Page 99 - ESTETİK 11
P. 99

Hüsnühat, tezhip, ebru, minyatür ve mimari
                                                          gibi Türk İslam sanatları köklü bir mirasa
                                                          dayanan  Osmanlı  Dönemi’nde  olgunluğa
                                                          ulaşmıştır.  Osmanlı  tecrübesi,  kültür  ve
                                                          sanat alanında, kendinden önceki bütün bi-
                                                          rikimi değerlendirerek bu sanatları geliştir-
                                                          miş, özellikle de hüsnühat sanatına büyük
                                                          önem verilmiştir (Görsel 5.12).
                                                          Türk  İslam  sanatlarından  dinî  mimari
                                                          önemli  bir  yere  sahiptir.  Türk  İslam  mi-
                                                          marisinin  temel  özellikleri;  kullanılışlılık,
                                                          dayanıklılık,  ihtiyaç,  estetik,  özgünlük  ve
                                                          görkemdir.  Müslümanlar,  mimari  yapılar-
                                                          da kullanılışlılık ve dayanıklılığın yanında
                                                          estetiği  de  ön  plana  çıkarmışlardır.  Dinî
                                                          mimarinin temeli olan camilerdeki (Görsel
                                                          5.13) mermer ve ahşap oymalar, çiniler ve
                                                          hat örnekleri çok yönlü sanatsal anlatımın
                                                          zenginliğini ortaya koymuştur.
                                                          Figüratif  anlatım  yerine  soyuta  yönelen
                                                          İslam  sanatı,  geniş  bir  anlatım  imkânına
                     Görsel 5.12: Ahmet Karahisari’ye ait bir   sahip olmuştur. Geometrik ve stilize edil-
                     hüsnühat örneği, 16. yüzyıl          miş bitki formları yoluyla somut olanın dar
                                                          kalıplarından uzaklaşan bu yaklaşım, Batı
                                                          sanatına ilham verecek düzeye ulaşmıştır.
                                                          Batı’da  teknolojinin  gelişimi,  fotoğraf
                                                          makinesi  ve  sinemanın  ortaya  çıkmasıyla
                                                          20.  yüzyılın  başlarından  itibaren  doğayla
                                                          bağlarını koparmaya başlayan resim sana-
                                                          tı,  gerçeklikten  ve  doğayı  taklit  etmekten
                                                          uzaklaşıp soyuta doğru yeni biçim ve ger-
                                                          çeklik arayışlarına yönelmiştir. Bu arayış,
                                                          kısmen İslam ve Uzak Doğu geleneksel ve
                                                          yerel sanat motiflerinde karşılık bulmuştur.
                                                          Batılı  sanatçıların  bir  kısmı  tabiatı  soyut-
                                                          lamada  minyatürden,  renk  ve  biçimlerin
                                                          yeniden yorumlanmasında halı ve kilimler-
                                                          den, “düşünceyi güzelleştirme” özelliğiyle
                                                          sahip  olduğu  plastik  değerden  dolayı  bir
                                                          yazı  sanatı  olan  hüsnühattan  yararlanmış-
                                                          lardır. Harflerin, kelimenin başında ortasın-
                                                          da  ve  sonunda  bulunmalarına  göre  biçim
                     Görsel 5.13: Valide Sultan Camii, İstanbul,   değişikliğine uğradığı hat sanatı bu özelliği
                     1663                                 ile soyut resim niteliği taşır.




                                DERS DIŞI ETKİNLİK


                  Bir arkadaşınızla birlikte,  bulunduğunuz şehirdeki bir  hat, ebru, minyatür veya tezhip
                  sanatçısı ile Türk İslam sanatlarının özellikleri hakkında görüntülü bir mülakat yaparak
                  arkadaşlarınızla paylaşınız.



                                                                                                   97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104