Page 107 - ESTETİK 11
P. 107

özelliklerinden ilki, geleneksel sanat anlayışındaki görsel estetik kaygıya karşılık dü-
                  şünceleri insanlara aktarma kaygısını ön plana almasıdır. Böylece sanatın merkezinde
                  sanat eserinden ziyade herhangi bir yolla düşünceyi aktarma kaygısı yer almış bulun-
                  maktadır. İkinci olarak da sanat eserinin geçirdiği dönüşümdür. Sanat artık tuval veya
                  heykelle sınırlandırılmaktan çıkmış ve belli bir bağlam içinde sunulduğunda herhangi
                  bir hazır nesne de sanat eseri olarak kabul edilmeye başlanmıştır. Ayrıca dijital fotoğ-
                  raf, televizyon, video görüntüsü, projeksiyon yansıması, led aydınlatmalar, 3 boyutlu
                  (3D) görüntüleme gibi teknolo jik imkânlar başta resim sanatı olmak üzere bütün sanat
                  disiplinlerinin zengin bir anlatım çeşitliliği kazanmasını sağlamıştır.

                    Yeni  resimle  eski  resmi  kesin  olarak  ayıran  özelliklerden  biri  de  kullanılan
                    malzemedir. Bundan yüz yıl önce yetmişe elli boyunda muşamba veya tahta üzerine
                    yapılmış yağlı boya bir tabloya bir çorap parçası, bir zıpzıp, bir çatal veya bunlara
                    benzer  bir  şey  yapıştıran  ressama  muhakkak  deli  derlerdi.  Yağlı  boya  resmin
                    kendine has değişmez kanunları vardır. Değil çorap, çatal yapıştırmak, kullanılan
                    yağı, fırçayı, zemini değiştirmek kimin haddine! Günümüzün ressamı işine sulu
                    boya ile başlıyor, pastelle, tebeşirle, kömürle devam ediyor.
                    Toz halindeki boya zerrecikleri üzerine çok kuvvetli bir yapıştırıcı püskürttükten
                    sonra  yağlı  boyaya  geçiyor.  Bütün  bunlarla  elde  edemediği,  yıllardır  hasretini
                    çektiği  herhangi  bir  renge,  (O  çevreye  gelip  yerleşen  bir  cam  parçasında,
                    seramikte, madene işlenmiş bir parçada, deri, kumaş, çakıl, ağaç kabuğu, kaya,
                    toprak, kısacası uzun süre rengini değiştirmeyen her şey olabilir.) nerede rastlarsa
                    çevresine aktarıyor.

                                                       (Bedri Rahmi Eyüboğlu, Resme Başlarken, s. 258)


                  Çağdaş sanatın ikinci özelliği, sanat eserlerinin sergilendiği alanlara ilişkin yaşanan
                  dönüşümdür. Sergi, galeri veya müze gibi sanata özgü mekân anlayışı kırılmış ve sanat
                  eserlerini sergilemek için artık herhangi bir ortam seçilebilir olmuştur. Bu da sanatın
                  hayatın her alanında yer bulmasını sağlamıştır.
                  Çağdaş  Dönem’de  sanatın  düşünsel  yönünün  biçimsel  yönünden  üstün  tutulması,
                  sanatın sadece güzel nesneler ortaya koymadığı düşüncesine ağırlık kazandırmıştır. Bu
                  da farklı sanat disiplinleri arasındaki etkileşim ve ilişkiyi hızlandırmıştır. Bu dönemde
                  resim,  heykel,  fotoğrafın  yanı  sıra  gelişen  teknoloji,  internet  gibi  yeni  imkânların
                  katkısıyla  farklı  bir  sanat  anlayışı  oluşmuş,  çoğulcu  ve  disiplinler  arası  bir  anlayış
                  getirmiştir. Özellikle Duchamp’ın estetikle sanat arasındaki ilişkiyi ele alış biçimi,
                  sanatçının ve sanat eserinin sanattaki merkezî rolünü ve buna bağlı olarak el işçiliğinin
                  önemini  azaltmak  için  hazır  nesnelerden  yararlanması,  düşünceyi  biçimden  önde
                  tutması, disiplinler arası sanat eğiliminin yanı sıra kendinden sonraki sanat anlayışlarını
                  önemli ölçüde etkilemiştir. Bu dönemde farklı sanat uygulamalarında varlık gösteren
                  “çok yönlü” sanatçı anlayışı da ön plana çıkmaya başlamıştır.
                  Bu süreçte sanat, sanatçı ve sanat eseri kavramları da yeniden tartışılıp tanımlanmaya
                  başlamıştır. Artık sanatın asıl amacı haz vermek değil düşünceleri aktarmak, eleştirmek
                  ve “rahatsız etmek”tir.



                                DÜŞÜNELİM-TARTIŞALIM


                  Çağdaş Dönem’de sanat, sanatçı ve sanat eseri anlayışının değişmesi size göre sanat
                  alıcısını da bir dönüşüme uğratmış mıdır? Sebebini belirterek düşüncenizi arkadaşları-
                  nızla paylaşınız.



                                                                                                  105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112