Page 100 - ESTETİK 11
P. 100
ETKİNLİK
Metni okuyarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Resimde yeni bir çıkış ve boyut yaratmak isteyen kimi Batılı ressamlar, biçimsel an-
latımın ulaşacağı nihai sonuç olmasa bile sanatlarına ilham ve plastik zevk zengin-
liği katmak için kimi yerli ve geleneksel kültürü yaşatan coğrafyaları gezip görmüş
ve incelemişlerdir. Halı, kilim, cicim, sumak, yazma, hat, minyatür, çini, ahşap ve taş
oyma (Görsel 5.14) gibi çok değişik teknik ve uygulama alanlarındaki örnekleri in-
celeyerek çağdaş Batı resmine yeni bir çıkış noktası aramışlardır.Bu gerçeği Picasso
başta olmak üzere Kandinsky, Klee, Matisse gibi sanatçılar itiraf etmişler ve eserle-
rine bunları yansıtmışlardır. Paul Gauguin’i [Pol Gugen (1848-1903)] Tahiti’ye, Paul
Klee ve Picasso’yu Kuzey Afrika’ya götüren sihirli güç, bu bölgelerdeki saf ve güçlü
anlatım biçimleri olmuştur. Doğu’nun egzotik ve oryantalist havası, Batı’nın kentleş-
me sürecini yaşayan ve makineleşmenin baskısı altında bunalan sanatçı için bir ilham
kaynağı olmuştur. İslam dünyası başta olmak üzere Doğu’nun ritmik, parlak, saf ve
değişik biçimsel anlatımları bu sanatçıların eserlerine bazen direkt bazen de dolaylı
olarak yansımıştır.
(Yrd. Doç. Dr. Hülya Karoğlu, Çağdaş Türk ve Batı Resminde Geleneksel Halk Sanatlarından Etki-
ler, www.sanatteorisi.com)
1. Size göre Türk İslam ve Doğu sanatları çağdaş Batı sanatında ne tür bir etkiye yol
açmıştır?
2. Batı’da soyut sanat anlayışının kalıcı olduğunu söyleyebilir miyiz? Düşüncelerini-
zi belirtiniz.
Görsel 5.14: Divriği Ulu Camii, Sivas, 1229
DERS DIŞI ETKİNLİK
Picasso, Kandinsky, Klee, Matisse gibi Batılı sanatçıların İslam sanatlarına yönelik il-
gileri ve bunun kendi sanatlarındaki izleri hakkında bir araştırma yapınız. Elde ettiğiniz
bilgilerle bir sunum hazırlayarak arkadaşlarınızla paylaşınız.
98