Page 52 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 52
2. ÜNİTE
Etkinlik 3
Aşağıdaki görsellerde Rouen (Roen) Katedrali’nin Ressam Monet tarafından günün farklı anlarında ve aynı açıdan yapılmış
çalışmaları verilmiştir. Görsellere göre
1. Işığın aynı mekânda farklı zamanlarda farklı tonlarda verilmesinin sebebi ne olabilir?
2. Monet’in ışık kullanımı ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?
Görsel 2.27: Gün doğumunda Görsel 2.28: Öğle vaktinde Görsel 2.29: Gün batımında
Edouard Manet (1832-1883): 19. yüzyıl resim sanatında etkili olmuş Fransız ressamdır. Sanat yaşamı boyunca eserlerinin
salon ve sanat çevrelerince kabul edilmesi için uğraşmıştır. “Kırda Kahvaltı” ve “Olimpia” adlı eserleri ile sanat camiasında
tanınmıştır. Turner ve Constable gibi sanatçıların eserlerini incelemiş, ışığın nesneler üzerindeki etkilerini gözlemlemiş ve
resim sanatına yeni bir anlayış getirmiştir. Geniş alanlarda düz renk kullanarak kendine özgü bir tarz geliştirmiştir.
Eserlerinde kullandığı figürleri düz yapmış, ışığı yanlardan değil cepheden kullanmıştır. Bu şekilde kullandığı ışıkla eser-
lerde ışık-gölge zıtlıklarını artırarak gri ara tonlarına yer vermemiştir. Bu şekli ile biçimler yüzeyci bir düzlüğe ve yassılığa
erişmiştir. Çalışmalarında parlak, göze hitap eden ve eskiz benzeri bir tekniği vardır. Manet’in kullandığı güçlü ton kontrast-
ları ve yatay resim tarzı aynı zamanda bazı eleştirmenler tarafından küçümsenmiştir. Klasik konuları modern anlamda
yorumlayan sanatçı, çalışmalarında modern şehir hayatının yanı sıra, sokak hayatını da konu edinmiştir. Çalışmalarında
detayları yakalamak amacıyla renkli, geniş, görünür fırça darbeleri kullanmıştır. “Şakayık Vazosu” adlı eseri bu özellikle-
rinin en iyi görüldüğü çalışmalarından birisidir (Görsel 2.30). Sanat çalışmalarının büyük bir kısmını atölyede çalışan
sanatçı daha sonraları açık havada çalışmalar yapmıştır. Manzaralar içerisine insan figürleri yerleştirmiştir (Görsel 2.31).
“Fifre Çalan Çocuk” adlı çalışmasında Goya ve Velasguez’in etkileri kendini belli etmektedir. Bu çalışmada Manet ışık ve
gölge oyunlarını bırakmış, sadece renk oyunlarına yer vermiştir (Görsel 2.32). Eserleri arasında “Olimpia”, “Natürmort”,
“Saint Lazare Garı”, “Bayan Manet”, “Beyaz Şakayık Dalı”, “Papağanlı Kadın”, “Emile Zola’nın Portresi” bulunmaktadır.
Görsel 2.30: Şakayık Vazosu, Manet,1864, Görsel 2.31: Bahçedeki Kız, Manet,1880, Görsel 2.32: Fifre Çalan Çocuk, Manet,
Jeu de Paume Müzesi, Paris Özel Koleksiyon, Paris 1866, d’Orsay Müzesi, Paris
49