Page 53 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 53

MODERNİZM VE MODERN DÜNYA

            Edgar Degas (1834-1917): Kendisini çağdaş yaşamın klasik sanatçısı olarak tanımlayan sanatçı; heykeltıraş, çizer ve
            ressamdır. Empresyonist sanatçılardan olup bireysel çalışmayı seven birisidir. Gelenekçi olduğu kadar da yenilikçi bir
            ressam olarak dikkat çekmiş, eserlerinde eski ustaların gelenekleri ile moderniteyi birleştirmiştir. Çalışmalarında kendisine
            konu olarak dans sınıfları, gazinolar, tiyatro, opera ve Paris’in lüks yaşamlarını konu edinmiştir. Çalışmalarını; “Yarışlar”,
            “Ütücü  Kadınlar”,  “Şapkacılar”,  “Balerinler”,  “Süslenen  Kadınlar”  gibi  diziler  hâlinde  yapmıştır.  Empresyonist
            sanatçıların sergilerinde sık sık görünmesine rağmen çalışmaları ile onlardan ayrılmaktadır. Açık havada resim yapmayı
            tercih etmemiştir. Ona göre “Bir resim her şeyden önce sanatçının hayal dünyasının ürünü olmalıdır.
            Hiçbir zaman kopya olmamalıdır. Sanatçının kendi iç dünyasının gözleri ile nesneleri resmetmesi daha
            iyidir. Doğada görülen bir nesnenin bu yolla tuvale aktarılmasından oluşan değişimde hayal gücü ve
            bellek  birlikte  çalışır.  Böylece  sanatçı  kendini  etkileyen  neyse  onun  resmini  yapmış  olur.  Gerçekte
            yapması gereken de budur.” sözüyle empresyonist anlayıştan ayrılır. Buna rağmen empresyonistlerin
            sekiz  sergisinden  yedisine  katılmıştır.  Sanat  yaşamının  ilk  yıllarında  tarihsel  konulu  resimler  yapan
            sanatçı ritim ve denge uyumuna dikkat etmiş, eserlerinde de bunu göstermiştir. Çizim konusunda ise
            “Çizim yalnızca biçim demek değildir, çizim biçimi görme yolumuzdur.” düşüncesiyle hareket etmiştir.
            Figürlü resim çalışmalarıyla da tanınan sanatçı özellikle kadın figürlerini; saçını tarayan, havlu ile kurula-
            nan, eğilip doğrulan biçimlerde kuru bir gözlemle tasvir etmiştir. Fotoğraf sanatı ile de ilgilenen sanatçı
            burada kesme efektini başarıyla uygulamıştır. Aynı konuları tekrar tekrar çalışarak daha iyi bir kavrayışa
            ve kusursuzluğa ulaşmaya çalışmıştır. Sanatçı bu çalışma dizilerinde perspektif merkezli olarak gösteri
            yapanları ve izleyicileri yakalamaya çalışmıştır.  Sanatçı 1873 yılında yaptığı çalışmalarında  sadece
            sahnedeki  dansçıları  değil  sahnenin  arkasındaki  anları  da  incelemiştir  (Görsel  2.33,  2.34).  Sanatçının  büyük  ölçekli
            çalışmalarından olan “Dans Sınıfı” adlı eserinde ustanın ortada otoriter tavrı belirgin olarak verilmiştir. Dansçılar sınıfın
            içinde farklı yerlerde ve farklı hareketlerde verilmişken seyirci durumdaki veliler ise genellikle Paris’in aristokrat sınıfın-
            dan oluşmuştur. Dansçı dizilerinde yaptığı gözlemlerde figürleri kişisel vasıflarından ziyade performanslarındaki güzelliği
            yakalayarak insan bedeninin her biçimde fiziksel ve ruhsal bir çabayla geliştiğini görmüştür.





















                        Görsel 2.33: Dans Sınıfı, Degas,1873,            Görsel 2.34: Dans Sınıfı, Degas
                             d’Orsay Müzesi, Paris                        1873, d’Orsay Müzesi, Paris
            Sanatçı,  bir  diğer  çalışma  dizilerinden  “At Yarışçıları”nda  ise  Parislilerin  kendilerini  eğlendirmek  için  gittikleri
            hipodromda  yapılan  yarışları  betimlemiştir.  Sanatçı  burada  dış  mekân  sahneleri,  atların  üzerindeki  jokeylerin
            giydikleri parlak renkli ipek giysileri, atların durumları ile alışılmadık şekilde enerjik ve gündelik konuları çalışmıştır
            (Görsel 2.35, 2.36).


















                         Görsel 2.35: At Yarışçıları, Degas,             Görsel 2.36: At Yarışçıları, Degas,
                           1885, d’Orsay Müzesi, Paris                     1885, d’Orsay Müzesi, Paris


            50
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58