Page 75 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 75

ERKEN 20. YY ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI

            Art nouveau üslubu daha çok mimari, iç dekorasyon ve küçük eşya tasarımı gibi uygulanmalı sanatlar alanında kendini
            göstermiştir. Arthur Heygate Mackmurdo'nun Hobby Horse (1884-1891) dergisi için yaptığı illüstrasyonlar sayfa tasarımı
            açısından art nouveauya en iyi örnekleri oluşturmaktadır.

            Art nouveaunun ilk olarak mimari ve dekoratif sanatlarla tanınması Belçikalı Mimar Victor Horta’nın (1861-1947)
            eserlerinden kaynaklanır. Belçikalı sanatçı, art nouveauyu mimariye en etkili şekilde uygulayabilen nadir kişilerden
            biridir. Madenlerden yararlanmış olan sanatçının kullandığı kıvrımlar, helezonik çizgiler ve disiplinsiz motifler onun
            mimari üslubunu oluşturmuştur. Horta simetriye önem vermemeyi ve dolambaçlı eğrilerden haz almayı Japon sanatın-
            dan  öğrenmiştir  (Görsel  3.52).  İskoçyalı  Mimar  Charles  Rennie  Mackintosh  (Çars  Reni  Makintoş)  (1868-1928)
            ülkesindeki malikâne tipi binalardan hareket ederek dış cephesi çok sade, içi pastel ve beyaz renkli binalar yapmıştır.
            Basit hacimlerden meydana gelen bu binalar geniş ve çok zarif dekorludur. Glasgow Sanat Okulu (1897-1909) Machin-
            tosh'un en önemli ve büyük eseridir (Görsel 3.53).























               Görsel 3.52: Hotel Tassel merdivenleri,  Görsel 3.53: Glasgow Sanat Okulu,  Görsel 3.54: Sagrada Familya Kilisesi,
                     Horta, 1893, Brüksel        Mackintosh, 1898-1909, İskoçya      Gaudi, 1882, İspanya

            Antonio  Gaudi  (1852-1926)  Barcelona’da  yaptığı  binalarla  modern  mimarinin  büyük  öncüsü  olmuştur.  Tabiattan
            alınmış bitkisel motifleri barok geleneğiyle birleştirerek orijinal eserler yaratmıştır. Gaudi hayatı boyunca modern bir
            mimar-mühendisten çok Gotik bir taş işçisi gibi hareket etmiştir. Her çözümü inşaat alanında ustalarıyla deneyler
            yaparak bulmuştur. Yüzeyleri genellikle renkli mozaiklerle süslemiş ve tabiat formlarını sembol olarak mimariye uygu-
            lamak istemiştir (Görsel 3.54). Dekorda art nouveaunun akıcı deseniyle inşaattaki eğrilerin yumuşaklığını birleştirmesi
            bu akımın geometriden değil gerçek hayattan esinlendiğini göstermiştir. Gaudi'nin binaları Barcelona’ya tipik bir art
            nouveau havası katmıştır.

              Bilgi Notu 8

                                                             Art  nouveaunun  İstanbul'daki  en  önemli  yapıtlarından  bir
                                                             olan  Botter  Apartmanı  Viyana'daki  Secession  binasıyla
                                                             neredeyse aynı yıllarda inşa edilmiştir.

                                                             Sultan  Abdülhamit’in  terzisi  olan  Maison  Botter  için
                                                             dönemin  önemli  mimarı  İtalyan  Raimondo  D’Aronco
                                                             (Raymond Doronko) (1857-1932) tarafından yapılan binanın
                                                             cephesinde doğadan alınmış çiçeksi bezemeler vardır.
                                                             Birinci  kattaki  kavisli  küçük  balkon,  üst  katlardaki  diğer
                                                             balkoncuklar,  terasın  tüm  demir  korkulukları  ve  yüzeyi
                                                             dolduran  yoğun  bitkisel  bezemeler  Sezession'un  Viyana
                                                             dışındaki en olgun örnekleri arasında kolayca yer alabilecek
                                                             niteliktedir.
                                                             Balkonlarındaki lambalar ve sembolize edilen elbise askıları
                                                             dekorasyon ögesi olarak dikkat çekici özelliktedir.
                           Görsel 3.55: Botter Apartmanı,
                             D’Aronco, 1898, İstanbul




            72
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80