Page 52 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 52

2. ÜNİTE



                 Etkinlik 3

                 Aşağıdaki görsellerde Rouen (Roen) Katedrali’nin Ressam Monet tarafından günün farklı anlarında ve aynı açıdan yapılmış
                 çalışmaları verilmiştir. Görsellere göre
                    1.  Işığın aynı mekânda farklı zamanlarda farklı tonlarda verilmesinin sebebi ne olabilir?
                    2.  Monet’in ışık kullanımı ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?
























                      Görsel 2.27: Gün doğumunda      Görsel 2.28: Öğle vaktinde    Görsel 2.29: Gün batımında


               Edouard Manet (1832-1883): 19. yüzyıl resim sanatında etkili olmuş Fransız ressamdır. Sanat yaşamı boyunca eserlerinin
               salon ve sanat çevrelerince kabul edilmesi için uğraşmıştır. “Kırda Kahvaltı” ve “Olimpia” adlı eserleri ile sanat camiasında
               tanınmıştır. Turner ve Constable gibi sanatçıların eserlerini incelemiş, ışığın nesneler üzerindeki etkilerini gözlemlemiş ve
               resim  sanatına  yeni  bir  anlayış  getirmiştir.  Geniş  alanlarda  düz  renk  kullanarak  kendine  özgü  bir  tarz  geliştirmiştir.
               Eserlerinde kullandığı figürleri düz yapmış, ışığı yanlardan değil cepheden kullanmıştır. Bu şekilde kullandığı ışıkla eser-
               lerde ışık-gölge zıtlıklarını artırarak gri ara tonlarına yer vermemiştir. Bu şekli ile biçimler yüzeyci bir düzlüğe ve yassılığa
               erişmiştir. Çalışmalarında parlak, göze hitap eden ve eskiz benzeri bir tekniği vardır. Manet’in kullandığı güçlü ton kontrast-
               ları ve yatay resim tarzı aynı zamanda bazı eleştirmenler tarafından küçümsenmiştir. Klasik konuları modern anlamda
               yorumlayan sanatçı, çalışmalarında modern şehir hayatının yanı sıra, sokak hayatını da  konu edinmiştir. Çalışmalarında
               detayları yakalamak amacıyla renkli, geniş, görünür fırça darbeleri kullanmıştır. “Şakayık Vazosu” adlı eseri bu özellikle-
               rinin en iyi görüldüğü çalışmalarından birisidir (Görsel 2.30). Sanat çalışmalarının büyük bir kısmını atölyede çalışan
               sanatçı daha sonraları açık havada çalışmalar yapmıştır. Manzaralar içerisine insan figürleri yerleştirmiştir (Görsel 2.31).
               “Fifre Çalan Çocuk”  adlı çalışmasında Goya ve Velasguez’in etkileri kendini belli etmektedir. Bu çalışmada Manet ışık ve
               gölge oyunlarını bırakmış, sadece renk oyunlarına yer vermiştir (Görsel 2.32). Eserleri arasında “Olimpia”, “Natürmort”,
               “Saint Lazare Garı”, “Bayan Manet”, “Beyaz Şakayık Dalı”, “Papağanlı Kadın”, “Emile Zola’nın Portresi” bulunmaktadır.
























                 Görsel 2.30: Şakayık Vazosu, Manet,1864,  Görsel 2.31: Bahçedeki Kız, Manet,1880,  Görsel 2.32: Fifre Çalan Çocuk, Manet,
                     Jeu de Paume Müzesi, Paris        Özel Koleksiyon, Paris        1866, d’Orsay Müzesi, Paris


                                                                                                          49
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57