Page 41 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 41

MODERNİZM VE MODERN DÜNYA

            15.  yüzyıldan  itibaren  İtalya  başta  olmak  üzere Avrupa’da  Orta  Çağ
            sanatının fikirleri ve biçimleri terk edilmiştir. Sanatçıların çalışmaların-
            da Antik Yunan ve Roma sanatlarına dönüş başlamıştır. Sanatçılar yeni
            şeyler  keşfetmek  için  hekimlerle  çalışarak  insan  bedenini,  mate-
            matikçilerle çalışarak da geometriyi çözmeye çalışmışlardır. “Yeniden
            Doğuş” anlamına gelen Rönesans ile birlikte 15 ve 16. yüzyıllarda sanat
            ortamında  yenilenme  ve  canlanma  görülmüştür.  Bu  çağda  sanat  ve
            düşünce  alanında  özgürlükler  görülmeye  başlanmıştır.  Sanatçılar
            eserlerine imza koymaya başlarken sanatçı kişilikleri de önem kazan-
            maya  başlamıştır.  Çalışmaların  konuları  dinî  ve  mitolojik  temalar
            olurken  (Görsel  2.5)  kişi  ya  da  grup  çalışmaları  (Görsel  2.6)  ile  ev
            yaşantıları en ince ayrıntılarına kadar çalışılmıştır. Kusursuzluk, denge,
            uyumlu oranlar ve zarafet gibi Rönesans sanatının özellikleri çalışma-
            larında görülmüştür.






                                                                           Görsel 2.5: Meryem’in Evliliği,1504, Raphael,
                                                                                Brera Sanat Galerisi, Milano










                              Görsel 2.6: Çocuk Oyunları, Bruegel
            Avrupa’da  16.  yüzyılın  ortalarında  görülen  siyasi  ve  toplumsal  olaylar
            sanatçıları  etkilemiş,  sanatçıların  farklı  arayışlara  girmelerine  neden
            olmuştur. Bu arayışlar sonucunda farklı anlatım biçimleri ile Klasik Dönem
            ve  Rönesans  anlayışından  uzaklaşma  başlamıştır.  Özellikle  Rönesans
            Dönemi’nin ünlü sanatçısı Michelangelo, yaptığı çalışmalarla Maniyerizm
            Dönemi’nin  (1520-1600)  başlamasına  öncülük  etmiştir.  Bu  dönemde
            Rönesans anlayışındaki kusursuzluk, denge ve uyum, yerini deformasyona
            (biçimbozum)  bırakmış;  figürlerde  orantısızlık  ve  formlarda  uzamalar
            görülmüştür. Bu anlayış 16. yüzyıl boyunca devam etmiştir (Görsel 2.7).
            Avrupa sanatında 17. yüzyılın başlarında görülmeye başlayan barok 18.   Görsel 2.7: Kutsal Tebliğ, 1568, Giorgio
            yüzyılın ortalarına kadar (1600-1750) etkisini sürdürmüştür. Sanatta coşkunluk, hareket, karmaşıklık bu dönemde
            görülen en önemli üslup özellikleridir. Heykel ve mimaride kabarık süsleme ve kıvrımlar görülürken resimde insan ve
            meleklerin  göğe  yükselmeleri  güçlü  bir  perspektif  uygulamasını  beraberinde  getirmiştir.  Bu  dönemde  mimari  ve
            heykel birbirini tamamlayan unsurlar olarak görülmüştür (Görsel 2.8).





















                                                 Görsel 2.8: Versay Sarayı, Fransa


            38
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46