Page 48 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 48
2. ÜNİTE
Fotoğraf makinesinin kullanılmaya başlanması sanatçıları derinden etkilemiş, sanatçılar arasında farklı görüşlerin
ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır. Dominigue İngres ve arkadaşları fotoğrafa karşı çıkmıştır. Fransız Bilimler
Akademisi ve Güzel Sanatlar Akademisi ise 1839 yılında aldıkları bir kararla fotoğrafı desteklediklerini açıkla-
mışlardır. 1838 yılında Hippolyte Bayard (Hippolyt Bayard) kâğıt üzerine görüntü elde etmeyi başarmış ve aynı yıl
30 parçadan oluşan tarihin ilk fotoğraf sergisini açmıştır.1839 yılında Louis Daguerre fotoğrafın mucidi olarak
kabul edilmiştir. Louis Daguerre tarafından fotoğrafın çekildiği alete “daguerrotype” adı verilmiştir. Fransız
hükümeti bu yeni buluşu satın alarak destek vermiş ve toplumun hizmetine sunmuştur.
İlk zamanlarda stüdyo ortamında portre resimlerin elde edilmesinde kullanılan fotoğrafçılık zaman içerisinde en
hızlı görsel kayıt olan çizimlerin yerini almıştır.1886 yılında Edvard Muybridge (Edvırd Maybridc), hızlı enstanta-
neli akülü fotoğraf makinesini kullanarak, hareket halindeki insan ve atların resimlerini çekmiş bu sayede insanlar
ilk defa dört nala giden bir atın hareketlerini görmüşlerdir.
A) EMPRESYONİZM
Çağdaş sanat akımları sanat dünyası için bir yenileşme, değişim hareketidir. Bu değişim hareketlerinden birisi olan
empresyonizm (izlenim-gün doğumu) 19. yüzyılda Fransa’da ortaya çıkmış, sonradan bütün Avrupa’ya yayılmış;
resim, heykel, müzik, edebiyat gibi alanlarda görülen bir akımdır. Adını Claude Monet’in (Kıladyo Mone) orijinal
adı “Empression, Sunrise” olan ve Türkçede “izlenim-gün doğumu” anlamına gelen tablosundan almıştır (Görsel 2.20).
Bu akıma adını veren kişi aynı zamanda sanat eleştirmeni de olan gazeteci Louis Leroy’dur (Luis Lero). Le Charivari
(Lö Cariva) gazetesinde yazdığı köşe yazılarında yaptığı yorumlar akıma bu ismin verilmesinde etkili olmuştur.
Empresyonistlerin eserleri başlarda herkes tarafından özellikle de akademi çevresinde bitmemiş olarak görülüp
küçümsenmiştir. Eleştirmenlerin çoğu geleneksel kuralların kabul edilmiş ilkelerini açıkça savunarak bu yeni akımın
konularının önemsiz, uygulamasının ise kaba olduğunu savunmuştur.
Keşi er'in yapılmasıyla
Görsel 2.20: Gün Doğumu, Monet, 1872, Marmotton Müzesi, Paris
Fransa’nın Paris kentinde Louvre’de (Luur) “Paris Salonu” adında eskiden beri karma sergilerin düzenlendiği sergi
salonunda sanatçılar eserlerini 1874 yılında sergilemişlerdir. Seçici kurul ise akademik sanatçılardan oluşmuştur. Kurul
üyelerininin bağlı olduğu akademik sanat kurumu idealize edilmiş tarihî ve mitolojik konulu resimlerin sergilenmesinden
yana olmuştur. Bu nedenle bazı sanatçıların resimlerinin sergilenmemesi kararını almışlardır. Bu durum karşısında
empresyonistler çalışmalarını “Reddedilenler Sergisi” veya “Reddedilenler” adıyla sergilemişlerdir. Empresyonistler
sonraki eserlerini 15 Nisan 1874 yılında Nadar’ın fotoğraf atölyesinde sergilemişlerdir. Daha sonra empresyonist
sanatçılar kendi aralarında düzenli olarak sergiler açmışlardır. 1874 yılında açtıkları sergiden sonra empresyonistler sırası
ile 1876-1877-1879-1880-1881-1882 ve 1886 yıllarında yedi sergi daha açmışlardır. Açtıkları bu sergiler empresyonist
sanatçıların kendi aralarında iyi ilişkiler kurmalarını, sanat camiasında daha iyi tanınmalarını ve kendi kurallarını geliştir-
melerini sağlamıştır.
45