Page 107 - ESTETİK 11
P. 107
Ders İçi Etkinlik
Etkinlik Adı : Yüce ve güzel arasındaki ilişki
Etkinlik Amacı : Yüce ve güzel arasındaki ilişkiyi sanat eserlerinde incelemek
Etkinlik Süresi : 10 dakika
Gerekli Materyaller : Ders kitabındaki 4.18-4.19. görseller
Aşağıda verilen sanat eseri örneklerini inceledikten sonra soruları cevaplayınız.
1. Kant’a göre ‘’Güzel sınırlı iken yüce sınırsızdır. Güzel-
lik duygusu saftır, yüce duygusu ise karmaşıktır. Yüce
kavramını karşılayan örnekler dağların büyüklüğü, ok-
yanus, uzayın sonsuzluğu, yıldızların çokluğu gibi bizi
aşan, hayran bırakan büyüklükler yücedir.’’ Bu görüşü
benimsediğinizi varsayarak eserlerde, güzellik ve yüce-
lik duygusu yaşayıp yaşamadığınızı belirtiniz.
2. Sanatçılar eserlerinde insanda yücenin yarattığı duygu
durumunu ortaya koyma konusunda önemli bir rol
üstlenirler. Sanat eserlerinde doğadaki ögeleri yeniden
canlandırarak yorumlarlar. Böylelikle yücelik hissini
yapıt ve imgeler aracılığıyla izleyiciye aktarırlar. Eserleri Görsel 4.18: Patmos Adası’ndaki Aziz John,
incelerken yaşadığınız duyguları yücelik kavramı doğ- 1553-1555, Titian ve Atölyesi, 237,6x263
rultusunda yorumlayınız. cm, Tuval üzerine yağlı boya, Ulusal Sanat
Galerisi, Washington, ABD
3. Aşağıdaki eserler sizde yücelik duygusu uyandırdı mı?
Eserlerde yüce olarak değerlendirilen ögeler nelerdir?
Görsel 4.19: Niagara, 1857, Frederic Edwin Church, 257,5x227,3 cm Tuval üzerine yağlı boya, Ulusal Sanat Galerisi,
Washington, ABD
Görsel 4.12. Pablo Picasso, Guernika, Reina Sofía Müzesi, Madrid
Sınıf Dışı Etkinlik
Aristoteles’in değerlendirmeleri doğrultusunda güzellik ve yücelik değerlerini görsellerle des-
teklediğiniz bir dosya hazırlayınız. Hazırladığınız dosyayı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
105