Page 72 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 72

3. ÜNİTE



                                          Art Nouveau Akımının Ülkelere Göre Anılan İsimleri

                İngiltere ve Amerika      Modern Style               Belçika             Stile des Vingt
                 Fransa ve Belçika        Art Nouveau                İtalya          Stile İnglese, Stile Liberty

                    Hollanda             Nieuwe Kunst                İspanya        Modernismo ve Stile Floreale

                    Almanya                Jugendstil               Avusturya    Secessionstil veya Wiener Secession


               a) Art Nouveau Hareketinin Etkilendiği Alanlar

               Art nouveau hareketi üslup olarak çeşitli kaynaklardan esinlenmiştir. Bunların hemen tümü o zamana dek bilinmeyen
               veya marjinal olarak kalmış ikincil kaynaklar olup klasik ve akademik çizginin dışında tutulmuş eğilimlerdir. Fakat art
               nouveau hareketinin asıl esin kaynağı Avrupa dışı kültürler olmuştur. Bunların başında da Japon sanatı gelmektedir. Japon
               sanatının bu dönemde etkili olmasının nedeni Avrupa ile Uzak Doğu arasındaki ticaretin canlanmasıyla başta Japon baskı
               sanatı olmak üzere her tür sanatsal nesnenin Avrupa’ya taşınması olmuştur. Japon baskı resimleri empresyonistleri etkile-
               diği gibi art nouveau hareketini de etkilemiştir.

               Japon kültürüyle en etkili karşılaşma 1873 Viyana Dünya Sergisi'nde olmuştur (Görsel 3.40). Özellikle Japon grafik
               sanatının çiçeksi bezemeyle birleşen çizgisel düzenlemeleri, gölgesiz ve asimetrik oluşu sergiye gelen veya yayınları
               izleyen sanatçıları çok etkilemiştir. Avrupa için tamamıyla yabancı bir grafik geleneğine sahip olan bu sanat anlayışı,
               sanatçılara yeni bir üslup geliştirme konusunda kaynaklık etmiştir. Klasik dışı esin kaynakları arasında Gotik, barok
               ve rokoko üslubunun eğilimleri de sayılabilir. Art nouveaunun dokunaklı ve duygusal mesajlar veren biçimlerinde
               eğriler, kıvrımlar, eğilip bükülmüş doğal nesnelerde bu üslupların eğilimleri izlenir.



















                           Görsel 3.40: Viyana Dünya Sergisi,               Görsel 3.41: Kelt moti i ev eşyası,
                                 1873, Avusturya                            20. yüzyıl başı, Özel Koleksiyon
               Art nouveaunun gelişimine katkıda bulunan bir diğer etken de İngiltere’de MS 12. yüzyıla kadar etkili olmuş Kelt
               sanatıdır.  Daha  çok  madeni  objeler  ve  el  yazmalarını  süsleme  konusunda  uzmanlaşan  Kelt  sanatçıları  düz  çizgi
               kullanımını en aza indirgeyip sembolik anlamlar içeren karmaşık süsleme formlarını kullanmayı tercih etmişlerdir
               (Görsel 3.41). İngiltere’de hemen hemen art nouveauyla aynı anlamı taşıyan Liberty Company de ürettiği takı ve ev
               eşyalarında Keltlere özgü örgü ve düğüm motiflerini kullanmıştır. Art nouveau akımı Minos, Yunan, Mısır, Arap,
               Osmanlı ve Hint sanatlarından da etkilenmiştir. Tunç Çağı’nda Girit’te gelişen Minos sanatının mimari, fresk, fil dişi
               ve seramik ürünleri art nouveau motiflerine ilham kaynağı olmuştur. İslam ve Osmanlı sanatının soyut bitkisel form-
               ları sivri kemerleri art nouveau sanatçılarının ilgisini çekmiştir.


                 Bilgi Notu 6
                 Paris'in en hareketli caddelerinden Rue de Rivoli’de, La Porte Chinoise (Çin Kapısı) adlı yeni bir dükkân açılmıştı.  Burada genç
                 empresyonistleri büyüleyen ve etkileri onların birçok yapıtında hissedilen Çin ve Japon baskı sanatına ait örnekler bulunuyordu.
                 Bu sergiler sayesinde Japon baskı resmi Avrupa’da tanınmıştır. Özellikle 1867 yılındaki Paris Sergisi'nde Fransız sanatçıları
                 Ukiyo-e baskı resimlerinden çok etkilenmiştir. Kısa sürede Ukiyo-e empresyonistlerin gözdesi olmuş ve art nouveaun oluşumunu
                 etkilemiştir. Cloude Monet, Edgar Degas, Henri de Toulouse-Lautrec ve Nabiler bu sanatın hayranları ve savunucuları olmuşlardır.




                                                                                                          69
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77