Page 47 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 47
MODERNİZM VE MODERN DÜNYA
Araştırınız 2
Sanayi Devrimi ile beraber Londra, New York, Paris, Berlin gibi şehirlerin nüfusları kırsaldan gelen göçlerle hızla artmıştır.
Şehirlerdeki hızlı nüfus artışı ve sanayileşme sanatçıların çalışmalarını hangi yönlerden etkilemiştir?
2.2 SANATTA ÇAĞDAŞLAŞMA YOLUNDA AÇILIMLAR VE
KLASİK SANATTAN KOPUŞ
Bilgi Notu 2
Camera Obscura: İğne deliği fotoğraf makinesi
veya camera obscura, karanlık bir kutudan başka bir
şey değildir ve fotoğraf makinesinin ilkel biçimidir.
Sözü edilen bu karanlık kutunun bir tarafında küçük
bir delik vardır. Nesneden veya sahneden gelen ışık
bu iğne deliğinden geçerek karşıdaki yüze düşer ve
orada nesne ya da sahnenin ters bir görüntüsünü
oluşturur. Ters oluşan görüntü istenilen netlikte ve
parlaklıkta olmayabilir. Eğer gelen ışık bir mercek
aracılığıyla toplanıp belli bir yüzeye odaklanabilirse
daha net ve parlak bir görüntü elde edilebilir. Tüm
fotoğraf makineleri bu karanlık kutudan türemiştir.
Fotoğraf makinesi de karanlık bir kutudan başka bir
şey değildir. Bu tekniği Hans Holbein (Hans Holben)
ve Bellini gibi sanatçılar kullanmıştır.
Görsel 2.17: Camera Obscura
Rönesans hareketlerinin başlaması ile beraber bireylerin düşüncelerini daha açık ve net bir şekilde ifade etmeleri,
bilim ve sanat çevrelerinde dikkate alınmış, bu sayede yeni yapılan bilimsel araştırma ve çalışmalarla bir çok buluş
gerçekleşmiştir. Bu buluşların en önemlilerinden birisi de fotoğraftır. Fotoğraf kültürel ve sanatsal bir zorunluluk
olarak ortaya çıkmış; bilim, sanat ve teknolojiye katkısı nedeni ile de günümüzde de önemli işlevler kazanmıştır.
19. yüzyılda makinelerin insan hayatına girmesi ile beraber insanlar fotoğraf makinesi ile tanışmıştır. Fotoğraf
makinesi sayesinde sanatçılar nesneleri farklı bakış açısıyla dolaysız olarak görmeye başlamışlardır. Fotoğrafla
birlikte ışık belli başlı bir ilke hâline gelmiştir. Fotoğraf; resmin katı kurallardan kurtulmasına ortam hazırlamış,
böylece sanat ile gerçeklik arasındaki etkileşimde köklü değişiklikler olmuştur. Fotoğrafın en önemli unsuru olan
ışık ile anı yakalama isteği sanatçıların en büyük tutkusu olmuş ve onların nesnelere bakışını değiştirmiştir.
1826 yılında Joseph Nicephore Niepce ilk fotoğrafı çekmiştir (Görsel 2.18). Niepce’nin 1827 yılında çektiği “Kurulmuş
Masa” adlı fotoğraf ilk fotoğrafından daha başarılıdır (Görsel 2.19).
Görsel 2.18: Pencereden Görünüş, Niepce, Görsel 2.19: Kurulmuş Masa,1827,
1826, Gemsheim Koleksiyonu, ABD Niepce
44