Page 57 - ESTETİK 11
P. 57

Bir  zanaatkârın  dükkânında  aynı  ürün  farklı  za-
            manlarda  bulunabilir,  ürün  tükendikçe  zanaatkâr
            ürünün  yenisini  yaparak  yerini  doldurabilir.  An-
            cak sanatçının ürünü benzersizdir (Görsel 2.36). Sa-
            natçının  yeni  bir  ürün  yapıyor  olması  üründe-
            ki  azalmadan  değil  sanatçının  içindeki  duygu  ve
            heyecandandır.

            Zanaatkâr eserini yaratırken belli bir plan ve prog-
            ram  izler.  Eserini  yaratmaya  başlayan  sanatçı-
            nın genellikle sonuç hakkında kesin bir bilgisi yok-
            tur, hisleri ve duygularıyla hareket eder. Zanaatkârın
            yaptığı işin amacı fayda ve kazanç iken sanatçının
            üretimde bulunma amacı estetik ve güzelliktir. 19.      Görsel 2.36: Ebru çalışması, Şebek Mehmet Efendi
            yüzyıla gelindiğinde sanat; sanat ve zanaat, sanat
            ve toplum, sanat ve eğlence olarak değerlendirilmiştir. Sanat kavramı içindeki bu yeni
            yaklaşımla üreticiler zamanla zanaatçı ya da sanatçı olarak ikiye bölünmüştür.



                          Ders İçi Etkinlik



                Etkinlik Adı        : Sanat ve zanaat
                Etkinlik Amacı      : Sanat ve zanaat kavramlarını öğrenmek
                Etkinlik Süresi     : 10 dakika
                Gerekli Materyaller   : Ders kitabındaki 2.37 numaralı görsel


                Aşağıdaki eseri inceleyerek sorulara cevaplar arayınız.

                1. Sanatta ve zanaatta ustalaşma süreci aynı
                  mıdır? Açıklayınız.
                2. Sanatta ve zanaatta bir şeyi güzel olarak de-
                  ğerlendirirken hangi özellikleri ararsınız?
                3. Toplumsal ve kültürel etkenler sanatı ve za-
                  naatı nasıl etkiler? Açıklayınız.
                4. Sanatın ve zanaatın malzemesi aynı olabilir
                  mi? Açıklayınız.
                5. Zanaatta ve sanattaki yenilik arayışları ara-
                  sında nasıl bir benzerlik ya da farklılık vardır?
                  Açıklayınız.
                                                                                    Görsel 2.37: Çini sürahi





                          Sınıf Dışı Etkinlik



                Bauhaus akımını araştırınız. Bauhaus akımıyla sanat ve zanaat arasında kurulan yakınlaşmayı
                anlatan bir dosya hazırlayınız. Hazırladığınız dosyayı arkadaşlarınızla paylaşınız.


                                                                                                   55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62