Page 18 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 18

Matrakçı  Nasuh’un  minyatürlerini  yapmış  olduğu  el
                                                              yazma  eserlerin  başında  "Tarih-i  Sultan  Beyazıt"  gelir.
                                                              Sultan  Beyazıt  ve  şehzade  Cem  Sultan'ın  savaşlarını,
                                                              Gülek, İnebahtı,  Modern kale ve limanlarının şematik
                                                              olarak ele alındığı minyatürler bir nevi harita özelliği ta-
                                                              şımaktadır.  Seferler  sırasında  çizdiği  şehir  peyzajlarıyla
                                                              günümüze çok değerli belgeler bırakmıştır.
                                                                Matrakçı Nasuh’un bir diğer eseri ise "Beyan-ı Mena-
                                                              zil-i Sefer-i Irakeyn"dir. Eserin metni ve minyatürler Mat-
                                                              rakçı Nasuh’a ait olup Kanuni Sultan Süleyman’ın 1534-
                                                              1535 yıllarında yaptığı İran-Irak seferini konu almaktadır.
                             Görsel 1.22: Irak Seferi, Matrakçı Nasuh, TSMK  Eser içerisinde bulunan minyatürler İstanbul'dan Tebriz'e
                                                              gidiş ve Irak’tan dönüş yolu üzerindeki konak yerlerini
                                                              göstermektedir. Realist bir anlayışla yapılan bu minyatür-
                                                              lerde Matrakçı şehir ve menzillerin topoğrafik özellikleri
                                                              ile bitki örtüsünü açıkça ifade edebilmiştir (Görsel 1.22).
                                                                Kanuni Devri'nde yaşamış nakkaşlardan biri de Niga-
                                                              ri’dir.  Nigari’nin  eserlerinden  pek  azı  günümüze  kadar
                                                              gelebilmiştir. Bu eserlerden en karakteristik olanı ise Ka-
                                                              nuni'yi yaşlı bir hâlde canlandıran eseridir. Burada Kanu-
                                                              ni'nin üzerinde mavi atlas kaplı kürk, başında kavuk, sağ
                                                              elinde mendil vardır (Görsel 1.23).  Bahçede yürürken
                                                              tasvir edilen Kanuni'nin birkaç adım gerisinde ise iki si-
                                                              lahtar onu izlemektedir.
                                                                Halkın günlük yaşantıları, iş hayatı Osmanlı minyatür-
                                                              lerinde geniş yer almıştır. Şehzadelerin sünnet düğünleri
                                                              ise bu tür konuların anlatılması için bir vesile olmuştur.
                             Görsel 1.23: Kanuni, Nigari, TSMK  Esnaf  loncalarının  ve  bütün  devlet  kurumlarının  türlü
                                                              gösterilerle katıldıkları bu düğünler zamanla saray dışına
                                                              çıkarak büyük meydanlara yayılmış, coşkun bir halk bay-
                                                              ramı hâlini almıştır. Bu düğünlerde beraberinde surname
                                                              ressamlığı  diye  adlandırılan  benzerine  başka  milletler-
                                                              den rastlanmayan yeni bir alan gelişmiştir.
                                                                III. Murat Dönemi'ne rastlayan Surname ressamlığının
                                                              en önemli ustası, Nakkaş Osman'dır. Hakkında kesin bil-
                                                              giler bulunmamakla birlikte III. Murat "Surnamesi" (Sur-
                                                              name-i  Hümayun), "Hünername" ve "Şemailname-i Al
                                                              Osman" adlı eserleri hazırladığı bilinmektedir.
                                                                Bu eserler içerisinde "Surname-i  Hümayun" klasik dö-
                                                              nem Osmanlı minyatür sanatının en önemli örneklerin-
                                                              dendir. Eserin metni Seyit Lokman tarafından yazılmış,
                                                              içerisindeki minyatürler ise Nakkaş Osman yönetimde-
                                                              ki Nakkaşlar topluluğu tarafından yapılmıştır. Eser 1582
                                                              tarihinde III. Murat'ın oğlu şehzade Mehmet'in sünnet
                                                              düğünü  nedeniyle  düzenlenen  55  gün  55  gece  süren
                                                              şenlikleri konu almaktadır.
                                                                Esnaf loncaları mesleklerini çoğu zaman arabalar üze-
                                                              rinde sergiler. Eğer sahneye iki araba getirilirse bunlar-
                                                              dan biri halkın, diğeri padişahın önünde gösterilir. Bazı
                                                              esnaflar  ise  gösterilerini  ürettikleri  nesneleri  ellerinde
                                                              veya sırtlarında taşıyarak yaparlar. Sultan, her şeyin odak
                                                              noktası  olduğu  hâlde  merkezde  gösterilmemiştir.  Nak-
                                                              kaş, sultanı sola alarak sağdan sola olan hareketi kuvvet-
                               Görsel 1.24: Ahçılar loncası, Nakkaş Osman,
                               Surname-i Hümayun, TSMK        lendiriyor (Görsel 1.24).
                                                            15
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23