Page 114 - ESTETİK 11
P. 114
Yoksul Sanat (Arte Povera)
Yoksul sanat hareketi, 1960’lı yıllarda sanatın lüks sergi salonları ve müzayedelerde
ticari bir metaya dönüştürülmesine tepki olarak İtalya’da ortaya çıkmıştır. Bu hareket;
sıradan, atık ve doğal malzemeler kullanarak seçkinci sanat anlayışına karşı (antielitist)
tavrını otaya koyar.
Mario Merz [Maryo Merz (1925-...)] (Görsel 6.15), Giovanni Anselmo [Covanni
Anselmo (1934-...) (Görsel 6.16) ve Gilberto Zorio [Cilberto Zoryo (1944-…)]
ürettikleri eserler ile yoksul sanat hareketi içerisinde ön plana çıkan sanatçılardır.
Görsel 6.15: Lingotto (ağaç dalları, çelik ve bal- Görsel 6.16: İsimsiz (granit, tel, ma-
mumu), Mario Merz, 1968, Tate Galerisi, İngiltere rul ve talaş), Giovanni Anselmo, 1968,
Pompidou Merkezi, Paris, Fransa
ETKİNLİK
1. Size göre çağdaş sanat uygulamalarında, sanatçının resim, heykel vb. yeteneğe
sahip olup olmamasının bir önemi var mıdır?
2. Tarihsel açıdan bakıldığında çağdaş uygulamalarla sanatın köklü bir değişime
uğradığını söyleyebilir miyiz? Bu çerçevede toplumların kültür ve hayat anlayışının
da köklü bir değişim yaşadığı söylenebilir mi? Sebebini söyleyiniz.
3. Çağdaş sanat anlayışının bundan sonra uzun bir dönem devam edeceğini söyleyebilir
miyiz? Sebebini söyleyiniz.
DERS DIŞI ETKİNLİK
20. yüzyılın diğer sanat uygulamalarından; foto gerçekçilik (hiperrealizm) ve yeni
dışa vurumculuk hakkında bilgi toplayıp bu uygulamaların birbiriyle benzer ve farklı
yönlerini tespit ediniz. Elde ettiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
112