Page 51 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 51

MODERNİZM VE MODERN DÜNYA

            Claude Monet (1840-1926): Empresyonist sanatçıların
            öncüsü  ve  akımın  en  etkili  sanatçılarındandır.  Yaptığı   Etkinlik 2
            “İzlenim”  (İmression)  adlı  tablosu  ile  akıma  ismini   Tabloda  boş  bırakılan  yerlere  empresyonizm  akımının
            vermiştir. Kendi duygu ve düşüncelerini bütün kuralların   özelliklerini yazınız.
            üstünde  tutmuştur.  Monet  bu  düşüncesini  “Teorilerden
            hep nefret ettim. Ben sadece doğrudan doğruya doğadan   Işık Kullanımı: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            esinlenip,  en  geçici  oluşumların  izlenimlerini  kaydet-
            meye çalışarak resim yapmanın onurunu üstlenebilirim.”   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            diyerek  dile  getirmiştir.  Aynı  zamanda  ışığın  ustası   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            olarak  da  bilinen  sanatçı  geçici  ve  anlık  olarak  ışığı   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            yakalamada oldukça yeteneklidir. Sanatçı kendisini bir
            motifin  çeşitli  ışık  nüansları  altındaki  değişimine   Mekân Kullanımı: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            adamıştır. Eserlerinde güneş ışığının titreşen pırıltılarını,
            aydınlığını, ışıklı bulutlarını, titreşen gelincikli buğday   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            tarlalarını,  öğle  vaktinin  yakıcı  sıcaklığınının  hissini   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            ustaca vermiştir. Çalışmalarında resim düzeni diyagonal-   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            dir  ve  kalın  bir  boya  yoğunluğu  dikkat  çekmektedir.
            Monet’in  çalışmalarında  tablonun  sınırları  görülmez.
            Sanatçı  fırça  darbeleriyle  oluşturduğu  değişik  renkler-   Renk Kullanımı: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            deki noktalarla istediği izlenimi uyandıracak renk ve ışık   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            etkisini vermeyi başarmıştır. Monet daha sonraki çalış-   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            malarında renkleri coşkulu ve daha zengin şekilde göster-
            miştir.  Çalışmalarında  ışık  sorununa  sıklıkla  değinmiş,   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            ışığın figüre ve manzaraya bütünlüğü sağlayan tek değer
            olduğuna  inanmıştır.  Sanatçı  “Bahçedeki  Kadınlar”  adlı   Perspektif: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            tablosunu  güneşin  yapraklar  arasından  süzüldüğü   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            zamanlarda  yapmıştır.  Bu  sayede  ışıkla  resmin  somut   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            bağlantısını  kurmaya  çalışmıştır  (Görsel  2.25).  Monet
            tablo çalışmalarında özellikle saf kırmızı, mavi ve sarı   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            gibi  ana  renkler  ile  bu  renklerin  tamamlayıcıları  olan
            yeşil,  eflatun  ve  turuncuyu  kullanmıştır.  Renk  kulla-
            nımında siyah ve kahverengiyi kullanmazken çalışmalarında koyu gölge uygulamasını kaldırmıştır. Sanatçının resim-
            lerinde serbest bir üslup vardır. Fırça vuruşları kontrolsüz ve kabadır. Bu anlayışı tablolarına bitmemiş hissi vermiştir
            (Görsel 2.26). Sanatçı noktaya dönüşen fırça darbeleri ile puantilistleri, darbelerindeki dinamizm ve kontrolsüzlüğüyle
            de Van Gogh’u etkilemiştir. Sanatçının eserleri arasında “Rouen Katedralı”, “Nilüfer”, “Şemsiyeli Kadın”, “Gelincik
            Tarlası”, “Araba”, “Tuileries Bahçelerinin Görünümü”, “Krizantem Vazosu”, “Söğütlerin Altında Madam Monet”,
            “Sonbaharda Nehir” bulunmaktadır.




























                Görsel 2.25: Bahçedeki Kadınlar, Monet,           Görsel 2.26: Nilüferler, Monet,1904,
            1866-1877, Jeu de Paume (Jo de Pome) Müzesi, Paris       Marmottan Müzesi, Paris


            48
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56