Page 57 - ESTETİK 11
P. 57
Bir zanaatkârın dükkânında aynı ürün farklı za-
manlarda bulunabilir, ürün tükendikçe zanaatkâr
ürünün yenisini yaparak yerini doldurabilir. An-
cak sanatçının ürünü benzersizdir (Görsel 2.36). Sa-
natçının yeni bir ürün yapıyor olması üründe-
ki azalmadan değil sanatçının içindeki duygu ve
heyecandandır.
Zanaatkâr eserini yaratırken belli bir plan ve prog-
ram izler. Eserini yaratmaya başlayan sanatçı-
nın genellikle sonuç hakkında kesin bir bilgisi yok-
tur, hisleri ve duygularıyla hareket eder. Zanaatkârın
yaptığı işin amacı fayda ve kazanç iken sanatçının
üretimde bulunma amacı estetik ve güzelliktir. 19. Görsel 2.36: Ebru çalışması, Şebek Mehmet Efendi
yüzyıla gelindiğinde sanat; sanat ve zanaat, sanat
ve toplum, sanat ve eğlence olarak değerlendirilmiştir. Sanat kavramı içindeki bu yeni
yaklaşımla üreticiler zamanla zanaatçı ya da sanatçı olarak ikiye bölünmüştür.
Ders İçi Etkinlik
Etkinlik Adı : Sanat ve zanaat
Etkinlik Amacı : Sanat ve zanaat kavramlarını öğrenmek
Etkinlik Süresi : 10 dakika
Gerekli Materyaller : Ders kitabındaki 2.37 numaralı görsel
Aşağıdaki eseri inceleyerek sorulara cevaplar arayınız.
1. Sanatta ve zanaatta ustalaşma süreci aynı
mıdır? Açıklayınız.
2. Sanatta ve zanaatta bir şeyi güzel olarak de-
ğerlendirirken hangi özellikleri ararsınız?
3. Toplumsal ve kültürel etkenler sanatı ve za-
naatı nasıl etkiler? Açıklayınız.
4. Sanatın ve zanaatın malzemesi aynı olabilir
mi? Açıklayınız.
5. Zanaatta ve sanattaki yenilik arayışları ara-
sında nasıl bir benzerlik ya da farklılık vardır?
Açıklayınız.
Görsel 2.37: Çini sürahi
Sınıf Dışı Etkinlik
Bauhaus akımını araştırınız. Bauhaus akımıyla sanat ve zanaat arasında kurulan yakınlaşmayı
anlatan bir dosya hazırlayınız. Hazırladığınız dosyayı arkadaşlarınızla paylaşınız.
55