Page 13 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 13

1.1. Ebru





























                            Hazırlık Çalışmaları

           1. Çevrenizde ebru örnekleri sergileyen, ebru kursu
                 veren, ebru sanatıyla ilgilenen kişi veya kurumlarda-

                ki ebru örneklerini  araştırınız.
           2. Bir ebru atölyesine giderek veya İnternet'ten ebru-
             nun nasıl yapıldığını seyrederek sınıf ortamında anlatınız.

          1.1.1. Ebru Sanatı ve Tarihçesi                        Görsel  1.1:  Hatip  Mehmet  Efendi’ye  ait  Süleymaniye  Kütüphane
            İlk olarak nerede ve kimin yaptığı bilinmese de ebru   si'nde bulunan “Hamidiye, 31” yazılı kitabın cilt kapağı: Hatip Meh-
          sanatının Türkistan coğrafyasından çıkan bir Türk sanatı   met Ebrusu (Derman 1977: 31).
          olduğu Batılılar tarafından da kabul edilmiştir. Bilinen ilk
          adı Çağatayca "ebre"dir. Türkistan’dan İpek Yolu ile İran’a
          geldi ve "ebri" ya da su yüzü anlamına gelen "abru" ismi
          verildi.  Ebru,  gerek  kullanılan  malzemeler,  boyalar  ge-
          rekse teknik ve desen açısından Osmanlıda asıl kimliğini
          kazanarak kemale ermiştir. İstanbul'da beş yüz yılı aşkın
          bir süredir yapıldığı bilinen ebru, 17. yüzyılın başından
          itibaren tüccarlar tarafından Avrupa ve Amerika'ya gö-
          türülmüştür. Bu sebeple Avrupa'da ebruya, Türk kâğıdı
          veya Türk mermer kâğıdı denilmektedir. Avrupa'da ebru
          tekniğinin  öğrenilip  kitap  sanatlarında  uygulanmasına
          rağmen her zaman Türk ebruları tercih edilmektedir.
            Tarihi bilinen en eski ebru örneği, Maliki Deylemi'ye
          ait olan 1554 tarihli bir yazıda görülür. Ebru sanatı hak-
          kında Türkçe kaleme alınmış bilinen en eski eser, 1608'de
          yazılan “Tertib-i Risale-i Ebri” adlı yazma kitapçıktır.                Görsel 1.2: Hezarfen Edhem Efendi ebrusu,
                                                                                  Eda Özbekkangay Koleksiyonu
           Ebru tarihinde bugüne kadar tespit edilebilen ilk eb-
          ruzen “Şebek” lakabı ile bilinen Mehmed Efendi’dir. Adı,   Hezarfen Edhem Efendi (1829-1904), ebruculukta ken-
          ebru yapımı ve terkiplerini anlatan en eski belge niteli-  di ismiyle anılan neftli ebru (Görsel 1.2) üzerinde çalışmış
          ğindeki  (Görsel  1.1)  “Tertib-i  Risale-i  Ebri”  adlı  eserde  ve bu sahanın en güzel örneklerini yapmıştır. Bu ebrular,
          geçer.                                              Beyazıt’taki kâğıtçılarda ve saray nakışhanesinde çokça
           Osmanlı  Dönemi'nde  birçok  ebruzen  yetişmiştir.  Eb-  rağbet  görmüştür.  Hezarfen  Edhem  Efendi,  eserleriyle
          rulu kâğıtlar devlet belgeleri ve resmî yazışmalarda ze-  dönemin sultanının dikkatini çeken bir sanatkâr olmuş-
          min olarak kullanılmıştır. Buradaki başlıca amaç estetik  tur. Kendisine "Hezarfen" yani “bin hünerli” lakabının ve-
          değerlerin yanı sıra tahrifat girişimini engellemektir ki;  rilmesinin sebebi, hat ve ebrunun yanı sıra; doğramacı-
          bugün  çek, senet ve kâğıt paralar üzerindeki karmaşık  lık, marangozluk, oymacılık, mimarlık gibi dallarda ihtisas
          desenlerin mantığı buna dayanmaktadır.              sahibi olmasıdır.

                                                            10
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18