Page 21 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 21
Görsel 1.30: Sultan Süleyman Szapolyai'ye (Zapolya) Görsel 1.31: Sultan Süleyman'ın János Zsigmond'u
Krallık tacını geri veriyor. Süleymanname, TSMK kabul etmesi, Hünername, Nakkaş Osman, TSMK
Kanuni Dönemi'nde başlayan tarihî konuların işlenmesi devletin resmî tarihini belgeleme niteliği alması, klasik
döneminde Türk minyatürüne ana karakterini kazandıracak, İslam ülkelerinde gelişen minyatür sanatı içinde öteki-
lerden ayrılan bir okul oluşturacaktır. Süleymanname'deki ve Hünername'deki minyatürler buna en güzel örnektir
(Görsel 1.30, 1.31). Kanuni Dönemi minyatür sanatı, yabancı etkilerden arınarak kendi kimliğini ve özgün üslubunu
bulduğu, genişleyen topraklarla birlikte sanatın da zenginleştiği bir dönemdir.
2. Etkinlik
Minyatürün tarihçesini anlatan bir sunum yapınız. Sınıfta arkadaşlarınıza minyatür sanatının gelişimini
örneklerle anlatınız.
1.2.2. Minyatür Sanatının Önemli Nakkaşları ve Eserleri
Nigari (Haydar Reis, 16.yy)
Galata semtinde doğduğu için Galatalı, nakkaşlığı dolayısıyla
Nakkaş Haydar ve Kanuni Dönemi'nde donanma reislerinden
biri olduğu için Haydar Reis adlarıyla anılmıştır.
Nigari, çizdiği insanların yüzlerini asıllarına benzetmekte çok
başarılıdır. Kanuni'nin şehzadesi Selim, resmi güzel çizdiği için
onu yanına almıştır. Yavuz Sultan Selim, Kanuni Sultan Süley-
man, II. Selim, Barbaros Hayrettin Paşa’nın minyatürlerini yap-
mıştır. Aynı zamanda usta bir şairdir.
Nigari, II. Selim’i (Sarı Selim) çizdiği minyatüründe (Görsel
1.32) Selim’i sol elinde yay ile, sağ elini de ok fırlatmış olarak;
arkasındaki silahtar ağasını sağ elinde karanfil, sol elinde de
birkaç ok ile çizmiştir. Kaftanın sağ kolunun çıkmış, sol kolunun
giyinik vaziyette olması, ok atarken ağırlığı hafifletmek içindir.
Görsel 1.32: Sultan II. Selim, Nigari, TSMK
18