Page 93 - ESTETİK 11
P. 93
İlah olarak kabul edilen varlıkların görünür kılındığı totem ya da put biçimindeki
nesneler (heykeller), duygusal yoğunlaşmayı sağlamada müziğin güçlü etkisinden
yararlanan ilahiler, mimarinin gelişmesinde en önemli nedenlerden biri olan tapınak
ve ibadethaneler, tiyatronun doğup gelişmesine kaynaklık eden ritüellerde (bolluk
törenleri, ölüp dirilme törenleri vb.) yapılan çeşitli danslar ve oynanan oyunlar din-
sanat ilişkisini ortaya koyan örneklerden bazılarıdır.
Eski Mısır uygarlığında dinî inanç, her alanda belirleyici temel unsur olmuştur. Devasa
boyutlardaki tanrı heykelleri, tapınaklar (Görsel 5.1) ve birer anıt mezar olan piramitler
bu uygarlığın geride bıraktığı başlıca eserler olmuştur.
Görsel 5.1: Ebu Simbel Tapınağı, Mısır Görsel 5.2: Athena, Yunanistan
Mısır sanatından büyük ölçüde yararlanmakla birlikte özellikle mimari ve heykelde
önemli gelişimler kaydeden Yunan sanatı, çok tanrılı inançları doğrultusunda sayısız
eser ortaya koymuştur (Görsel 5.2).
Kadim Çin ve Hint uygarlıklarında özellikle Budizm’in mimari, heykel ve resim sa-
natlarının gelişmesinde büyük rolü olmuştur. Budizm, tapınak mimarisi ile bu tapınak-
lardaki heykel ve resimlerde, duvar resimleri (fresk) ile ritüellerde kullanılmak üzere
yapılan seramiklerde etkisini göstermiştir (Görsel 5.3 ve Görsel 5.4).
Görsel 5.3: Buda heykeli, Çin Görsel 5.4: Buda heykeli, Hindistan
91