Page 44 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 44

2. ÜNİTE


               Picasso (Pikasso) ve Georges Braque (Georges Bırag) gibi sanatçılar kübist tablolarında maddi dünyadan oldukça soyut-
               lanmış resimler yapmışlar fakat Robert Delaunay (Robert Deloney), Fernand Leger (Robert Deloney) gibi sanatçılar
               tanınabilir şekillerin bağlı olmadıkları daha soyut resimler yapmayı tercih etmişlerdir. Rusya ve Hollanda’da soyut sanat
               anlayışında çalışmalar yapan sanatçılar soyut resim anlayışını diğerlerinden farklı olarak ütopik düşünceleriyle ortaya
               koymuşlardır. Bu tutumlarını daha geniş ve köklü gösterimler şeklinde dünyayı algılamanın ve değiştirmenin yeni bir
               yolu olarak sunmuşlardır. Bu sanatçılar aslınsa saf duyguların alternatif ifadesiyle evrensel bir görsel dil oluşturup
               seyircilerin ruhsal dünyalarına geçmeyi arzulamışlardır.

                 Fark Ediniz 2
                                                       Japon Sanatı ya da Japonizm: 1853 yılına kadar Batı ile entegrasyona
                                                       direnen  Japonya  bu  tarihten  itibaren  Batı  ile  ilişkilerini  geliştirmeye
                                                       başlamıştır. 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Amerika ve Avrupa’da
                                                       Japon kaynaklı ürünlere ilgi duyulmaya başlanmıştır. Avrupa ve Amerika’da
                                                       Japon baskı resimleri, çay, bambu mobilya ve seramik ürünlerine gösterilen
                                                       bu ilgiye “Japonizm” adı verilmiştir. Japon sanatı zamanla empresyonist,
                                                       post-empresyonist ve realist  sanatçılarını etkilemiştir. Manet ve Lautrec’in
                                                       çalışmalarında görülen siyah belirgin çizgilerle resimlerinin ana hatlarının
                                                       belirtilmesi Japon etkilerini göstermektedir. Henry Matisse Japon sanatının
                                                       desenli yüzeylerinden etkilenirken Edgar Degas baskı resimleri biriktirmeyi,
                                                       Van  Gogh  ise  doğa  manzaralarında  Japon  etkilerini  kullanmayı  tercih
                                                       etmiştir.  Yoshida  Hiroshi  (Yoşida  Hiroşi)  (1876-1950),  Hasui  Kawase
                                                       (Hasuyi  Kavase)  (1883-1957),  Shiko  Munakata  (Siho  Munakata)
                       Görsel 2.11: Çiçek Avcıları, Munakata,  (1903-1975) (Görsel 2.11) önemli Japon sanatçılarındandır.
                        1958, Chicago Sanat Enstitüsü, ABD

               20. yüzyılın ilk yarısında bir yandan modernizm dönemi sürerken diğer yandan birbiri ardına sanat akımları ortaya
               çıkmıştır. Modern sanat sürecinin beraberinde getirdiği aydınlanma ve değişim izlenimcilikle başlamış; kübizm, dadaizm,
               konsrüktivizm, sürrealizm, fütürizm gibi sanat akımları ile devam etmiştir. Birbirini takip edercesine ortaya çıkan bu sanat
               akımlarının sosyal, kültürel ve sanat anlayışlarının şekillenmesinde I. Dünya Savaşı’nın kaotik ortamının büyük etkisi
               vardır (Görsel 2.12). I. Dünya Savaşı’na karşı duruşu temsil eden dadaizm akımı sanata olan hayranlığı yıkmış, sanatsal
               değerlere  olan  etik  bağlılığı  kökten  zedelemiştir. Yüzyılın  ortalarında  yaşanan  II.  Dünya  Savaşı  sırasında  sanatçılar
               Avrupa’dan kaçmış ve Amerika’ya yerleşmişlerdir. Bu sanatçılar Amerika’da bir araya gelerek soyut dışavurumculuk
               akımının oluşmasını sağlamıştır. 1950’lerden itibaren ise Amerika, sanat akımlarının ortaya çıktığı bir merkez hâline
               gelmiştir. 1960’lı yıllardan itibaren özellikle endüstri alanında görülen yeniliklerle beraber bu yeniliklerin neden olduğu
               yeni ticari kültürün etkisiyle kinetik sanat, op art (optik sanat), minimalizm, pop art gibi sanat akımları ortaya çıkmıştır.
               Nesnesiz sanat anlayışıyla sanatın kurama ve düşünceye dayalı olarak geliştiği postmodern dönemde kavramsal sanat
               gelişmiştir.  Daha  sonraları  ise  ortaya  çıkan  vücut  sanatı,  fluxus  (Doğa  ve  insan  yaşamındaki  süreklilik,  değişim  ve
               yenilenme ile  durağanlığa karşı koyuş), yeryüzü sanatı, yoksul sanat gibi akımlar günümüze kadar gelmiştir.






























                                            Görsel 2.12: Masumların Katli, Ernst, 1920, Özel Koleksiyon


                                                                                                          41
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49