Page 109 - ESTETİK 11
P. 109

ETKİNLİK



                  1.  Size göre sanatta estetik beğeni kaygısının terk edilmesi mümkün müdür? Sebebini
                     söyleyiniz.
                  2.  Sanatta düşüncenin ön plana çıkması sanatın artık sanattan başka bir şey olduğu
                     eleştirisini haklı çıkarır mı? Nedeniyle birlikte söyleyiniz.



                  Kavramsal Sanat
                  Düşünce sanatı olarak da adlandırılan kavramsal sanat, sanat anlayışının dönüştü ğü ve
                  sanatın nesneye olan gereksiniminin tartışmaya açıldığı 1960’lı yıllarda öne çıkan bir
                  eğilimdir. Kavramsal sanatçılar, sanat eserinin maddi varlığına değil, ifade ettiği dü-
                  şünceye önem vermişlerdir. Sol LeWitt’in ifadesiyle “Kavramsal bir sanat eseri ancak
                  fikir iyiyse iyidir.” LeWitt, 1967’de yazdığı  “Kavramsal Sanat Üzerine Paragraflar”
                  başlıklı yazısında  “Kavramsal sanat, izleyicinin gözünü ya da duygularını değil zihnini
                  harekete geçirir.” diye yazar. Anlatılmak istenen fikri anlamamıza engel olmaması için
                  de renk, yüzey, doku ve şekil gibi eserin fiziksel yönlerinin en ekonomik biçimde kul-
                  lanılması gerektiğini belirtir (Sanat ve Kuram-Değişen Fikirler Antolojisi, s. 892-895).
                  Kavram sal sanat eseri, bir fikrin aktarılmasında uygun görülen günlük yaşamdan ve
                  alınmış her türden hazır nesne, fotoğraf, harita, şema ve yazılı belge gibi çeşitli araçları
                  içerir. Çağdaş sanat etkinliklerinden; gösteri sanatı, arazi sanatı, yerleştirme, yoksul
                  sanat ve video sanatı genellikle kavramsal sanat çerçevesinde ele alınır.
                  Joseph Kosuth [Yozef Kasut (1945-…)] ve Joseph Beuys [Yozef Boys (1921-1986)]
                  kavramsal sanatın önde gelen sanatçıları arasında yer alır. “Bir ve Üç Sandalye” (Gör-
                  sel 6.10) adını verdiği çalışmasında; gerçek bir sandalyeyi, fotoğrafını ve tanımını içe-
                  ren bir yazıyı birlikte sergileyen Kosuth, bununla bir gerçekliğe üç farklı açıdan yakla-
                  şılabileceğini göstermek istemiştir.

































                     Görsel 6.10: Bir ve Üç Sandalye, J. Kosuth, 1965, Modern Sanatlar Müzesi, New York, ABD



                                                                                                  107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114