Page 93 - ESTETİK 11
P. 93

İlah  olarak  kabul  edilen  varlıkların  görünür  kılındığı  totem  ya  da  put  biçimindeki
                  nesneler  (heykeller),  duygusal  yoğunlaşmayı  sağlamada  müziğin  güçlü  etkisinden
                  yararlanan ilahiler, mimarinin gelişmesinde en önemli nedenlerden biri olan tapınak
                  ve  ibadethaneler,  tiyatronun  doğup  gelişmesine  kaynaklık  eden  ritüellerde  (bolluk
                  törenleri, ölüp dirilme törenleri vb.) yapılan çeşitli danslar ve oynanan oyunlar din-
                  sanat ilişkisini ortaya koyan örneklerden bazılarıdır.
                  Eski Mısır uygarlığında dinî inanç, her alanda belirleyici temel unsur olmuştur. Devasa
                  boyutlardaki tanrı heykelleri, tapınaklar (Görsel 5.1) ve birer anıt mezar olan piramitler
                  bu uygarlığın geride bıraktığı başlıca eserler olmuştur.



























                     Görsel 5.1: Ebu Simbel Tapınağı, Mısır           Görsel 5.2: Athena, Yunanistan

                  Mısır sanatından büyük ölçüde yararlanmakla birlikte özellikle mimari ve heykelde
                  önemli gelişimler kaydeden Yunan sanatı, çok tanrılı inançları doğrultusunda sayısız
                  eser ortaya koymuştur (Görsel 5.2).
                  Kadim Çin ve Hint uygarlıklarında özellikle Budizm’in mimari, heykel ve resim sa-
                  natlarının gelişmesinde büyük rolü olmuştur. Budizm, tapınak mimarisi ile bu tapınak-
                  lardaki heykel ve resimlerde, duvar resimleri (fresk) ile ritüellerde kullanılmak üzere
                  yapılan seramiklerde etkisini göstermiştir (Görsel 5.3 ve Görsel 5.4).

























                     Görsel 5.3: Buda heykeli, Çin                    Görsel 5.4: Buda heykeli, Hindistan




                                                                                                   91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98