Page 115 - ESTETİK 11
P. 115
Video Sanatı
En etkili zamanlarını 1960 ve 70’li yıllarda yaşayan video sanatı, dönemin muhalif
sanatçıları için kapitalizmin en tehlikeli silahı olarak gördükleri televizyona karşı bir
duruş olarak ortaya çıkmıştır. Habersiz yapılan çekimler, insanlarla hazırlıksız yapılan
röportajlar, video kamera cihazıyla normal televizyon yayını görüntülerinin bozulup
yeniden yapılandırılması gibi farklı türden uygulamalar, bu dönemin en çarpıcı örnek-
lerini oluşturur.
Birden çok yüzeyde ve hemen her ortamda izlenebilirliği, görüntünün dönüştürülebil-
mesi gibi sınırsız imkânlar sunması, sanatçıların videoya yönelmelerindeki başlıca ne-
denlerdir. Bilgisayar teknolojisinin gelişmesi ve internetin yaygınlaşması ile yeni kul-
lanım imkânlarına sahip olan video, günümüzde çok çeşitli amaçlarla internet, DVD,
televizyon, video, monitör veya projeksiyon cihazı ile gösterimin yanı sıra enstalasyo-
nun veya gösterinin bir parçası olarak kullanılmaktadır.
Bir müzisyen olan Nam June Paik [Nam Cun Payk (1932-2006)], video sanatının ön-
cüsü olarak kabul edilir. Paik, insan bilincini yönlendirmede çok etkili bir araç olarak
kullanılan televizyonu eleştirel bir yaklaşımla ele almış muhalefetini monitörlere farklı
işlevler yükleyerek göstermiştir (Görsel 6.17).
Görsel 6.17: TV-Buda, Nam June Paik, 1976, NSW Sanat Galerisi, Sidney, Avustralya
DÜŞÜNELİM-TARTIŞALIM
Sizce video sanatının televizyona yönelik tavrının, insanlığa karşı sorumluluk duygu-
sundan kaynaklandığı söylenebilir mi? Gerekçesini belirterek düşüncenizi arkadaşları-
nızla paylaşınız.
Artık hiçbir şeyin güzel veya çirkin olmadığı bir noktaya geldik.
Elias Canetti [Eliyas Kanetti (1905-1994)]
113