Page 42 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 42

2. ÜNİTE


               Resim alanında ışık-gölge ilişkisi yeni bir estetik anlayışın
               ortaya çıkmasını sağlamıştır. Barok sanatın son dönemle-
               rine  doğru  özellikle  mimari  ve  dekorasyonda  rokoko
               üslubu etkili olmuştur. Rokoko üslubu saray ve çevresin-
               dekiler ile zengin soyluların hayatlarının konu edildiği bir
               dönem olmuştur (Görsel 2.9). Rokoko, Barok Dönem’in
               mimari, resim ve heykel anlayışlarına karşı bir üslup olarak
               bilinmiştir.  Bazı  yönleri  ile  barokun  devamı  olarak
               nitelendirilen  ve  şatafatlı,  aşırı  süslemeci  dekoratif  bir
               üslup olan rokoko yerini neoklasisizm akımına bırakmıştır.
               Avrupa’da 18. yüzyılda Aydınlanma Çağı denilen dönem
               başlamıştır.  Bu  dönemde  amaç,  insanları  eski  düzenden
               kurtararak aklın düzenine sokmaya çalışmak olmuştur. Bu
               nedenle bu döneme  “Aydınlanma Çağı” ya da “Akıl Çağı”
               denmiştir.  Bu  süreçte  akıl,  bilim,  bilgi  ve  deneyimler   Görsel 2.9: Çobanlar, Watteau,1717,
               gündelik  hayatın  vazgeçilmezleri  arasına  girmiştir.       Charlottenburg Okulu, Berlin
               Yeniliklerin ve sanayinin etkisiyle beraber özellikle İngiltere’nin öncülüğünde makineleşmeye başlanılması ile mutlaki-
               yetçi krallıkların ve kilisenin gücü sarsılmıştır. Bu yüzyılda bilimsel araştırmalar ön plana çıkmış ve çok sayıda buluş
               gerçekleştirilmiştir. Buharlı makinelerin yapılmasıyla uluslararası ticaret yaygınlaşmıştır. Bununla beraber ekonomide
               siyasal ve kültürel alanlarda yeni anlayışlar ortaya çıkmıştır. Sanayinin gelişmesi ile beraber kentlerin nüfusu artmış,
               aydınlanma felsefesi modern toplumun ve sanatın da temellerinin atılmasında etkili olmuştur. Bu dönemde farklı yaşam
               tarzları ve düşünceler ortaya çıkmış, zarafet ve incelik sanatsal etkinliklerde çok güçlü bir ifade bulmuştur. Edebiyat,
               müzik, resim, heykel ve mimari gibi sanat dalları yeni gelişen düşüncelerle daha özerk çalışma alanlarına sahip olmuştur.
               Özellikle resim sanatında çalışılan konular değişmeye başlamış, dönemin felsefi bakış açısına paralel olarak kent ve kır
               yaşamından gerçekçi hayatlar resmin konusu olmuştur. Bu yüzyılda resim sanatı romantik ve gerçekçi olarak tanımlan-
               mıştır. Ortaya çıkan empresyonizm resim akımı yüzyılın sonunda modern sanatın ortaya çıkmasında önemli bir etken
               olmuştur.


                             19. yüzyıla gelindiğinde sanat anlayışlarında öncü akımlar (avangart), sanatta görülen geleneksel kural ve
                             standartları sorgulamaya başlamıştır. Bu anlayışta “Geçmişle ilgili tüm bağlar koparılmalı ve çağdaşlığın
                             ruhu eserlerde görsel olarak verilmeli” yaklaşımı hâkim olmuştur. Sanatçılar geçmişten gelen mekân,
                             biçim,  renk  ve  konu  seçimi  gibi  geleneksel  kavramlara  karşı  durmuşlar;  duygu,  zekâ  ve  soyutlama
                             alanlarını derinlemesine incelemişlerdir. 19. yüzyıl boyunca teknolojik ve endüstriyel anlamda birçok
                             gelişme yaşanmıştır. Bu gelişmelerin etkisiyle yaşanan toplumsal modernleşme sanata da yansımış, teknik
                             anlamdaki yeniliklerin yanı sıra sanatsal içerikte de kırılmalar yaşanmıştır. Sanayi Devrimi ile beraber
                             kültür ve sanat ortamları değişmiş, sanatçı teknik ve üslup açısından özgürleşmiştir. Bunun sonucunda da
                             birbiri ardına bazı sanat akımları ortaya çıkmış, bazıları ise karşı akımlar olarak sanat dünyasında yerini
                             almıştır. 18. yüzyılın sonlarına kadar devam eden ve Antik Dönem sanatının kurallarının canlandırıldığı
                             neoklasisizme tepki olarak ortaya çıkan romantisizm İngiltere’de doğa, Fransa’da insan, gerilim, coşku ve
                             duyguların ele alındığı anlayışta gelişmiştir. Gustave Courbet ve François Millet’in öncüsü oldukları ve
                             şimdiki anı tüm gerçekliği ile yansıtmayı amaçlayan realizm, Monet’in ünlü “Gün Doğumu” tablosundan
                             adını alan empresyonizm (izlenimcilik) ile beraber 19. yüzyılın önemli akımlarından olmuştur. Bu akıma
               göre  sanatçıların  temel  amacı  kendi  izlenimlerini  resmetmek  olmalıdır.  Özellikle  akademik  ressamların  tarihsel  ya  da
               mitolojik sahnelerden yola çıkarak izleyiciye belli değerleri vermeye çalıştığı anlatı resimlerinin yerini sanatçının gezdiği,
               yaşadığı yer ve gördüğü manzara çalışmaları almıştır. Bu yüzyılda ortaya çıkan sanatçılar ve bu akımların önemli temsilcileri
               20. yüzyılda ortaya çıkan sanat akımlarını ve bu sanat akımlarının sanatçılarını etkilemiştir.

               Sanatsal anlatım biçimleri açısından 19. yüzyılın sonları ile 20. yüzyılın başları gerilimli bir dönem olarak tanımlan-
               maktadır.  Bu  dönemde  özellikle  resim  sanatı,  gerçekçi  teknik  ve  anlayışlardan  uzaklaştırılıp  düşünsel  açıdan  ele
               alınmaya başlanmıştır. Sanat çalışmalarında alışılmadık formlar kullanılmış, renklerle oynanarak aşırı etkiler elde
               edilmeye çalışılmıştır. 20. yüzyılın iki büyük dünya savaşı Batı dünyasını her yönden derin bir şekilde etkilemiştir.
               Her iki savaşın en önemli yanlarından biri de savaşların dünya üzerinde çok geniş alanlara yayılması ve uzun süre
               devam etmesidir. Bu savaşlar bazen sanatın durmasına, sosyal yardımların kesilmesine sebep olmuştur. Toplumsal
               yapıyı derinden etkileyen bu savaşlar sanatçıların bakış açılarında da değişimlerin yaşanmasına sebep olmuştur.







                                                                                                          39
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47