Page 48 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 48

2. ÜNİTE


               Fotoğraf makinesinin kullanılmaya başlanması sanatçıları derinden etkilemiş, sanatçılar arasında farklı görüşlerin
               ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır. Dominigue İngres ve arkadaşları fotoğrafa karşı çıkmıştır. Fransız Bilimler
               Akademisi  ve  Güzel  Sanatlar Akademisi  ise  1839  yılında  aldıkları  bir  kararla  fotoğrafı  desteklediklerini  açıkla-
               mışlardır. 1838 yılında  Hippolyte Bayard (Hippolyt Bayard) kâğıt üzerine görüntü elde etmeyi başarmış ve aynı yıl
               30 parçadan oluşan tarihin ilk fotoğraf sergisini açmıştır.1839 yılında  Louis Daguerre fotoğrafın mucidi olarak
               kabul  edilmiştir.  Louis  Daguerre  tarafından  fotoğrafın  çekildiği  alete  “daguerrotype”  adı  verilmiştir.  Fransız
               hükümeti bu yeni buluşu satın alarak  destek vermiş ve toplumun hizmetine sunmuştur.

               İlk zamanlarda stüdyo ortamında  portre resimlerin elde edilmesinde kullanılan  fotoğrafçılık  zaman içerisinde en
               hızlı görsel kayıt olan çizimlerin yerini almıştır.1886 yılında Edvard Muybridge (Edvırd Maybridc), hızlı enstanta-
               neli  akülü fotoğraf makinesini kullanarak, hareket halindeki insan ve  atların  resimlerini çekmiş bu sayede insanlar
               ilk defa  dört nala giden bir atın hareketlerini görmüşlerdir.


               A) EMPRESYONİZM
               Çağdaş sanat akımları sanat dünyası için bir yenileşme, değişim hareketidir. Bu değişim hareketlerinden birisi olan
               empresyonizm (izlenim-gün doğumu) 19. yüzyılda Fransa’da ortaya çıkmış, sonradan bütün Avrupa’ya yayılmış;
               resim, heykel, müzik, edebiyat gibi alanlarda görülen bir akımdır. Adını Claude Monet’in (Kıladyo Mone) orijinal
               adı “Empression, Sunrise” olan ve Türkçede “izlenim-gün doğumu” anlamına gelen tablosundan almıştır (Görsel 2.20).
               Bu akıma adını veren kişi aynı zamanda sanat eleştirmeni de olan gazeteci Louis Leroy’dur (Luis Lero).  Le Charivari
               (Lö Cariva) gazetesinde yazdığı köşe yazılarında yaptığı yorumlar akıma bu ismin verilmesinde etkili olmuştur.
               Empresyonistlerin  eserleri  başlarda  herkes  tarafından  özellikle  de  akademi  çevresinde  bitmemiş  olarak  görülüp
               küçümsenmiştir. Eleştirmenlerin çoğu geleneksel kuralların kabul edilmiş ilkelerini açıkça savunarak bu yeni akımın
               konularının önemsiz, uygulamasının ise kaba olduğunu savunmuştur.







                                                             Keşi er'in yapılmasıyla

























                                         Görsel 2.20: Gün Doğumu, Monet, 1872, Marmotton Müzesi, Paris
               Fransa’nın Paris kentinde Louvre’de (Luur) “Paris Salonu” adında eskiden beri karma sergilerin düzenlendiği sergi
               salonunda sanatçılar eserlerini 1874 yılında sergilemişlerdir. Seçici kurul ise akademik sanatçılardan oluşmuştur. Kurul
               üyelerininin bağlı olduğu akademik sanat kurumu idealize edilmiş tarihî ve mitolojik konulu resimlerin sergilenmesinden
               yana  olmuştur.  Bu  nedenle  bazı  sanatçıların  resimlerinin  sergilenmemesi  kararını  almışlardır.  Bu  durum  karşısında
               empresyonistler çalışmalarını “Reddedilenler Sergisi” veya “Reddedilenler” adıyla sergilemişlerdir. Empresyonistler
               sonraki  eserlerini  15  Nisan  1874  yılında  Nadar’ın  fotoğraf  atölyesinde  sergilemişlerdir.  Daha  sonra  empresyonist
               sanatçılar kendi aralarında düzenli olarak sergiler açmışlardır. 1874 yılında açtıkları sergiden sonra empresyonistler sırası
               ile 1876-1877-1879-1880-1881-1882 ve 1886 yıllarında yedi sergi daha açmışlardır. Açtıkları bu sergiler empresyonist
               sanatçıların kendi aralarında iyi ilişkiler kurmalarını, sanat camiasında daha iyi tanınmalarını ve kendi kurallarını geliştir-
               melerini sağlamıştır.


                                                                                                          45
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53