Page 94 - ESTETİK 11
P. 94

Museviliğin temel sanat anlayışı tasvir yasağına dayanır. Hz. Musa’ya Sina Dağı’nda
                        vahyedilen ve Yahudi dininde büyük önem verilen 10 emirden biri olan “Benden baş-
                        ka tanrın olmayacak. Boşlukta, yerin üstünde veya altında, denizlerin derinliklerinde
                        mevcut olan varlıkların resimlerini yapmayacak, onlara hiçbir surette tapmayacaksın.’’
                        emri Yahudilerin resim ve heykel sanatında tasvirden uzak durmalarına yol açmıştır.
                        Yahudilerin ibadet mekânları olan sinagog ve havralarda resim ve süsün yerine sadelik
                        hâkim olmuştur. Bu ibadet mekânlarının duvarlarına Tevrat’tan metinler ve geometrik
                        motifler işlenmiştir.



















                          Görsel 5.5: Son Akşam Yemeği, L. da Vinci, 1495-1498, Santa Maria Della Grazie Kilisesi, İtalya

                        Avrupa’da din ile sanat arasında köklü bir bağ söz konusudur. Hristiyanlığın resmî din
                        olarak kabulünden sonra zamanla çok tanrılı pagan dininin etkileri de ortadan kalkmış-
                        tır. Her fırsatta Hz. İsa’nın yaşamını ve çilesini gözler önüne sermek isteyen Kilise,
                        Hristiyanlık dinini anlatmak ve yaymak adına en başından beri sanat ile ilişki içinde
                        olma gereği duymuş ve sanatı da âdeta dinin bir parçası hâline getirmiştir. Bu açıdan
                        Avrupa sanatının Kilisenin sanat ile kurduğu ilişki üzerine gelişim gösterdiği söylene-
                        bilir. Hristiyanların dinî tapınma yerleri olan kiliselerin içi, her biri sembolik anlamı
                        olan ve çoğu İncil’de yer alan hikâyeleri anlatan resimlerle süslenmiştir. Zaman içinde
                        bu sanatsal objeler kendine mucizeler atfedilen kutsal nesnelere dönüşmüştür.
                                                         İslam ve Yahudilikten farklı olarak Hıristiyanlığın
                                                         tasvire  dayalı  sanata  yönelmesinin  en  büyük
                                                         nedenlerinden biri, bu dinin Hz. İsa’nın bedeninde
                                                         “Tanrı’nın insan biçimine büründüğü” inancını ta-
                                                         şımasıdır. Tanrı gibi soyut bir varlığın böylece so-
                                                         mutlaştırılışı Hristiyan dünyada tasvire dayalı bir
                                                         sanatın gelişmesine yol açmıştır.
                                                         Kilise  gibi  mimari  yapıların  yanı  sıra  müzik,
                                                         heykel  ve  dinî  resimlerin  insanlar  üzerindeki  et-
                                                         kisi  yoğun  bir  şekilde  kullanılmıştır.  Romanesk
                                                         (9-12.  yüzyıllar)  ve  Gotik  (12-15.  yüzyıllar)  dö-
                                                         nemlerinin  geleneğine  dayanan  dinî  konulu  re-
                                                         sim  ve  heykeller,  Rönesans  (15-16.  yüzyıllar)
                                                         Dönemi  sanatının  genel  temasını  oluşturmuştur.
                                                         Bu döneme ait L. da Vinci’nin  “Son Akşam Ye-
                                                         meği”  adlı  tablosu  (Görsel  5.5)  ile  Michelange-
                                                         lo’nun  [Mikelancelo  (1475-1564)]  “Sistine  Şa-
                                                         peli”nde  yaptığı  duvar  resimleri  Batı  sanatının
                                                         en  önemli  iki  dinî  eseri  olarak  kabul  edilir.  Bu
                                                         çerçevede  yine  Michelangelo’nun  “Musa”  adlı
                                                         heykeli  (Görsel  5.6)  ile  Rafael’in  (1483-1520)
                          Görsel 5.6: Musa, Michelangelo,   yapmış olduğu “Sistine Madonna” adlı tablo Av-
                          1513–1515, San Pietro Kilisesi,   rupa  sanatının  başyapıtları  arasında  yer  alır.
                          Roma, İtalya



                    92
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99