Page 47 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 47

MODERNİZM VE MODERN DÜNYA


              Araştırınız 2

              Sanayi Devrimi ile beraber Londra, New York, Paris, Berlin gibi şehirlerin nüfusları kırsaldan gelen göçlerle hızla artmıştır.
              Şehirlerdeki hızlı nüfus artışı ve sanayileşme   sanatçıların çalışmalarını hangi yönlerden etkilemiştir?



                2.2     SANATTA ÇAĞDAŞLAŞMA YOLUNDA AÇILIMLAR VE
                        KLASİK SANATTAN KOPUŞ


              Bilgi Notu 2
                                                                  Camera Obscura:  İğne  deliği  fotoğraf  makinesi
                                                                  veya camera obscura, karanlık bir kutudan başka bir
                                                                  şey değildir ve fotoğraf makinesinin ilkel biçimidir.
                                                                  Sözü edilen bu karanlık kutunun bir tarafında küçük
                                                                  bir delik vardır. Nesneden veya sahneden gelen ışık
                                                                  bu iğne deliğinden geçerek karşıdaki yüze düşer ve
                                                                  orada  nesne  ya  da  sahnenin  ters  bir  görüntüsünü
                                                                  oluşturur.  Ters  oluşan  görüntü  istenilen  netlikte  ve
                                                                  parlaklıkta  olmayabilir.  Eğer  gelen  ışık  bir  mercek
                                                                  aracılığıyla toplanıp belli bir yüzeye odaklanabilirse
                                                                  daha net ve parlak bir görüntü elde edilebilir. Tüm
                                                                  fotoğraf  makineleri  bu  karanlık  kutudan  türemiştir.
                                                                  Fotoğraf makinesi de karanlık bir kutudan başka bir
                                                                  şey değildir. Bu tekniği Hans  Holbein (Hans Holben)
                                                                  ve Bellini gibi sanatçılar kullanmıştır.

                               Görsel 2.17: Camera Obscura


            Rönesans hareketlerinin başlaması ile beraber bireylerin düşüncelerini daha açık ve net bir şekilde  ifade etmeleri,
            bilim ve sanat çevrelerinde  dikkate alınmış, bu sayede  yeni yapılan  bilimsel araştırma ve çalışmalarla bir çok buluş
            gerçekleşmiştir. Bu buluşların en önemlilerinden birisi de fotoğraftır. Fotoğraf kültürel ve sanatsal bir zorunluluk
            olarak ortaya çıkmış;  bilim, sanat ve teknolojiye katkısı  nedeni ile de  günümüzde de önemli işlevler  kazanmıştır.

            19. yüzyılda makinelerin insan hayatına girmesi ile beraber insanlar fotoğraf makinesi ile tanışmıştır. Fotoğraf
            makinesi sayesinde sanatçılar nesneleri farklı bakış açısıyla dolaysız olarak görmeye başlamışlardır. Fotoğrafla
            birlikte ışık belli başlı bir ilke hâline gelmiştir. Fotoğraf; resmin katı kurallardan kurtulmasına ortam hazırlamış,
            böylece sanat ile gerçeklik arasındaki etkileşimde köklü değişiklikler olmuştur. Fotoğrafın en önemli unsuru olan
            ışık ile anı yakalama isteği sanatçıların en büyük tutkusu olmuş ve onların nesnelere bakışını değiştirmiştir.

            1826 yılında Joseph Nicephore Niepce ilk fotoğrafı çekmiştir (Görsel 2.18). Niepce’nin 1827 yılında çektiği “Kurulmuş
            Masa” adlı fotoğraf ilk fotoğrafından daha başarılıdır (Görsel 2.19).




















                      Görsel 2.18: Pencereden Görünüş, Niepce,          Görsel 2.19: Kurulmuş Masa,1827,
                        1826, Gemsheim Koleksiyonu, ABD                          Niepce


            44
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52