Page 51 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 51
MODERNİZM VE MODERN DÜNYA
Claude Monet (1840-1926): Empresyonist sanatçıların
öncüsü ve akımın en etkili sanatçılarındandır. Yaptığı Etkinlik 2
“İzlenim” (İmression) adlı tablosu ile akıma ismini Tabloda boş bırakılan yerlere empresyonizm akımının
vermiştir. Kendi duygu ve düşüncelerini bütün kuralların özelliklerini yazınız.
üstünde tutmuştur. Monet bu düşüncesini “Teorilerden
hep nefret ettim. Ben sadece doğrudan doğruya doğadan Işık Kullanımı: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
esinlenip, en geçici oluşumların izlenimlerini kaydet-
meye çalışarak resim yapmanın onurunu üstlenebilirim.” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
diyerek dile getirmiştir. Aynı zamanda ışığın ustası . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
olarak da bilinen sanatçı geçici ve anlık olarak ışığı . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
yakalamada oldukça yeteneklidir. Sanatçı kendisini bir
motifin çeşitli ışık nüansları altındaki değişimine Mekân Kullanımı: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
adamıştır. Eserlerinde güneş ışığının titreşen pırıltılarını,
aydınlığını, ışıklı bulutlarını, titreşen gelincikli buğday . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
tarlalarını, öğle vaktinin yakıcı sıcaklığınının hissini . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ustaca vermiştir. Çalışmalarında resim düzeni diyagonal- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
dir ve kalın bir boya yoğunluğu dikkat çekmektedir.
Monet’in çalışmalarında tablonun sınırları görülmez.
Sanatçı fırça darbeleriyle oluşturduğu değişik renkler- Renk Kullanımı: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
deki noktalarla istediği izlenimi uyandıracak renk ve ışık . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
etkisini vermeyi başarmıştır. Monet daha sonraki çalış- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
malarında renkleri coşkulu ve daha zengin şekilde göster-
miştir. Çalışmalarında ışık sorununa sıklıkla değinmiş, . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
ışığın figüre ve manzaraya bütünlüğü sağlayan tek değer
olduğuna inanmıştır. Sanatçı “Bahçedeki Kadınlar” adlı Perspektif: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
tablosunu güneşin yapraklar arasından süzüldüğü . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
zamanlarda yapmıştır. Bu sayede ışıkla resmin somut . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
bağlantısını kurmaya çalışmıştır (Görsel 2.25). Monet
tablo çalışmalarında özellikle saf kırmızı, mavi ve sarı . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
gibi ana renkler ile bu renklerin tamamlayıcıları olan
yeşil, eflatun ve turuncuyu kullanmıştır. Renk kulla-
nımında siyah ve kahverengiyi kullanmazken çalışmalarında koyu gölge uygulamasını kaldırmıştır. Sanatçının resim-
lerinde serbest bir üslup vardır. Fırça vuruşları kontrolsüz ve kabadır. Bu anlayışı tablolarına bitmemiş hissi vermiştir
(Görsel 2.26). Sanatçı noktaya dönüşen fırça darbeleri ile puantilistleri, darbelerindeki dinamizm ve kontrolsüzlüğüyle
de Van Gogh’u etkilemiştir. Sanatçının eserleri arasında “Rouen Katedralı”, “Nilüfer”, “Şemsiyeli Kadın”, “Gelincik
Tarlası”, “Araba”, “Tuileries Bahçelerinin Görünümü”, “Krizantem Vazosu”, “Söğütlerin Altında Madam Monet”,
“Sonbaharda Nehir” bulunmaktadır.
Görsel 2.25: Bahçedeki Kadınlar, Monet, Görsel 2.26: Nilüferler, Monet,1904,
1866-1877, Jeu de Paume (Jo de Pome) Müzesi, Paris Marmottan Müzesi, Paris
48