Page 104 - ESTETİK 11
P. 104

Hazırlık Çalışmaları
                                      1.  19.  ve  20.  yüzyıllarda  yaşanan  siyasi,  toplumsal  ve  teknolojik
                                        gelişmeler sanata nasıl etki etmiştir?
                                      2.  20. yüzyılın en önemli sanatçıları ile sanat akımlarını söyleyiniz.
                                      3.  Çağdaş sanat deyince ne anlıyorsunuz?
                                      4.  Resim ve heykelin dışında günümüzde yaygın olan sanat etkinlik-
                                        lerini söyleyiniz.
                                      5. Günümüz sanat anlayışının geçmişteki sanat anlayışını sürdürdüğü
                                        söylenebilir mi? Nedeniyle birlikte açıklayınız.
               UYGULAMALARI
                                      6.  Sizce  günümüz  sanatçıları  geçmişteki  sanatçılardan  farklı  mıdır?
                                        Nedeniyle birlikte açıklayınız.


                        6.1. ÇAĞDAŞ SANAT UYGULAMALARI

                               Şimdi sanat, gerçekleştiğinde

                               feda edilen bir fikirden ibaret.
                              Jean Baudrillard [Jan Bodriyar
                                     (1929-2007)]

                        Gerçekliğe  sadakati  esas  alan  yansıtmacı
                        (mimetik)  sanat  anlayışı  19.  yüzyıla  dek
                        etkisini sürdürmüştür. Ancak bilim ve tek-
                        noloji alanındaki gelişmelerin yanında ya-
                        şanan  siyasi  gelişmeler  sanatın  köklü  bir
                        dönüşüm sürecine girmesine yol açmıştır.     Görsel 6.1: Güneşli Bir Günde Saman Yı-
                        19. yüzyılın ortalarından itibaren ortaya çı-  ğını,  Claude  Monet,  1891,  Güzel  Sanatlar
                        kan sanatta yenilik arayışları süreç içinde   Müzesi, Boston, ABD
              T         çok  sayıda  akımın  doğmasını  sağlamıştır.
                        Artık doğayı olduğu gibi betimleme anla-
              6.1. ÇAĞDAŞ SANA
                        yışı terk edilmiş, geleneksel kuralları uy-
                        gulama kaygısını terk eden sanatçı; kendi
                        yorumunu,  bireysel  tavrını  ve  üslubunu
                        eserine katmaya başlamıştır. Gombrich’in
                        ifadesiyle  “XIX.  yüzyıl  sanatının  tarihi,
                        hiçbir  zaman,  çağının  başarılı  ve  en  çok
                        para kazanan ustalarının tarihi olmayacak;
                        tersine, kendi adlarına düşünme korkusuz-
                        luğunu  ve  inatçılığını  gösteren,  zamanın
                        egemen kurallarını korkmadan eleştiren ve
                        böylece sanatları için yeni olanaklar yara-
                        tan bir dizi yalnız insanın tarihi olacaktır.”
                        Eserlerinde özgür renk ve biçim kaygısını
                        taşıyan izlenimciler (empresyonizm) (Gör-
                        sel  6.1)  ve  geometrik  biçimleri  esas  alan
                        kübizm (Görsel 6.2), nesnenin gerçek görü-
                        nüşünü değiştirip parçalama yoluna gitmiş,
                        daha sonraları soyut akımlarla eşyanın dış   Görsel 6.2: Gitarlı Adam, Georges Braque
                        görünüşünün  anlatımı  büyük  ölçüde  terk   [Corç Bırak (1882-1963)], 1911, Modern
                        edilmeye başlamıştır.                        Sanat Müzesi, New York, ABD



                   102
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109