Page 70 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 70

3. ÜNİTE


               1905’te Vuillard ile İspanya seyahatine çıkan Bonnard ileriki yıllarda Belçika, Hollanda, İngiltere, İtalya, Cezayir,
               Tunus  ve  Güney  Fransa’yı  dolaşmıştır.  1911’de  “Paris  Sanatçılar  Evi”  olarak  anılan  Les  Fusains’te  bir  atölye
               kiralamış, uzun bir süre burada çalışmıştır. 1926’da Güney Fransa’nın Cannes kentine yerleşmiştir. Bu dönemde
               teras  resimleri  dizisinin  en  ünlüsü  olan  “Die Terrasse  von Vernon”  (Vernon Terası)  adlı  büyük  boyutlu  tabloyu
               yapmıştır (Görsel 3.33). 1930’lu yılların ikinci yarısında daha ekspresif (ifade edici) renkler kullanarak resimlerinde
               doğaya  kendine  özgü  bir  anlam  kazandırmıştır.  Ağaçları  ve  bitkileri  renk  akorlarına  göre  gruplandırmıştır.
               Bonnard’ın eserlerinden bazıları “Çiçeklenmiş Badem Ağacı” (Görsel 3.34), “Mektup”, “Bahçede Masa”, “Anne ve
               Çocuğu”dur. Gruptaki çoğu ressam, dekoratif resmi iç mimarlığa kadar götürmeye ilgi duymuştur.


               Édouard Vuillard, 1894 yılında La Revue Blanche (La Röv Bılanç) adlı avangart sanat dergisinin kurucusu Alexandre
               Natansn’un (Aleksandır Natasın) Paris’teki konutuna dokuz pano yapmıştır. Vuillard’ın “Oyun Oynayan Kızlar” adlı
               çalışması (Görsel 3.35) dikkat çekecek kadar dekoratiftir. Eserin bu niteliğini öne çıkaran dikey pano, düşük düzeyde
               ayrıntı, yumuşatılmamış mat renkli parçalar ve görece yüksek ufuk çizgisidir. Dokuz panonun her birinin karşılıklı
               gelen yatay çizgisi ve yaprakların tekrarı Vulliard’ın incelikli desen duygusunu yansıtmıştır.























                              Görsel 3.33: Vernon Terası,      Görsel 3.34:  Çiçeklenmiş Badem  Görsel 3.35: Oyun Oynayan Kızlar,
                                 Bonnard, 1939,                   Ağacı, Bonnard, 1947,     Vuillard, 1894,
                            Metropolitan Müzesi, New York          Orsay Müzesi, Paris     Orsay Müzesi, Paris

               C) ART NOUVEAU (Yeni Sanat Hareketi)
               19.  yüzyılın  ikinci  yarısı  Avrupa’da  sanayileşmenin
               hızlandığı dönemdir. Sanayideki  gelişmeye bağlı olarak
               yapı alanında da yeni malzeme ve teknikler kullanılmaya
               başlanmıştır.  Bunun  sonucunda  geleneksel  kalıplara  ve
               formlara bağımlı olmanın yol açtığı tutarsızlıklar sorgu-
               lanmaya başlanmıştır. Sanayi Devrimi’yle mekanik üretim
               ön  plana  çıkmış  (Görsel  3.36),  el  sanatları  gerilemiştir.
               Özellikle  İngiltere’de  eleştirmen  ve  sanatçılar  Sanayi
               Devrimi’yle birlikte gelen bu mekanikleşmenin el sanat-
               larında  gerilemeye  yol  açmasından  rahatsızlık  duymuş-
               lardır.  Bir zamanlar belirli bir anlamı olan süslemelerin
               artık makineler tarafından yapılan ucuz ve adi kopyalarını
               eleştirmişlerdir.


               Londra Hyde (Hayd) Park’taki Crystal Palace’de (Kristal   Görsel 3.36: Bir dokuma  Görsel 3.37: Arts and Crafts Sergisi
               Palas), binlerce kişinin katıldığı dünyanın ilk uluslararası   fabrikası, 1800’lü yılların sonu,  için hazırlanan biletten detay,
               sergisi “Great Exhibition" (Grit Eksibiyşın-Büyük Sergi)   İngiltere     Victoria & Albert Müzesi, Londra
               1851’de açıldı (Görsel 3.37). Sergi Britanya’nın endüstriyel zenginliğinin ve gücünün gösterisine sahne oldu. Fakat
               sergi  dönemin  görkeminin  ardındaki  ahlaki  çöküntüye,  tasarımın  yozlaşmasına  ve  endüstrinin  zanaatı  yok  eden
               tavrına karşıt görüşlerin ortaya çıkmasına da yol açtı. Tüm bunların sonucunda oluşan arts and carfts akımı (sanatlar
               ve zanaatlar) William Morris (Vilyım Morris) ve John Ruskin’in öncülüğünde kuruldu. Sanat ve zanaat ayırımını
               ortadan kaldırmayı, endüstriyel üretimin karşısında el üretimini yeniden canlandırmayı amaçlayan akım, dönemin
               popüler anlayışlarına karşı çıkmış, el emeği ile özgün tasarımlar yapmayı savunmuştur.


                                                                                                          67
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75