Page 29 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 29

1.3. Cilt





























                           Hazırlık Çalışmaları

            Türklerde cilt sanatı niçin geleneksel sanat hâline gelmiş
             olabilir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.

          1.3.1. Cilt Sanatı ve Tarihçesi                                                    Görsel 1.53: Cilt, İslam Seçen
           Kitap,  albüm  veya  mecmua  sayfalarını  korumak,  da-   Osmanlı cilt sanatı eserleri gerek rahat kulanılabilmesi
          ğılmasını önlemek ve sırası bozulmadan bir arada tuta-  gerek üzerindeki süslemeler ile gerekse tamir ve resto-
          bilmek için yapılan koruyucu kaba cilt denir. Cilt, Arapça  rasyona elverişli yapısı ile oldukça güzel, kullanışlı ve ka-
          kökenli bir kelime olup deri anlamına gelmektedir. Asıl  liteli eserlerdir.
          görevi kitabı korumak olan cilt; kitaba, bilgiye ve ilme ve-   Cilt ustalarına ''mücellit'' adı verilir. 20. yüzyılda ustaca
          rilen değerin bir göstergesidir.                    bu sanatı sürdürüp gelmiş mücellitler: Bahaettin Tokat-
            Kâğıdın icadından önce parşömen ve papirüs üzerine  lıoğlu, Necmettin Okyay, Sami Okyay, Emin Barın ve İslam
          yazılan yazılar rulo şeklinde, tahtadan yapılmış kutularda  Seçen'dir.
          saklanırdı. Daha sonra parşömenler katlanarak formalar     Günümüzün  en  büyük  mücellidi  olan  İslam  Seçen,
          hâline getirilmiş ve dikilerek ciltlenmiştir.       yıllarca  Süleymaniye  Kütüphanesi'nde  yazma  eserlere
            Türkler, kâğıt yapmayı Çinlilerden öğrenmiştir ama cilt  hizmet etmiştir. Hâlen klasik Türk cildini İstanbul'da özel
          yapmayı Çinlilerden önce başarmışlardır. Bugünkü ma-  atölyelerde yaşatmaya çalışmaktadır (Görsel 1.53-1.54).
          nada deri ile kaplı bir kitap cildini ilk defa Uygurlar yap-
          mışlardır. Kitap sanatlarının tamamında olduğu gibi cilt
          sanatı da Kur'ân-ı Kerim'in kitap hâline getirilmesinden
          sonra en güzel örneklerini vermeye başlamıştır.
             Osmanlı  Dönemi'nin  ilk  cilt  örnekleri  Fatih  Sultan
          Mehmet zamanına aittir. Fatih Sultan Mehmet' in özel
          kütüphanesi için yazılan kitaplar, Türk kitap sanatında o
          devre damgasını vurmuştur. Kanuni Devri'nde  cilt sana-
          tı zirveye ulaşmış ve muhteşem eserler verilmiştir. 17.
          yüzyılda  ciltçilikte  bir  duraklama  görülmesine  rağmen
          18. yüzyılda tekrar bir canlanma olmuştur. Yeni teknik-
          ler ortaya çıkmış, rugani (kitap kabı üzerine ince fırçalar
          ile işlenen desen ve minyatürlerin üzerinin lake adı veri-
          len doğal bir vernik sürülerek korunması) tekniğinin en
          güzel örnekleri bu dönemde yapılmıştır. Fakat bu devrin
          sonunda  klasik  tarzdan  uzaklaşılarak  Avrupa  tesirli  ba-
          rok-rokoko  tarzında  ciltler  görülmektedir.  19.  yüzyılda
          klasik tarzdan tamamen kopularak deri aplike, deri rölyef
          gibi çeşitli ciltler yapılmıştır.
                                                                                          Görsel 1.54: Cilt, İslam Seçen
                                                            26
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34