Page 59 - ESTETİK 11
P. 59

bitki formları ya da desenlerden oluşan tasarımlardır. Kur’an-ı Kerim (Görsel 2.32) ve
                  el yazması eserler, hüsnühat levhaları, tuğra ve fermanlar tezhip sanatının en çok kulla-
                  nıldığı alanlardır. Ayrıca mücevher kutuları, ahşap çekmeceler, kalem kutuları, kemik-
                  ten ve fildişinden yapılmış nesnelerde de tezhip sanatı uygulanmaktadır. Cumhuriyet
                  Dönemi’nin en önemli tezhip sanatçıları (müzehhip) arasında Süheyl Ünver (1898-
                  1986) ve Muhsin Demironat (1907-1983) öne çıkan isimlerdir.

                  Ebru: Ebru sanatı, kitre denilen malzeme ile yoğunlaştırılmış su üzerine serpilen bo-
                  yaların şekillendirilmesi ve elde edilen şeklin kâğıt yüzeyine aktarılmasıdır. Ebru için
                  kullanılan ana malzemeler; su, kitre, boya, öd, fırça, tekne ve kâğıttır. Genellikle hat
                  sanatında ve cilt süslemede kullanılan ebru, günümüzde yaygın olarak müstakil levha-
                  lar hâlinde hazırlanmaktadır. Necmeddin Okyay (1883-1976) ve öğrencisi Mustafa
                  Düzgünman (1920-1990) ebru sanatının Cumhuriyet Dönemi’nde yeniden canlanma-
                  sını sağlayan en önemli isimlerdir (Görsel 2.33).




















                     Görsel 2.32: Kur’an-ı Kerim tezhip örneği

















                     Görsel 2.33: Ebru, Mustafa Düzgünman    Görsel 2.34: Halı örneği

                  Yaygı,  namazlık,  minder,  torba,  heybe  gibi  muhtelif  kullanım  alanları  bulunan  halı
                  (Görsel 2.34), kilim ve keçe sanatları da günümüzde varlığını sürdüren gelenekli sanat-
                  larımız arasında yer alır.




                                DERS DIŞI ETKİNLİK



                  Bir arkadaşınızla birlikte, çevrenizde bulunan tarihî bir yapıyı (cami, medrese, han, ha-
                  mam vb.) inceleyerek bu yapıda gelenekli sanatlarımızdan hangilerinin uygulandığını
                  tespit ediniz. Elde ettiğiniz bilgileri sınıfınızda paylaşınız.



                                                                                                   57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64