Page 24 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 24

Nakkaş Nakşi (17.yy)
                                                                II. Osman’ın saltanat yıllarının nakkaşıdır. Şeyhülislam
                                                              Mustafa Efendi'nin Kasımpaşa’da yer alan evini betimle-
                                                              yen minyatürde halkın çeşitli sorunlarını yazdığı kâğıtları
                                                              şeyhülislama  iletilmek  üzere  uzattıkları  görülmektedir
                                                              (Görsel 1.39). Şeyhülislam evin üst katında bir pencere-
                                                              den görünür şekilde resmedilmiştir. Aralarındaki mese-
                                                              leyi anlatan iki kişiyi dinleyen şeyhülislam elinde kâğıt ve
                                                              kalemle fetva yazarken betimlenmiştir.
                                                                Minyatürlerinde yer yer derinliği ön plana çıkaran Batı
                                                              tarzı realist resim özelliklerinden yararlanmıştır. İlk bakış-
                                                              ta yüzeyin iki boyutlu yapısına müdahale etmeyen sanat-
                                                              çı; zaman zaman kapı, pencere, su kemeri gibi mimari
                                                              öğelerin  açıklıklarını  derinlik  vurgusu  yapar  şekilde  ta-
                                                              sarlamıştır. Ön, arka plan yanılsaması oluşturacak şekil-
                                                              de arka planda küçülen figür betimlemeleri ve uzak kent
                                                              manzaraları ile yüzeyde derinlik ve mesafe hissi oluştur-
                                                              muştur.  Üç boyutlu kale, kent, konut tasvirleri sanatçı-
                                                              nın en belirgin özellikleridir. Ağaçları, nebatları, bahçe ve
                                                              köşkleri mutlaka stilize etmiştir.
                                                                Renk ahengine önem vermiştir. Doğu'ya sadık kalan
                                                              bir gerçekçiliği benimseyerek figürlerini karaktere vurgu
                                                              yapacak şekilde jest, mimik ve mizaçlarını belirterek ta-
                                                              sarlamıştır. Eylem düzenlerinde hareketliliğe önem ver-
                                                              miştir. Şairliği ile de ün kazanmıştır.
                Görsel 1.39: Şeyhülislam Mustafa Efendi'nin Kasımpaşa'daki evi,
               Nakkaş Nakşi, 1620, TSMK
                                                              Levni (17.yy)
                                                                Lale Devri’nin en tanınmış minyatür sanatçısı Levni’nin
                                                              asıl  adı  Abdülcelil  Çelebi’dir.  Topkapı  Sarayı’ndaki  nak-
                                                              kaşhanede tezhip ve saz üslubunu öğrendi. II. Mustafa
                                                              zamanında  saray  sernakkaşlığına  (başnakkaş)  getirilen
                                                              Levni,  III.  Ahmet  Dönemi'nde  de  bu  görevi  sürdürdü.
                                                              Lale Devri olarak anılan dönemin tesiriyle eserler veren
                                                              sanatkâr,  minyatür  sanatına  getirdiği  derinlik  ve  pers-
                                                              pektif anlayışı ile dikkat çekti. Yapay renkler yerine doğal
                                                              renkleri tercih eden, minyatür sanatında bir çığır açtığı
                                                              belirtilen sanatkâr özellikle tek figürlü eserler vermiştir.
                                                              Levni’nin  gerçekçilik  anlayışını  yansıtan  çalışmalarında
                                                              figürün karakteristik görünüşü dikkat çeker. Figürlerdeki
                                                              ifadeleri çeşitlendirerek tek ifadeli yüzlere farklı karak-
                                                              terler yerleştirmiştir.
                                                                Osmanlı minyatür sanatı için önemli yenilikler getiren
                                                              Levni, Lale Devri’nde yaşamasından  dolayı minyatürle-
                                                              rinde daha çok eğlence sahnelerini işledi (Görsel 1.40).
                                                              III. Ahmet’in şehzadelerinin  1720’deki sünnet düğünü-
                                                              nü anlatan surnamedeki minyatürler, Levni’nin en ünlü
                                                              eserleri arasındadır. Eserlerinde Batı resim geleneğinin
                                                              etkileri görülür. Figüratif Osmanlı minyatür geleneğinin
                                                              son temsilcisidir. Genellikle müzik yapan, çiçek koklayan,
                                                              saçlarını düzelten, kadın ve erkek tiplemeleri çalışmıştır.
                                                                Levni, çalışmalarındaki detaylar, kullandığı doğal renk-
                                                              ler, tek figürlü kompozisyonlar ile dönemin giyim tarzları
                      Görsel 1.40: Müzisyen Kadınlar, Levni, (TSMK H.2164)
                                                              üzerine de fikir oluşturabilecek işler yapmıştır.


                                                            21
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29