Page 32 - GELENEKSEL TÜRK SANATLARI MİNYATÜR 11
P. 32

1.3.2. Cilt Kapaklarındaki Süsleme Çeşitleri
                                                                İslamiyetin getirdiği ihtiyaçla gelişen cilt sanatı, İslam
                                                              sanatlarına paralel bir gelişme göstererek incelik, güzel-
                                                              lik ve zarafete ulaşmıştır. Orta Asya'dan İran, Arap Kıta-
                                                              sı  ve  Anadolu'ya  geçmiş  olan  cilt  sanatı,  sanatkârların
                                                              yetiştikleri bölgelerin motifleri ile bezenmiştir. Arabesk,
                                                              Herat, Hataî, Rumî Selçuk, Memluk, Osmanlı ve Mağribî
                                                              motiflerle çeşitli cilt üslubları doğurmuştur.
                                                                Selçuklu ve Beylikler Dönemi'nde daha çok Arabesk
                                                              desenler  kullanılmıştır.  Osmanlı  Türkleri  ise  14  ve  15.
                                                              yüzyıllardan itibaren cilt kalıpları kullanarak pek çok cilt
                                                              çeşidi meydana getirmişlerdir. Fatih Devri'nde saray cilt-
                              Görsel 1.62: Memluk Selçuklu tarzı
                                                              hanesinde yapılmış olan ciltler, klasik Türk cilt sanatının
                                                              tam zirveye ulaştığı dönemdir. Bu döneme ait ciltlerde,
                                                              hatayi,  rumi,  bulut  motiflerinin  kullanıldığını  görmek-
                                                              teyiz. Ciltlerin içlerinde, aynı şemaya uygun süslemeler
                                                              yapılmıştır. Ciltlerin altınla süslendiği gibi, katı' tekniği ile
                                                              derinin oyularak farklı renkteki zemin üzerine yapıştırıl-
                                                              dığı da görülmektedir (Görsel 1.62). Bazı ciltlerin içlerine
                                                              ebru veya renkli kâğıt da yapıştırılırdı.
                                                                17. yüzyıldaki cilt örneklerinde tüm cilt altın varakla
                                                              kaplanarak üzeri kıymetli taşlarla süslenirdi. Bu devirde
                                                              de citlerin içlerine oyma tekniği ile bezemeler yapılmış-
                                                              tır. 17. yüzyıldan sonra deri üzerine işleme, ciltlerin süs-
                                                              lenmesinde kullanılmıştır. Sim ve renkli ipliklerle yapılan
                                                              işlemelerde, naturalist çicek motifleri görülür. Geç tarih-
                                                              lerde ise kumaş üzerine işleme ciltler görülür.
                                                                18 ve 19. yüzyılların ciltleri, kadife üzerine sırma ve
                                                              simle işlenerek bezenmekteydi. Bütün ciltler deriden bir
                                                              çerceve içine alınarak dayanıklı olmaları sağlanmaktadır.
                                                              Aynı şekilde kâğıt ve ebru ile de yapılmaktaydı.
                                                                Lake ciltler, Osmanlı ciltlerinin  önemli bir grubudur.
                                                              Öncülerine  İran'da  rastlanan  lake  ciltler,  17.  yüzyıldan
                                                              itibaren görülür. Bezemelerinde daha çok koyu renk ze-
                                  Görsel 1.63: Nişaburi Divanı  minde, altın ve çeşitli renklerde rumi, hatai, bulut, na-
                                                              turalist üslupta çiçeklerden oluşan motifler kullanılmıştır
                                                              (Görsel 1.63).
                                                                Türk ciltlerinde genellikle şemse ile köşebent arasın-
                                                              daki  bölüm  boş  bırakılmıştır.  Selçuklu  ve  öncesindeki
                                                              dönemlerde cilt kapaklarındaki motifler hendesidir (ge-
                                                              ometrik).  Osmanlılarda  ise  tercih  edilen  motifler  daha
                                                              ziyade kolaylıkla işlenebilen ve sanatta bir gelenek hâli-
                                                              ni almış Hataî, Rumî, bulut, penç ve yaprak gibi motifler
                                                              terkip edilmiştir.
                                                               18. yüzyılın ilk yarısındaki bu klasik motiflerin yanısıra
                                                              üst ve iç kapaklarında manzara, çiçek ve buket süsleme-
                                           Görsel 1.64: Şükûfe  leri 19. yüzyıla kadar kullanılmıştır (Görsel 1.64).



            7. Etkinlik

              Sınıfa ciltli bir kitap getirirerek inceleyiniz. Kitap cildinin bölümlerini cilt üzerinde bularak arkadaşla-
              rınıza gösteriniz.
                                                                                                         Şukûfe


                                                            29
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37