Page 115 - ESTETİK 11
P. 115

Video Sanatı
                  En etkili zamanlarını 1960 ve 70’li yıllarda yaşayan video sanatı, dönemin muhalif
                  sanatçıları için kapitalizmin en tehlikeli silahı olarak gördükleri televizyona karşı bir
                  duruş olarak ortaya çıkmıştır. Habersiz yapılan çekimler, insanlarla hazırlıksız yapılan
                  röportajlar, video kamera cihazıyla normal televizyon yayını görüntülerinin bozulup
                  yeniden yapılandırılması gibi farklı türden uygulamalar, bu dönemin en çarpıcı örnek-
                  lerini oluşturur.
                  Birden çok yüzeyde ve hemen her ortamda izlenebilirliği, görüntünün dönüştürülebil-
                  mesi gibi sınırsız imkânlar sunması, sanatçıların  videoya  yönelmelerindeki başlıca ne-
                  denlerdir. Bilgisayar teknolojisinin gelişmesi ve internetin yaygınlaşması ile yeni kul-
                  lanım imkânlarına sahip olan video, günümüzde çok çeşitli amaçlarla internet, DVD,
                  televizyon, video, monitör veya projeksiyon cihazı ile gösterimin yanı sıra enstalasyo-
                  nun veya gösterinin bir parçası olarak kullanılmaktadır.
                  Bir müzisyen olan Nam June Paik [Nam Cun Payk (1932-2006)], video sanatının ön-
                  cüsü olarak kabul edilir. Paik, insan bilincini yönlendirmede çok etkili bir araç olarak
                  kullanılan televizyonu eleştirel bir yaklaşımla ele almış muhalefetini monitörlere farklı
                  işlevler yükleyerek göstermiştir (Görsel 6.17).






























                     Görsel 6.17: TV-Buda, Nam June Paik, 1976, NSW Sanat Galerisi, Sidney, Avustralya




                                DÜŞÜNELİM-TARTIŞALIM


                  Sizce video sanatının televizyona yönelik tavrının, insanlığa karşı sorumluluk duygu-
                  sundan kaynaklandığı söylenebilir mi? Gerekçesini belirterek düşüncenizi arkadaşları-
                  nızla paylaşınız.



                              Artık hiçbir şeyin güzel veya çirkin olmadığı bir noktaya geldik.


                                                       Elias Canetti [Eliyas Kanetti (1905-1994)]




                                                                                                  113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120