Page 108 - ESTETİK 11
P. 108

4.4. Yararlı ve Güzel

                                                 “Yararlı olan” bir nesnenin işlevsel veya kullanışlı olduğu-
                                                 nu ifade eder. Bu, bir aracın işlevsel olarak işe yaraması
                                                 veya bir gıda maddesinin insan sağlığı için yararlı olması
                                                 gibi farklı şekillerde ifade edilebilir.  “Güzel olan” ve “ya-
                                                 rarlı olan”, etik ve estetik alanlarda farklı kavramlar olarak
                                                 ele alınır. Genellikle “güzel olan” estetik değeri ifade eder-
                                                 ken “yararlı olan” ise işlevselliği ifade eder.



                                                 4.4.1. Güzel Olanla Yararlı Olan

                                                 Güzel kavramı tarih boyunca farklı toplumlarda, farklı dü-
                                                 şüncelerle  tanımlanmıştır.  Hem  düşünürlerce  farklı  kav-
                                                 ramlarla  ilişkilendirilmiş  hem  de  günlük  yaşamda  farklı
                                                 anlamlarda kullanılmıştır. Antik Yunan filozoflar güzel ve
                                                 iyiyi aynı görmüş, faydalı olanı da iyi olarak değerlendir-
          Görsel 4.20: Natürmort, keman ve müzik, 1888,   diklerinden dolayı faydalı olan aynı zamanda güzel olarak
          William Michael Harnett ,101,6x76,2 cm,  Tuval   değerlendirilmiştir.
          üzerine yağlı boya, Metropolitan Sanat Müzesi,
          New York, ABD
                                                 Güzel kavramı iyi, doğruluk ve fayda ile ilişkilendirilmiştir.
                                                 Sokrates güzeli yararlı ve elverişli olmakla açıklar. Yani bir
                                                 şey yararlı ve faydalıysa o güzeldir. Görüldüğü gibi Sokra-
                   tes güzelliğin özelliklerini faydalı ve elverişliliğe bağlıyor. Platon’da da benzer durumu gör-
                   mek mümkündür. Platon güzeli kullanışlı ve yararlı olmakla tanımlıyor.  Yararlı olmanın güzel
                   olmanın bir özelliği olarak tanımlamalarının nedeni yararlı olmanın iyi olarak değerlendiril-
                   mesinden kaynaklanır. Yararlı olan aynı zamanda güzel, güzel de iyi olduğundan güzel, aynı
                   zamanda iyidir (Görsel 4.20).

                   18. yüzyılda Kant güzel ile iyinin farklı şeyler olduğunu ortaya koydu. Bu durum güzelin iyi
                   ile  ilgisiyle  beraber  yararlı  ile
                   olan  ilgisinin  de  olmadığını  or-
                   taya  koydu.  Kant  yararlı  olmayı
                   bir  nesnenin  varlığına  duyulan
                   ilgiye bağladı (Görsel 4.21). “Ya-
                   rarlı olan” bir şeye karşı bir istek
                   duyarız, ona sahip olmak isteriz;
                   burada  isteme  yetisine  bağlıyız-
                   dır. Oysa bir sanat eserinde hiçbir
                   karşılık  beklemeden  seyrederiz.
                   Sanat  eseri  karşısındaki  duru-
                   mumuz,  bir  salt  seyir  durumu-
                   dur. Bir tablodaki elmayı yemeğe
                   kalkışmaz,  yalnız  elmanın  güzel
                   görünüşünden haz duymakla ye-
                   tiniriz. Bunu yapmaz da  elmaya
                   karşı  bir  istek  duyarsak  estetik   Görsel 4.21: Ayakkabı, 1888, Vincent van Gogh, 45,7x55,2 cm, Tuval
                   davranışı bozmuş oluruz.              üzerine yağlı boya, Metropolitan Sanat Müzesi, New York, ABD


          106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113