Page 99 - ESTETİK 11
P. 99

Klasik idealist felsefe iyi, güzel, doğru değerlerini aynı töze bağ-  Bilgi
            layarak  açıklamıştır.  Sokrates’te  güzel,  amaca  uygunluk  ve  iyi   Notu
            kavramları arasında içten bir ilgi görülür.

            Güzel iyi olduğu gibi, iyi de güzeldir. Güzel ve iyi aynıdır düşünce-  ‘‘
            si Platonda da karşımıza çıkmaktadır. Platon’a göre; iyi ideaların   Kalokagathia, antik
            ideası olduğundan güzellik zorunlu olarak iyilik ideasından pay   Yunan estetiği ve ahlak
            alır (Görsel 4.1). Bu yaklaşıma göre  iyilik ve güzellik özdeş ve   anlayışının birleşmesin-
            aynı şeylerdir.  “Antik Yunan”dan  beri kullanılan “kalokagathia”   den oluşan bir kavramdır.
            kavramına göre “Güzel iyidir, iyi de güzeldir.”                  Kavram; güzellik (kalos)
                                                                             ve iyi (agathos) ahlakın
            Aristoteles,  sanatla  ahlak  arasındaki  ilişkiyi  “katharsis”  kavra-  insanın tamamını bir
            mıyla  açıklar (Görsel 4.2).  Katarsis; sanatın ahlaki bir temizlen-  bütün olarak tanımlama-
            me duygusu yaratma etkisi anlamına  gelmektedir. Duyguların      sı anlamında kullanılır.
            kötülüklerden  arındırılarak  temizlenmesi  ve  ahlaki  olgunluğa   Kalokagathia, insanın
            ulaşılması  asıl  amaçtır.  Bu  açıdan  sanata  düşen  görev,  ahlaki   fiziksel güzelliğinin yanı
            esasları yaymak  ve ahlaki olgunluğa ulaştırmaktır.              sıra ahlaki ve zihinsel
                                                                             özelliklerinin de mükem-
            İyi ve güzel kavramlarının özdeş olduğu düşüncesi Kant’a kadar   mel olması gerektiğini
            sürmektedir. Kant ilk kez iyi ve güzel değerlerini birbirinden ayı-  vurgular.
            ran düşünürdür. Kant güzeli, salt estetik bir kavram olarak be-                         ‘‘
            lirlemek ister. Bunu temellendirirken de  güzeli  ‘hoş’tan, ‘doğ-
            ru’dan, ‘iyi’den ayırır.

            Kant’a göre hem güzel hem ahlaksal olan iyi, hoşa gider. Ancak
            güzelden duyulan hoşlanma salt seyretmekten duyulan hoşlanmadır. Buna karşı iyiden
            duyulan hoşlanma, kavrama duyulan bir hoşlanmadır. Güzel, hiçbir ilgi olmadan hoşa
            gider. Ahlaksal bir değer olan iyi ise, iyi kavramına olan ilgiye dayalı bir hoşlanmadır.
            Estetik değer ahlaki bir yargı değildir. Bir sanat eserinin değeri onu izleyen, seyreden,
            dinleyen insanın ahlakını düzeltmesiyle veya iyileştirmesiyle ölçülmez. Bununla birlikte
            tarihsel süreç içinde farklı düşünceler karşımıza çıkmaktadır. Platon başta olmak üze-
            re Tolstoy ve birçok düşünürle filozof, sanat ve ahlak arasında sıkı bir ilişki kurmuştur
            (Görsel 4.3).  Sanatı, ahlakın hizmetinde görme amacı ve çabası içinde olmuşlardır. Bu




























            Görsel 4.1: Platon (temsilî)  Görsel 4.2: Aristoteles (temsilî)  Görsel 4.3: Lev Tolstoy

                                                                                                   97
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104