Page 105 - ESTETİK 11
P. 105

19. yüzyılın ikinci yarısında baş-
                  layıp 1960’lı yıllara dek süren ve
                  modernizm olarak adlandırılan bu
                  dönemde  birçok  sanat  akımı  or-
                  taya çıkmıştır. Sanatçının duygu-
                  larını  ön  plana  alan  dışa  vurum-
                  culuk  (ekspresyonizm),  renklerin
                  etkisine ve şiddetine önem veren
                  fovizm (Görsel 6.3), mantık dışılı-
                  ğa, bilinçaltına ve rüyalara önem
                  veren  gerçeküstücülük  (sürrea-
                  lizm) (Görsel 6.4), biçimlerin ve
                  renklerin  öznel  kompozisyonuna
                  dayanan soyut sanat bu dönemin
                  önde gelen akımları arasında yer    Görsel 6.3: Kırmızı Oda, Henri Matisse, 1908,
                  alır.  Bununla  birlikte  1.  Dünya   Hermitage Müzesi, St. Petersburg, Rusya
                  Savaşı’nın yol açtığı bunalım or-
                  tamında  bir  tepki  olarak  Dada
                  hareketi  ortaya  çıkmıştır.  Yerle-
                  şik  sanat  anlayışına  karşı  çıkan
                  gösterileriyle kendisinden sonraki
                  birçok oluşumun öncüsü ve ilham
                  kaynağı olan Dada’nın en büyük
                  katkısı,  sanat  kavramının  kapsa-
                  mını genişletmesi olmuştur. Sanat
                  artık  tek  bir  türde  etkinlik  alanı
                  olmaktan  çıkmış,  birçok  türün
                  yanı  sıra  düşüncenin  ve  eylemin
                  karışımı olarak sergilenmeye baş-
                  lamıştır.                           Görsel 6.4: Kırmızı Kış, Yves Tanguy [İv Tanguy
                                                      (1900-1955)], 1932, Özel koleksiyon, New York, ABD



                                DERS DIŞI ETKİNLİK


                  Modernizm Dönemi sanat akımlarından izlenimcilik, kübizm, dışa vurumculuk, soyut
                  sanat ve gerçeküstücülüğün günümüz sanatına etkisini araştırınız. Bu akımlara dayalı
                  sanat çalışmalarının 21. yüzyılda devam edip etmediğini tespit ediniz.


                  2. Dünya Savaşı sonrası kaos ortamında ülkelerinden kaçarak Amerika’ya göç eden sa-
                  natçıların etkisiyle sanatın yeni merkezi Amerika olmuştur. M. Duchamp, J. Miro ve
                  1940’larda New York’ta ortaya çıkan soyut dışa vurumculuğa büyük etkisi olan Hans
                  Hofmann [Hans Hofman (1880-1966)] gibi 20. yüzyılın sanatını etkileyecek olan bir-
                  çok sanatçı Amerika’nın sanatın yeni merkezi olmasını sağlamıştır.
                  Tüketim toplumunun doğmasına neden olan yaşam tarzı ve ekonomik düzen (kapita-
                  lizm) sanatı da etkilemiştir. 1950’lerde Amerikan soyut dışa vurumculuğunun seçkinci
                  sanat anlayışına tepki olarak tüketim toplumuna ve kitle kültürüne önem veren pop
                  sanat (pop art) akımı ortaya çıkmıştır.




                                                                                                  103
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110