Page 46 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 46

2. ÜNİTE


               Ulaşım alanında yaşanan gelişmeler sanatın uluslararası bir nitelik kazanmasına zemin hazırlamış,
               sanat artık tek merkezden değil birçok merkezden gelişmeye başlamıştır. Ulaşımdaki gelişmeler
               sonucunda ülkeler arasında seyahatler çoğalmış, farklı kültürlerin sanatsal anlayışları ve sanat
               eserleri daha çok tanınmaya başlamıştır.


               19. yüzyılda fotoğraf makinesi, radyo, televizyon gibi buluşların gerçekleşmesi insanlık tarihi
               için çok daha hızlı bir gelişimin ve değişimin kapılarını açmıştır. Bu buluşlar toplumu birçok
               alanda değiştirirken sanatsal çalışmaların biçimsel açıdan köklü değişimlere uğramasına neden
               olmuştur.  Sanatçılar  doğa  görünümlerini  çizmenin  ötesinde  farklı  arayışlar  içine  girmişlerdir.
               Sanatçılar  doğayı  taklit  etmenin  sınırlarını  zorlayan  değil  aklın  sınırlarını  zorlayan  çalışmalar
               yapmaya yönelmişlerdir. Sanatçılar teknolojik imkânları kullanmaya başlamış, aynı işi daha az
               zahmet ve maliyetle yapma imkânı bulmuş, bu yeni teknolojiyi de kendi hizmetine almıştır.


                 Fark Ediniz 3                                               Araştırınız 1
                 20. yüzyılın başlarından bugüne kadar ulaşan pek çok mekanik ve elektrikli   İngiltere’de  Sanayi  Devrimi  1780’lerde
                 alet geniş anlamda kullanımdaydı. 1880’de Amerika’da 50 000 sabit telefon   kitlesel tüketim için makineleşmiş fabri-
                 kullanılmaktaydı. 1883’te ısıtıcılar, ızgaralar, fırınlar vs. Viyana’da sergi-   kalarda kitlesel üretim yapılmasıyla başladı.
                 lenmiş;  1910’da  çamaşır  makineleri,  bulaşık  makineleri,  ev  süpürgeleri   Sizce  Sanayi  Devrimi’nin  İngiltere’de
                 kullanıma sunulmuştur.                                      başlamış olmasının nedenleri neler olabilir?


               Fabrika sahipleri ve zengin burjuvalar sanatsal eserleri ve objeleri satın almak için önemli paralar harcamaktan kaçın-
               mamışlardır. 19. yüzyılda burjuva sınıfı; resim, heykel, dekoratif süslemeler ile müzik ve tiyatro gösterilerine büyük ilgi
               göstermiştir.  Burjuva  sınıfının  özellikle  portre  resimlere  duyduğu  ilgi  fotoğraf  sanatının  gelişimine  katkı  sağlamıştır.
               Sanatçılar da bu zengin sınıfın isteklerine göre çalışmalar yapmışlardır. Sanayi Devrimi ile beraber farklı kültürlerin sanat
               eserleri ile yaşam tarzları Avrupa’da ilgi görmeye başlamıştır. 19. yüzyılın ilk yarısından itibaren teknolojik gelişmelere
               hayranlık duyulmuştur. Yüzyılın ikinci yarısından sonra ise teknolojik gelişmeye karşı zanaatçılığı ve el işçiliğini yücelten
               sanat akımları ortaya çıkmıştır. Art and crafts (art and kraft-hareketli sanatlar ve el sanatları) bu sanat akımlarından birisidir.
               1800’lerin  sonunda  Sanayi  Devrimi’nin  sanatsal  karmaşasına  karşı  İngiltere’de  William  Morris  (Vilyım  Moris)
               öncülüğünde ortaya çıkmış olan art and crafts, dönemin ucuz ve kötü seri üretim mallarının niteliksizliğini vurgulayarak
               geçmişin el sanatlarına dönmeyi, sanat ile endüstriyi birleştirmeyi amaç edinmiştir. 19. yüzyılda yaşanan bu teknolojik
               gelişmeler  insan  hayatının  ve  sosyal  dokunun  değişmesini  sağlamıştır.  Jean  François  Millet,  Gustave  Courbet  gibi
               sanatçılar Sanayi Devrimi’nin insan yaşamı üzerindeki etkilerini irdeleyen ve kır hayatının özlemini yansıtan çalışmalar
               yapmışlardır (Görsel 2.15, 2.16). 19. yüzyılın sonuna doğru değişen toplumsal yapıya karşı çıkan sanat akımları ortaya
               çıkmış empresyonizm ve kübizm akımları bunların öncüleri olmuştur. Bu akımların sanatçıları eşyanın gerçek görünüş
               formlarını parçalama yönüne gitmişlerdir.1900’lü yılların başında ortaya çıkan fütürizm akımı sanatçıları makineleşmenin
               modern hayata getirdiği hareketi ve süratin güzelliğini öven çalışmalar yapmıştır. 1950’li yıllarda toplumdaki değişime
               tepki olarak ortaya çıkan pop sanat popüler kültür, insan-teknoloji ilişkisi, kitle iletişim araçlarının etkisi altında değişen
               çevresel koşullar ve dünyayı algılama biçimi önem kazanmış, her türlü sıradan nesneler resimlere konu olmuştur.
























                         Görsel 2.15: Tırmıklı Kadın,1855, Millet,   Görsel 2.16: Normandiya, Courbet,1872-1875,
                          Metropolitan Müzesi, New York, ABD             Ulusal Sanat Galerisi, Washington


                                                                                                          43
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51