Page 102 - ESTETİK 11
P. 102

4.2. Doğruluk ve Güzel

                   “Güzel” kavramı, bir şeyin estetik niteliklerini, “doğru” kavramı ise bir şeyin gerçekliğini veya
                   doğru olup olmadığını ifade eder. “Doğru” kavramı genellikle akılcı ve objektif bir değerlen-
                   dirme gerektirirken “güzel” kavramı daha çok kişisel tercihlere ve estetik zevklere göre değer-
                   lendirilir. Bir şeyin doğru olmasının onun güzelliğine katkıda bulunabileceği veya onun güzel
                   olmasıyla ilişkili olabileceği gerçeğine de dayanabilir.


                                               4.2.1. Güzel ve Doğruluk Arasındaki İlişki

                                               Felsefi düşünce sürecinde doğruluk ve estetik bir değer olan
                                               güzellik kavramları arasında, “güzel” ve “iyi” kavramları ara-
                                               sında olduğu gibi bir ilgi görülmüştür. “Güzel” ve “iyi” arasın-
                                               da kurulan ilgi gibi “güzel” ve “doğru” kavramları da zaman
                                               zaman birlikte değerlendirilmiştir. Burada doğruluktan kasıt
                                               bilgisel, mantıksal doğruluk değil metafizik doğruluktur.

                                               Platon güzellik ile doğruluğun aynı şey olduğu görüşündedir.
                                               Platon’a göre her ikisi de varlığın özünü ifade eder. Platon’da
                                               metafizik bir güzellik aynı zamanda doğruluktur. Çünkü gü-
                                               zellikte varlığın özü görünür olmakta ve bu sayede kavran-
                                               maktadır.

                                               Aristoteles de ‘Poetika’  adlı yapıtında şiirin tarihe göre daha
                  Görsel 4.8: Georg Wilhelm Friedrich   felsefi olduğunu belirterek örtülü olarak felsefeyle ve dolaylı
                  Hegel (temsilî)              olarak da güzellik ile felsefenin konusu olan doğruluk arasın-
                                               da bir bağ kurmuştur. Hegel de güzellik ve doğruluk arasında
                                               bir  uyumun  olduğunu  savunur.  Hegel,  güzel  olan  aynı  za-
                                               manda doğrudur, diyerek görüşünü şu şekilde temellendirir:
                                               ‘’Biz güzelliğin ide olduğunu söylüyoruz. O zaman, güzellik
                                               ve doğruluk bir taraftan aynı şeylerdir (Görsel 4.8).’’

                                               Aynı anlayışı günümüz düşünürlerinde ve filozoflarında da
                                               görmek mümkündür. Bu düşünürlerin  önde gelenlerinden
                                               olan Martin Heidegger, güzellik varlığın bir tür ışıklanışı ay-
                                               dınlanmasıdır, diyerek doğruluk ve güzellik arasında çok sıkı
                  Görsel 4.9: Martin Heidegger  bir bağ kurmaktadır (Görsel 4.9).

                                               Martin Heidegger’e göre bu da doğruluktan başka bir şey
                                               değildir.  Doğruluk  varlığın  doğruluğudur.  Doğruluk  sanat
                                               eserinin içine girerse o zaman güzellik olarak görünür.  Bura-
                                               da kastedilen güzellik estetik alanın çok ötesine çıktığı gibi,
                                               kastedilen  doğruluk  da  mantıksal,  bilgisel  doğruluğun  çok
                                               ötesindedir. Hem  güzel hem doğru kavramları metafizik ola-
                                               rak düşünülüp kavranılmaktadır.

                                               Bazı filozoflar ve düşünürler de güzelliğin doğrulukla hiçbir
                                               ilgisinin olmadığını savunmuşlardır. Bu düşünürlerin başında
                                               Kant gelmektedir (Görsel 4.10). Kant güzel ve doğruluğun il-
                                               gisizliği üzerinde durmuştur. Kant’a göre, ikisi ayrı şeylerdir.
                  Görsel 4.10: Immanuel Kant (temsilî)  Kant güzeli belirlerken güzelin en önemli özelliklerinden bi-

          100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107