Page 113 - ESTETİK 11
P. 113

Yerleştirme Sanatı (Enstalasyon)
                  Yerleştirme sanatı; nesnelerin, sergileneceği mekânla ilişkili olduğu düşüncesiyle etkili
                  bir düzenlemeyi öne alan çalışmaları içerir. Yaratıcı sergi ortamı oluşturma amacı, bu
                  sanatın doğmasına yol açmıştır. Örneğin Duchamp, 1942’de bir sergide resimlerini
                  yerleştirdiği paravanların etrafını telle çevirip bir labirent kurarak izleyicilerin aktif
                  katılımını sağlamak istemiştir.
                  Günümüz  uygulamalarında  doğal  malzemelerin  yanı  sıra  video,  ses,  performans,
                  bilgisayar  gibi  unsurlar  da  kullanılmaktadır.  Önceleri  sıra  dışı  (marjinal)  görülen
                  yerleştirme sanatı, 1980’lerden itibaren müzeler ve galeriler tarafından kabul görmeye
                  başlamış ve günümüzde yaygın bir sanat türü olmuştur (Görsel 6.14).
















































                     Görsel 6.14: Sessizliğin İçinde, Chiharu Shiota [Çiharu Şiyota (1972-…)], 2008, Chiharu Shiota
                     Stüdyosu, Berlin, Almanya





                                DÜŞÜNELİM-TARTIŞALIM


                  1.  Size göre nesnelerin sergilenme tarzına yönelik çalışmaların bağımsız bir sanat
                     olarak adlandırılması günümüz sanat anlayışında nasıl bir dönüşüme yol açmıştır?
                  2.  Sizce yerleştirme sanatının eserin kendisini ikinci plana attığı söylenebilir mi? Ge-
                     rekçesini belirterek düşüncenizi arkadaşlarınızla paylaşınız.




                                                                                                  111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118