Page 67 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 67
ERKEN 20. YY ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI
Sembolist sanatçılar figürleri; fantazi, rüya, hayal gibi değişik olaylarla deforme ederek objektif görünümlerinden
uzaklaştırmışlardır. Bu tarzı benimseyen James Ensor'un (Ceyms Ensor) (1860-1949) resimlerindeki figürlerin yorum-
larında da bu özellikleri görmek mümkündür. İğrenç maskeli suratlar ve hortlaklar resimleyen Ensor, deformasyona
uğrattığı bu yüzlerle dikkat çekmektedir (Görsel 3.20, 3.21). Sonrasında Gustave Moreau (Gustov More) (1826-1898)
(Görsel 3.22), Puvis de Chavannes (Pövz dö Çavani) (1824-1898) ve Odilon Redon da (Odyon Ridon) (1840-1916) bu
yola yönelmiştir. Sembolist sanatçılar, nesnelci resim akımlarının aksine duygularını, ruh hâllerini, korkularını, düşlerini
ve fantazilerini tuvale yansıtmışlardır. Bu sanat akımı dışavurumculuğun öncüsü olarak da gösterilebilir.
Görsel 3.20: Entrika, Ensor, 1890,
Koninklijk Müzesi, Belçika
Görsel 3.21: İsa’nın Brüksel’e Girişi, Ensor Görsel 3.22: Kutsal Fil, Moreau, 1887,
1889, Getty müzesi, Malibu Doğu Sanatları Müzesi, Tokyo
B) NABİLER
Nabiler 1889-1899 yılları arasında faaliyet gösteren Fransız ressamlar grubudur. Gauguin’in rengi
ve biçimi kullanmadaki ifadeci yaklaşımından etkilenen Maurice Denis (Moris Döni)
(1870-1943) ve Paul Serusier (Pol Söriyi) (1864-1927) (Görsel 3.23), “Academie Julian”
(Akademi Julyan-Julian Sanat Okulu) (Görsel 3.24, 3.25) Pierre Bonnard (Piyer Bona)
(1867-1947), Ker-Xa vier Roussel (Ker Zaviye Rusel) (1867-1944), Édouard Vuillard (Eduard
Vuliya) (1868-1940), Felix Vallotton (Feliks Valaton), (1865-1925) gibi ressamlar 1890'lı yıllarda
bir araya gelerek “Nabiler” (Les Nabis) adıyla anılan bir grup kurmuşlardır. Görsel 3.23: Paul Serusier
Görsel 3.24: Julian Sanat Okulundan görünüm Görsel 3.25: Julian Sanat Okulundan görünüm
64