzerinde tekrarlamıştır. Mackmurdo, tasarım anlayışıyla Morris’e yakın olmasına
               karşın daha canlı renkler kullanmıştır (Görsel 3.49). Mobilya tasarımlarındaki yılankavi çizgileriyle art nouveaunun
               tarzını yansıtmıştır (Görsel 3.50). 1883’te Mackmurdo, Wren’s City Churches (Vrenz Siti Çörcz, Wren’in Kent Kiliseleri)
               adlı kitabının kapağında ilk kez ince uzun eğriler kullanmıştır (Görsel 3.51).






















                  Görsel 3.49: Çiçek Deseni, Mackmurdo,  Görsel 3.50: Sandalye, Mackmurdo,  Görsel 3.51: Wren'in Şehir Kiliseleri, Mackmurdo,
                       1881, Özel Koleksiyon     1882, Victoria and Albert Müzesi, Londra  1883, Victoria and Albert Müzesi, Londra


                                                                                                          71
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79