Page 55 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 55
MODERNİZM VE MODERN DÜNYA
Sanatçının çalışmalarında figürlerin hareketini anlamak zordur. Tasvir edilen anın öncesi ya da sonrasına, sizde bırak-
tığı izlenime, renge ve duygusal etkilere önem vermeyen sanatçı farklı çalışma teknikleri kullanarak o anı yeniden
biçimlendirmeye önem vermiştir (Görsel 2.38, 2.39).
Görsel 2.38: Hon eur’da Rıhtım, Seurat,1886, Görsel 2.39: Gri Hava, Seurat,1886,
Güzel Sanatlar Müzesi, Prag Ulusal Galeri, Londra
Sanatçı “Asnieres Nehri’nde Yıkananlar” adlı eserinde sıcak bir yaz günü Seine Nehri kenarında eğlenen fabrika
işçilerini tasvir etmiştir. Eserde düzeni yakalamak için her bir unsuru tasarlamış, güçlü ve dengeli bir kompozisyon
oluşturmuştur.İşçilerin dinlenme saatlerini vurgulamak amacıyla güneşin parlaklığından ve nehrin durgunluğundan
yararlanmıştır. Sanatçı tablodaki dinginliği ve atmosferi pekiştiren güçlü ton çeşitlerini farklı renk ve kombinasyonlar
ile vermiştir (Görsel 2.40).
Sanatçının önemli eserleri arasında “Paul Signac’ın Portresi”, “Grande Jatte Adası’nda Bir Pazar Günü Öğleden Sonra”
(Görsel 2.41), “Profil”, “Met Zamanında Dış Liman”, “Courbevoie Köprüsü”, “La Parade” ve “Sirk” bulunmaktadır.
Görsel 2.40: Asnieres Nehri’nde Yıkananlar, Görsel 2.41: Grande Jatte Adası’nda Bir Pazar Günü Öğleden Sonra,
Seurat,1884, Ulusal Galeri, Londra Seurat,1886, Chicago Sanat Enstitüsü, ABD
Araştırınız 4
İngiliz Ressam James Whistler (Jeyms Whistlır) empresyonizm akımını eleştirmek amacıyla “Eğer, sadece karşısında gördüğünü
çizen kişi sanatçı olsaydı fotoğrafçı sanatçıların kralı olurdu.” demiştir. Siz de arkadaşlarınızla bu konu hakkında eleştirel bakış
açısıyla fikirlerinizi tartışınız.
52