Page 113 - ESTETİK 11
P. 113
Yerleştirme Sanatı (Enstalasyon)
Yerleştirme sanatı; nesnelerin, sergileneceği mekânla ilişkili olduğu düşüncesiyle etkili
bir düzenlemeyi öne alan çalışmaları içerir. Yaratıcı sergi ortamı oluşturma amacı, bu
sanatın doğmasına yol açmıştır. Örneğin Duchamp, 1942’de bir sergide resimlerini
yerleştirdiği paravanların etrafını telle çevirip bir labirent kurarak izleyicilerin aktif
katılımını sağlamak istemiştir.
Günümüz uygulamalarında doğal malzemelerin yanı sıra video, ses, performans,
bilgisayar gibi unsurlar da kullanılmaktadır. Önceleri sıra dışı (marjinal) görülen
yerleştirme sanatı, 1980’lerden itibaren müzeler ve galeriler tarafından kabul görmeye
başlamış ve günümüzde yaygın bir sanat türü olmuştur (Görsel 6.14).
Görsel 6.14: Sessizliğin İçinde, Chiharu Shiota [Çiharu Şiyota (1972-…)], 2008, Chiharu Shiota
Stüdyosu, Berlin, Almanya
DÜŞÜNELİM-TARTIŞALIM
1. Size göre nesnelerin sergilenme tarzına yönelik çalışmaların bağımsız bir sanat
olarak adlandırılması günümüz sanat anlayışında nasıl bir dönüşüme yol açmıştır?
2. Sizce yerleştirme sanatının eserin kendisini ikinci plana attığı söylenebilir mi? Ge-
rekçesini belirterek düşüncenizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
111