Page 106 - ESTETİK 11
P. 106
Pop Sanat
Reklamları ve tüketim kültürünü yücelten pop
sanat mensupları, farklı malzemeleri bağlamla-
rının dışında birleştirerek kullanmışlardır. Doğa,
ahlak, mitoloji ve tarih gibi konuları işleyen kla-
sik sanattan farklı olarak gündelik yaşam nesne-
lerini, reklamları, çizgi roman karelerini, paket-
leri, televizyon ve sinema dünyasının tanınmış
yüzlerini konu edinen pop sanat, sanayi artıkla-
rından gazete parçalarına kadar her şeyi kullan-
mış ve hazır doğa nesnelerini sanat eseri olarak
sunmuştur. Pop sanatın önde gelen sanatçıları
arasında Eduardo Paolozzi [Eduardo Paolozzi
(1924-2005)] (Görsel 6.5), Richard Hamilton
[Riçırt Hemıltın (1922-2011)], Andy Warhol
[Endi Varhol (1928-1987)] (Görsel 6.6), Robert
Rauschenberg [Rabırt Raşınbörg (1925-2008)]
yer alır.
Görsel 6.5: Gökyüzünde Ölüm ve Minimal Sanat
Çürüme Belirtileri, E. Paolozzi,
1970, Tate Galerisi, İngiltere 1960’lı yıllarda “içeriği en aza indirgenmiş” sa-
nat anlayışını ifade eden minimalizm, sanat ese-
rinin kendinden başka bir şeyi çağrıştırmaması
gerektiğini savunmuş ve hiçbir şeyi temsil etme-
yen “saf nesneye” odaklanmıştır. Minimalizme
göre sanat eseri görünenden ibarettir ve her han-
gi bir şey “anlatmaz.”
Saf geometrik biçimlere ağırlık veren minima-
lizm, ilk kez Malevich’in beyaz zemine yaptığı
“siyah kare” kompozisyonunda sergilenen indir-
gemeci eğilimin doruğa çıkmış hâlidir. Simetrik
düzenlemeye dayalı biçimi esas alan minima-
listler; renkli tuğla, sunta, kontrplak, cam elyafı,
alüminyum, çelik gibi malzemeleri endüstriyel
Görsel 6.6: Muhammed Ali, Andy yöntemlerle işleyerek alüminyum kutuları çeşit-
Warhol, 1978, Andy Warhol Görsel li biçimlerde düzenleme; neon tüpler kullanarak
Sanatlar Vakfı, New York, ABD ışık heykelleri oluşturma ve tahta çivileri üst
üste dizme türünden sıra dışı uygulamalar orta-
ya koymuşlardır. Kavramsal sanat, yerleştirme,
yoksul sanat, arazi sanatı gibi uygulamaları da
etkilemiş olan minimal sanatın önde gelen tem-
silcileri arasında Sol LeWitt [Sol Luvit (1928-
2007)] (Görsel 6.7), Donald Judd [Danıld Cud
(1928-94)], Dan Flavin [Dan Fleyvin (1933-
1996)], Carl Andre [Karl Andre (1935-…)] ve
Frank Stella [Frank Ştela (1936-…)] yer alır.
Sanatta 1960’lı yıllarda etkisini yitiren Moder-
nizm sonrası dönem, çağdaş sanat olarak ad-
landırılır. 1950’lerden itibaren gelişmeye baş-
Görsel 6.7: Eksik Açık Küp, Sol layan ve kimilerince postmodernizm olarak da
LeWitt, 1974, Paula Cooper Galeri, nitelendirilen çağdaş sanat anlayışının öne çıkan
New York, ABD
104