Page 270 - GRAFİK TASARIM 11
P. 270
Hareket duygusu verecek şekilde birbiri ardına oynatılma işine
“canlandırma” yani “animasyon”, bu süreci filme alma işine ise
“animasyon film” adı verilir (Yıldız, 2005: 1).
Farklı tanımlamalardan da anlaşılacağı üzere animasyon
hareketsiz olan görüntülerin arka arkaya hızlı bir şekilde
gösterilmesi sonucu elde edilir (Görsel 4.241). Bu görüntüyü
oluştururken önemli olan hareket kazandırılmak istenen iki
görselin arasındaki aralıkları doğru görsellerle doldurmaktır.
Bu aralıklar doğru bir şekilde doldurulamadığı sürece
animasyonda yer alan görsellerin anlamı yoktur (Görsel 4.242).
Görsel 4.241. Praxinoscope
Görsel 4.242. Eadweard Muybridge’ın yarış atı fotoğrafları
Animasyonun tarihi ile ilgili farklı görüşler olmasına rağmen
Mısır küpleri ve Yunan vazoları üzerine dizisel hareketlerle
çizilmiş resimlere, Fransa’daki Chauvet Mağarası içinde
animasyon alanının ilk örneklerini temsil eden görsellere
rastlanmıştır.
Örneğin: İranda Shahre Sukhteh’te bulunmuş olan 5200 yıl
öncesine ait bir çömlek kâse üzerindeki resimde, bir keçinin
ağaca sıçrayış aşamaları canlandırılmaya çalışılmıştı (Görsel
4.243).
Mağara resimlerindeki hayvan çizimlerinde bazı uzuvlara
çizilmiş bölümler, hayvanların hareketlerini göstermektedir.
Mağara yüzeyindeki resimlere küçük bir ateş ile bakıldığında
Görsel 4.243. İran’da Shahr-e bunların hareket ettiği algısının yaratıldığını gözlemleyen
Sukhteh’te bulunmuş olan 5200 yıl ToulouseLe Mirai Üniversitesinden Marc Azema, bu fazladan
öncesine ait çömlek kâse
268