Page 26 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 26

1.2.3. Türk Minyatür Sanatının Genel Özellikleri
                                                                 Türk  minyatür  sanatı  belge  niteliği  taşır,  objektiftir.
                                                              Sanatçı; döneminde yaşanmış önemli olayları, savaşları
                                                              tüm  gerçekliğiyle  resmeder.  Minyatürlerde  perspektif
                                                              yoktur. Işık gölge oyunlarından kaçınır, bunun yerine is-
                                                              tifleme tekniğini ön plana çıkarır. Kişiler önemine göre
                                                              büyük çizilir. Kompozisyonda en görkemli kişi esas karak-
                                                              terdir. Öyle ki bu şahıs padişahsa üzerine bindiği attan
                                                              bile daha iri betimlenir.
                                                                Eserlerdeki kompozisyon düzeni; önden arkaya doğ-
                                                              ru  birbirlerini  kapatmayacak  şekilde,  üst  üste  dizilerek
                                                              gösterilir.  Konu; mesafe farkı gözetmeksizin uzak yakın
                                                              ilişkisi olmadan betimlenir. Figürler de preslemiş gibi üst
                                                              üste hikâye anlatılarak istiflenir. Gökyüzü daha şiirsel ol-
                                                              sun diye çoğu zaman altınla bezenir. Konu, en ince ayrın-
                                                              tısına kadar işlenir.
                                                                Türk minyatür sanatında esas kompozisyon hazırladık-
                                                              tan sonra eseri daha da zenginleştirmek için ağaç, hay-
                                                              van, bulut, çiçek gibi yardımcı motifler kullanılır. Soyut-
                                                              lama ve stilizasyon çok belirgindir. Yalın, ışık gölgelerden
                                                              arındırılmış, sadeliği ön plana çıkarılmış motifler ve figür-
                                                              ler kullanılır (Görsel 1.44). Sayfa kenarı cetvellenir. Bazen
                                                              ince bir tezhip ya da halkâr uygulanabilir. Serpme altınla
                                                              yapılan zerefşanın uygulandığı teknik de olmuştur.

                              Görsel 1.44: Sûrnâme, Vehbî, TSM A. 3593




            4. Etkinlik
              Yukardaki metinden yararlanarak Türk minyatür sanatının genel özelliklerinden beş tanesini aşağıdaki
              noktalı yerlere yazınız. Yazdıklarınızı arkadaşlarınızın yazdıkları ile karşılaştırınız.
                1. ………………………...........................................................................................................................................
                2. …………………………........................................................................................................................................
                3. …………………………………................................................................................................................................
                4. …………………………………................................................................................................................................
                5. ………………………………...................................................................................................................................



                                                              1.2.4. Minyatür Sanatının Çağdaş Sanatlar
                                                                         Üzerindeki Etkisi
                                                                  Türk  resim  sanatının  temelini  minyatür  oluşturur.
                                                              Cumhuriyet  Dönemi'ne  kadar  olaylar  hep  minyatürle
                                                              resmediliyordu.  Zamanla  kaybolan  minyatür  sanatını
                                                              canlandıran sanatçılarımız, eskiyi bozmadan ama aynı-
                                                              sını da yapmadan kendi sanatını üretmiştir. Ait olduğu
                                                              toplumun kültürel birikimini kendi sanat kimliğiyle bu-
                                                              luşturan sanatçı başarılı olur.
                                                                 Minyatürde perspektif olmadığı için derinlik de yoktur.
                                                              Doğadaki objeler yerine göre soyutlaşmıştır. Günümüz-
                                                              de sanatçılar, yüzeysel biçim oluşturmada minyatürleri
                                                              örnek alarak eserlerinde gölgeyi ve üç boyutu tamamen
                                       Görsel 1.45: Gemi, Nuri Abaç   ortadan kaldırmışlardır (Görsel 1.45).

                                                            23
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31