Page 40 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 40

2. ÜNİTE


               19 ve 20. yüzyıllarda toplumsal değişimin yanı sıra bilim,
               sanat  ve  teknolojide  de  çok  hızlı  değişim  ve  dönüşümler   Fark Ediniz 1
               yaşanmıştır. Bu dönemdeki gelişmelere bağlı olarak birbirini   Postmodernizm:  Edebiyat,  mimarlık,  müzik,  moda,
               takip eden ve birbirine karşıtlık gösteren çok sayıda sanat   doğa bilimleri, felsefe ve sanat açısından çok yönlü bir
               akımı  ortaya  çıkmıştır.  19.  yüzyılın  ortalarından  itibaren   kavram ya da söylemi içerir. Modernizme karşı bir tutum
               görülmeye  başlanan  empresyonizm,  post-empresyonizm   ya da modernizmin aşılması olarak da tanımlanmaktadır.
               (geç izlenimcilik) gibi sanat akımları ile 20. yüzyılda görülen
               arkaizm,  sembolizm,  nabiler,  yeni  sanat  (art  nouveau),
               fovizm ve kübizm gibi akımlar dünyayı bir öncekinden daha fazla değiştirme ve ona biçim verme isteğinde bulunmuştur.
               Bu yüzyıllarda sanat öğretici ve zevk verici olmaktan çok bireyselliğin ifadesi olmuştur. Sanatta fotoğrafik gerçeklikten
               ziyade zamana, algıya ve ışığa göre değişen bir anlayış hakim olmuştur. Modernizm; sanat, bilim ve teknoloji gibi alanlar-
               da ürettiği formlarla toplumu yapılandırmaya çalışmıştır. Yarattığı bu genel formüllerle evrenselliği yakalama ve dünyayı
               kurtarma iddiasında olmuştur. II. Dünya Savaşı'ndan itibaren modernizm düşü hızla yıpranmaya başlamış; ekonomik,
               siyasal ve kültürel alanlarda yeni düzenlenmelere ihtiyaç duyulmuştur. 1960’lardan itibaren sanat, felsefe, din, toplum,
               kültür alanlarında postmodernizm adı altında yeni bir yapılanma dönemi başlamıştır.


                 Bilgi Notu 1
                                          1826’da Fransız araştırmacı Joseph Nicephore Niepce (Josef Nikopher Nieps)  ışıkta kararıp
                                          kaybolmayan ilk görüntüyü elde edince fotoğrafın mucidi olarak tarihe geçmiştir. Niepce’nin,
                                          üzerine lavanta esansında erittiği gümüş bromürlü bir karışım sürdüğü cam levhayı kendi
                                          yaptığı makinesine takarak evinin penceresinden bahçesini 8 saat pozlandırdığı bu fotoğraf
                                          bugün Teksas Üniversitesinde saklanmaktadır. 1833’te ortağı Niepce’nin ölümünden sonra
                                          devraldığı bilgi mirasını çok iyi kullanan Jacques Monde Daguerre (Jekus Monde Dakür),
                                          negatifsiz direkt pozitif çekmeyi başararak ilk kullanılabilir görüntüleri elde etmiştir. Sodyum
                                          hiposülfit kullanarak üçüncü banyoyu bulmuştur. Daguerre sadece bir kopya çıkarabildiği
                 Görsel 2.2: Daguerre fotoğraf makinesi  çoğaltılamayan bu fotoğrafları 1839’da ilk kez sergilemiştir (Görsel 2.2).


               B) YENİ ÇAĞ’DAN 20. YÜZYILA AVRUPA SANATININ GELİŞİM SÜRECİ

               Avrupa sanatında 15. yüzyıla kadar soyut ve tartışmaya kapalı, kutsal kitaplardan alınan sembolik tarzda dinî temaların
               egemen olduğu bir sanat anlayışı hâkim olmuştur. Bu dönemde soylu aileler sanatçılara sipariş eserler yaptırmaya
               başlamıştır. 15. yüzyılda özellikle İtalya ve çevresi sanat açısından en verimli dönemini yaşamıştır. 1453 yılında İstan-
               bul’un Sultan II. Mehmet tarafından alınmasıyla başlayan Yeni Çağ, Fransız İhtilali’ne kadar sürmüştür. 15. yüzyılın
               ikinci yarısından itibaren sanat anlayışında insanı temel alan Antik Çağ felsefesine yönelinmiş ve sanatta hümanist
               bakış açısı hâkim olmuştur. Yeni Çağ’da siyasal ve toplumsal düşünüşü dinsel düşünüşten kurtarıp bilimsel düşünüşü
               ön plana alan çalışmaların başlamasıyla dinî ögeler ile bilimsel ögeler bir arada kullanılmıştır. Avrupa’da feodalite güç
               yitirmiş, reform hareketleri başlamış, kilise ve din adamları düşünce dünyasında önemini kaybetmiş, merkeziyetçi
               krallıklar güçlenmiştir. Coğrafi Keşifler'in yapılmasıyla (Görsel 2.3) Avrupa devletleri ekonomik yönden güç kazan-
               maya  başlamıştır. Avrupa’da  matbaanın  kullanılmaya  başlanmasıyla  yeni  fikirler  de  insanlara  daha  hızlı  ve  etkin
               şekilde ulaşmıştır (Görsel 2.4 ).






















                        Görsel 2.3: Coğra  Keşi er  Avrupa ülkelerinin  Görsel 2.4: Matbaanın kullanılması birçok kültürel
                             zenginleşmesini sağlamıştır.             gelişmeye zemin hazırlamıştır. 1468, Fransa Müzesi


                                                                                                          37
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45